• Anonym (Vad?)

Vad är det egentligen som är så fel och avtändande med svartsjuka hos en man?

Låt oss se till den känslomässiga logiken först. Om man älskar någon på riktigt så vill man ha den personen och vill inte dela henne/honom med någon (såvida man inte lever i ett öppet förhållande) Ni kvinnor har säkert varit svartsjuka på era män, men bland det mest avtändande som kvinnor vet tycks vara en svartsjuk man. Varför har kvinnan rätt att vara svartsjuk och kontrollerande men inte mannen?

Själv tycker jag bara det är gulligt och charmigt om hon jag är tillsammans med är svartsjuk på mig, för det innebär att hon verkligen vill ha mig mer än någon annan, och att det är mig hon älskar och inte vill dela mig med någon.

Samma är det väl för oss män? Om vi älskar och åtrår en kvinna så mycket att vi vill ha henne för oss själva, så borde det väl snarare vara ett bevis på stark kärlek?

Varför är det avtändande? Ok, jag kan förstå om det är det om svartsjukan och kontrollbehovet går till överdrift, men på det stora hela så borde väl svartsjukan om något vara ett bevis på att man är älskad för sin egen skull?

• Svar på tråden Vad är det egentligen som är så fel och avtändande med svartsjuka hos en man?
  • Anonym (Tess)

Jag tycker inte att det är avtändande, eller jo det är det väl. Men det är inte det första ordet som kommer till mig när jag tänker på svartsjuka.
    Jag tänker mer svartSJUKA, att det är SJUKT.
    Det är inte en sund känsla av kärlek och omsorg och intresse i sin partner utan det har gått överstyr och blir istället baserat på kontroll.

Min partner får gärna visa kärlek och ömhet, visa intresse för vad jag gör och för mina vänner. Men hen har ingen rätt att kräva att jag talar om exakt vem jag träffar och när, gå igenom min telefon, hindra mig från att ha kvar foton och kontaktuppgifter osv. Det är varken mysigt eller gulligt eller går att maskera som "omtänksamhet" utan då ska man dra öronen åt sig.

För mig finns det inte något som heter bra svartsjuka eller sund svartsjuka. Ordet eller begreppet svartsjuka ska inte förekomma i en bra relation. Utan då använder man andra ord och begrepp som omtanke, intresse, kärlek osv.

• Anonym (?)

Det är väl den sjuka svartsjukan som inte är så kul. För mig måste det finnas lite svartsjuka från båda hållen. Är jag inte det mista svartsjuk är jag inte kär och är inte partnen det minsta svartsjuk känner jag mig inte älskad. Men det får inte gå till överdrift, det mår ingen bra av. För mig skapar dessutom svartsjukan så jag blir nykär gång på gång. Men i detta samhälle är svartsjuka tabu, då har du bara dålig självkänsla/självförtroende och kontrollerande... Som inte stämmer, ( för mig iallafall ) utan som du skrivet man är rädda att förlora den man älskar :)

PS nej det är inte avtändande med svartsjuka män ( så länge dom inte är aggressiva, nervärderande, ska bestämma vad jag ska ha på mig osv ). En man som visar att det här är min kvinna, en man som inte går och glor på andra för han redan har sin drottning ;) = het :)

• Mascaraklumpar

Orsaken till svartsjuka är väl till stor del brist på självsäkerhet, och när det gäller självsäkerhet är det väldigt osexigt med män som har för lite av det, men det är också avtändande med män som är alldeles för självsäkra. Så ja, lite svartsjuka är nog nödvändigt för att jag ska finna en man attraktiv.

• sextiotalist

Svartsjuka är för mig förknippat med kontrollbehov, osäkerhet och brist på tillit. Så nej, det är inte kärlek för mig.
    Min sambo behöver inte vara svartsjuk, han litar fullt och hållet på mig och behöver inte äga mig, eftersom han vet att jag stannar helt frivilligt hos honom.

Jag tycker svartsjuka är direkt avtändande.

• Anonym (P)
    Anonym (Vad?) skrev 2015-08-20 12:40:01 följande:

Varför har kvinnan rätt att vara svartsjuk och kontrollerande men inte mannen?

Du svarar själv på detta:
    Anonym (Vad?) skrev 2015-08-20 12:40:01 följande:

Själv tycker jag bara det är gulligt och charmigt om hon jag är tillsammans med är svartsjuk på mig, för det innebär att hon verkligen vill ha mig mer än någon annan, och att det är mig hon älskar och inte vill dela mig med någon.

Du uppskattar alltså denna egenskap och därmed tycker du själv att din partner har rätt att vara svartsjuk - du ger henne den rätten.

• Anonym (Tess)

Jag uppskattar inte svartsjuka hos kvinnor heller. Sen om det finns snubbar som går igång på det och hittar en sån kvinna så är väl det bra för dem, om de är överens.

• Kereza

Det är - i min mening - precis lika jävla osexigt med hysteriska kärringar som ska klänga och äga och kontrollera och ha sig, som det är med män som gör det.

Om du tänder på ynkel till fruntimmer, så go ahead. Jag tänder inte inte på ynkel av något kön.

...är det för att du typ känner dig stor, stark och åtrådd som du tolererar kvinnor som beter sig så? För jag skulle verkligen inte göra det...

• Anonym (anno)

Vad är det som är gulligt med att hon inte tror att du kan hålla dolmen styr?

• Fiona M

Svartsjuka beror på osäkerhet eller kontrollbehov.

På vilket sätt är det ett attraktivt drag?

Svar på tråden Vad är det egentligen som är så fel och avtändande med svartsjuka hos en man?