katt och nyfödd bebis?
Hej!
Väntar mitt första barn i oktober och har en fråga hur det är att ha husdjur med spädbarn. Jag har en hund som jag vet att det kommer fungera bra med, han kommer inte få ligga i sängen när bebis kommer hem. Sedan har jag en katt som är ganska gammal och hon hoppar ständigt upp i bebisens säng även fast jag har jagat bort henne 100 gånger. Hon lägger sig även på skötbordet ibland och jag tycker det är äckligt och vill inte ha massa katthår där när bebis ska ligga där. Denna katt kissar även så fort jag har en matta på badrumsgolvet och hon jamar konstant som att hon är missnöjd med att vara inne-katt (före detta utekatt). Jag känner att det blir för mycket med henne och frågan är vad ska jag göra? Hatar tanken av att lämna bort en familjemedlem och eftersom hon har 10-12 år på nacken kanske det inte är det ultimata att lämna bort en katt? Är det avlivning som gäller då? Hur klarar man att avliva en katt som är så gott som frisk förutom lite småskavanker? Vill dessutom inte riskera att hon kissar i bebisens säng till slut, eftersom hon börjat kissa på fuktiga mattan i badrummet.
Finns det någon där ute som kan komma med något bra tips om hur jag ska tänka?