Min kollega letar bara fel på allt jag gör, orkar inte!
Jag jobbar som timvikarie i mitt jobb, vilket innebär att jag byter arbetsplats flera gånger i veckan. Jobbar inom barnomsorgen, är barnskötare. Ofta kommer man tillbaka till samma ställe eller "fastnar" någon vecka eller två på samma förskola även om man hoppar mellan avdelningar. Jag jobbar nästan heltid och trivs med mitt jobb, men sedan en månad tillbaka har jag varit mycket på en specifik förskola där jag har svårt att komma överens med en av de ordinarie som jag tyvärr måste jobba nära.
Jag är i allmänhet en omtyckt person. Även om jag inte är perfekt är jag väldigt snäll och socialt kompetent, får ofta höra att jag är en klippa, gör ett bra jobb, är mjuk och rar men ändå tydlig. Ingen har tidigare haft klagomål på mig under de år jag jobbat med detta, men så är jag också väldigt schyst att jobba med och samarbetar bra. Jag tar heller inte åt mig för småsaker utan brukar låta det mesta rinna av, i annat fall säger jag till snällt och ingen har i vuxen ålder fortsatt bråka med mig då.
Nu har denna kollega jag nämnde börjat gå över gränsen så många gånger att jag tycker det är jobbigt. Det började egentligen första dagen jag var där då jag förstod att hon är en sådan som inte gillar vikarier (det är inget ovanligt, många är stolta och lite rädda för att någon ska ta över för mycket) men jag brydde mig inte så mycket om det utan lät henne stå i främsta ledet och höll en ganska låg profil. Jag har försökt lära känna henne, småprata för att ta bort "hotbilden" hon ev. har av mig, frågat henne om råd trots att jag inte behöver. Vill ju att hon ska känna sig bra på sitt jobb och kunnig! Jag har tagit egna initiativ och avlastat henne, erbjudit mig att göra saker men inget hjälper mot att hon är så kylig mot mig. Hon är kontrollerande mot alla men det verkar bara vara mig hon direkt ogillar :-/