• Anonym (fel hela tiden)

Min kollega letar bara fel på allt jag gör, orkar inte!

Jag jobbar som timvikarie i mitt jobb, vilket innebär att jag byter arbetsplats flera gånger i veckan. Jobbar inom barnomsorgen, är barnskötare. Ofta kommer man tillbaka till samma ställe eller "fastnar" någon vecka eller två på samma förskola även om man hoppar mellan avdelningar. Jag jobbar nästan heltid och trivs med mitt jobb, men sedan en månad tillbaka har jag varit mycket på en specifik förskola där jag har svårt att komma överens med en av de ordinarie som jag tyvärr måste jobba nära.

Jag är i allmänhet en omtyckt person. Även om jag inte är perfekt är jag väldigt snäll och socialt kompetent, får ofta höra att jag är en klippa, gör ett bra jobb, är mjuk och rar men ändå tydlig. Ingen har tidigare haft klagomål på mig under de år jag jobbat med detta, men så är jag också väldigt schyst att jobba med och samarbetar bra. Jag tar heller inte åt mig för småsaker utan brukar låta det mesta rinna av, i annat fall säger jag till snällt och ingen har i vuxen ålder fortsatt bråka med mig då.

Nu har denna kollega jag nämnde börjat gå över gränsen så många gånger att jag tycker det är jobbigt. Det började egentligen första dagen jag var där då jag förstod att hon är en sådan som inte gillar vikarier (det är inget ovanligt, många är stolta och lite rädda för att någon ska ta över för mycket) men jag brydde mig inte så mycket om det utan lät henne stå i främsta ledet och höll en ganska låg profil. Jag har försökt lära känna henne, småprata för att ta bort "hotbilden" hon ev. har av mig, frågat henne om råd trots att jag inte behöver. Vill ju att hon ska känna sig bra på sitt jobb och kunnig! Jag har tagit egna initiativ och avlastat henne, erbjudit mig att göra saker men inget hjälper mot att hon är så kylig mot mig. Hon är kontrollerande mot alla men det verkar bara vara mig hon direkt ogillar :-/

Hon har bett mig att tänka på hur jag klär mig och visar min kropp (jag är LÄTT överviktig) då hon tycker att man som vuxen ska vara en förebild. Hon reagerade på att jag hade ett linne (ingen horklädsel) och ett par längre shorts häromdagen.Hon tyckte det var opassande och bad mig byta, men jag hade inga extrakläder med mig så då blev hon sur. Att hon själv hade ännu kortare shorts samma dag verkar dock inte spela någon roll....

Hon har bett mig att sätta mig försiktigt på stolar och bänkar då min "vikt inte är anpassad till dessa möbler." Jag väger 76 kilo och är alltså inte extremt tung på något sätt, och i vilket fall som helst tycker jag inte det är hennes sak att ta itu med. Hon har instruerat mig hur man öppnar ett mjölkpaket "enligt vår avdelnings rutiner" och behandlar mig som om jag vore i det närmaste förståndshandikappad. Jag har dock haft tålamod och slätat över det med att jag naturligtvis klarar mina uppgifter, inga problem etc.

Hon anklagar mig för att fuska med mina tider (det gör jag aldrig!) om jag tex ska ha 30 minuter rast så tar jag alltid exakt det, men när jag kommer tillbaka fäller hon kommentarer om att "oj, det var en LÅNG rast..:" Gärna när andra pedagoger eller föräldrar hör så jag blir bortgjord och verkar jättelat. Sen går hon gärna iväg just då så man inte kan förklara. Jag är lite rädd att andra ska tro att jag inte gör ett bra jobb även om jag anar att de kanske förstår hur hon är. Samtidigt vill jag ju inte snacka skit om henne heller, jag har ju ett vikarie-rykte att tänka på i hela kommunen....

Hon blev väldigt arg på mig igår då vi har några laktosfria barn (jag vet vilka och hade koll och serverade rätt mjölk) men det kom en kille och åt lunch med oss, med sina föräldrar med sig. Jag hade läst på allergilistan att han inte var allergisk mot nåt eller hade specialkost men jag frågade ändå för säkerhets skull eftersom han var ny. Hon bekräftade att det inte var nåt särskilt. Han valde mjölk till maten och jag hällde upp till honom, mamman satt bredvid och tittade på. Då blev plötsligt min kollega arg för att pojken tydligen skulle dricka utspädd mjölk och hon tyckte det var min skyldighet att informera mig om det. Mamman blev också arg för hon trodde att min kollega berättat för mig men att jag inte lyssnat/brytt mig och så var det ju inte alls! Droppen för mig var när min kollega säger "Hur många gånger ska vi behöva säga till dig!" och syftade på alla ordinarie. Jag fick en klump i halsen och blev ledsen och arg men var tvungen att hålla god min inför föräldrarna och barnen, det var bara att be om ursäkt. Sa något lamt om att jag inte visste men det trodde inte föräldrarna på :-/

Liknande incidenter händer hela tiden. Hon försöker få mig att framstå som lat, dum, den töntiga praktikanten typ. Ändå har hon själv inga problem med att vara tvungen att smita ifrån avdelningen och kopiera, utvärdera, dokumentera, gå på toa etc typ hela dagen och lämna mig ensam med en barngrupp. I vår kommun är det inget som inte är tillåtet men hon är ju väldigt kontrollerande vid alla andra tillfällen. Jag gör så gott jag kan och jag tror att mer eller mindre alla andra är nöjda.

Jag ska fortsätta jobba med denna kollega ett tag, så jag har pikat lite försiktigt att jag anser att det är väldigt viktigt att ha ett bra samarbete, köra med rak kommunikation, att man lyssnar och är lojala på rätt sätt men då håller hon bara med och gör ändå såhär. Jag hade tagit upp det hårdare om jag varit anställd där men nu är jag ju väldigt beroende av jobb på timmar (vilket hon tyvärr vet) och dessutom är chefen också lite knepig så jag vill inte ställa till med scener.

Tar gärna emot tips som kan funka eller bara saker jag bör tänka på och allmän input.Behöver andras syn utifrån, kanske överreagerar jag.

• Svar på tråden Min kollega letar bara fel på allt jag gör, orkar inte!
  • Anonym (Been there...)

Vissa människor vill känna av om de har chans att hugga. Två gånger har jag stött på problemet, en gång i underordnad, en gång i överordnad roll.
    Det var inte roligt. Gemensamt för dem vara att de var ena riktigt trista bittra k*rringar båda två, de försöker hitta någon hackkyckling.

Den där människan kan ställa till med så otroligt mycket skit. Antagligen är det inte första gången, så hon är nog känd på stället, men den typen av person brukar prata vitt och brett och för den som inte känner henne kan de ta henne på allvar som t ex en ny chef.

Mitt tips är att prata med en anan förskolechef inom kommunen som du har förtroende för/bra kontakt med och fråga om råd, alternativt skolchefen. Säg precis som det är och be om råd och förklara att du pratar med dem för att det är så känsligt. Har du tur kan de lösa det med inbyte lite smidigt.

• Anonym (Hm)

Hur långt kvar har du till en fast anställning?

Har du tänkt tanken att hon gör så mot dig för att du aldrig markerar? Gör som med barn fram med handen och säg stop!

• Anonym (invandrare)

i Sverige man har dålig utbildning och väldig låg kultur. Man respekterar inte andra människor ,man kan inte arbetsrätt osv.

• Anonym (XXOO)

Nu blir jag skitarg. Vilken jävla bitterfitta! Säg ifrån genast och skit it om du "bara" är en vikarie. Du är också en helt vanlig människa med känslor och ska inte behöva ta skit från en makthungrig kärringjävel. Ursäkta mitt språk men här tände du till mitt hat mot bitterfittor som är rädda för att förlora sin ställning/position på jobbet.

Tro mig, I know all about it! Jag vet att det är svårt att ryta ifrån. Jag har själv varit med om liknande saker och elaka kommentarer. Det tog mig 8 månader tills jag skaffade mig Mod att säga ifrån. Men när jag väl gjorde det, ångrade jag mig att jag inte hade gjort det redan första dagen. Så pass skönt kändes det efteråt! Jag gick med ett leende på läpparna hela dagen och fick en rejäl boost på självförtroendet! KRÄV respekt från henne. Säg att det var sista gången hon betedde sig på det sättet. Varför Skulle du ens ha en mobbare på ditt jobb som får dig att må dåligt? Du är värd mycket bättre behandling än så!

Lycka till! Du bara måste skriva om hennes reaktion när du sagt ifrån. :)

• Rumpelstiltskins

Vilken jävla kärring.

Hade jag varit du så hade jag väntat till ni var ensamma, eller åtminstone när inga barn hör, och ställt henne emot väggen. Hon gör ju så för att du inte sätter ned foten.

Jag har varit med om samma sak en gång och till slut blev jag så jävla trött att jag började pika tillbaka, tryckte ned henne på samma sätt som hon försökte trycka ned mig och ganska snabbt insåg hon att det inte var så jävla roligt.

Behandla henne som luft, skulle hon säga något till någon i efterhand så är det bara att stå på dig. Du har ju goda referenser från andra arbetsplatser så vad en person säger om dig är skitsamma. Hon har låg självkänsla och därför ett behov av att trycka ned dig.

Fråga henne hur många förskolor hon arbetat på och kontra sedan med hur många du har varit på. Jag förutsätter att du haft fler arbetsplatser än vad hon har haft. Förklara sedan att du varit omtyckt på alla dina arbetsplatser och aldrig haft några problem med dina kollegor. Fråga henne sedan om hon tror att det är på grund av dig eller på grund av henne som ni inte kommer överens. Be henne fundera på det svaret ett tag.

Sedan tycker jag att du har en skyldighet att prata med hennes chef. Med mobbingtendenserna som den där pedagogen har så ska hon inte jobba med barn. Jag hade blivit vansinnig om jag fick veta att någon av pedagogerna på min sons förskola betett sig sådär. Hon ska vara en förebild för små barn. Jävla människa alltså !

• Anonym (..)

Du måste ta upp detta med chefen! Inte bara för din egen skull utan för barnens! Den där människan ska inte jobba med människor överhuvudtaget!

• Billie22

Du måste säga ifrån. Jävla mobbare! Kanske mobbar hon barnen också? Ta det med chefen. Helt otroligt. Jag har blivit kränkt på liknande sätt i jobbet men det var när jag var personlig assistent till sjuka människor som måste ta ut sin ilska på någon och det här är ju inte riktigt samma sak...

• SusaSanna

Håller med Anonym (Been there...). Bra råd. OT, men jobbar du i en Sthlmskommun? Känner en som är precis sådär, särskilt kroppsfett är något som tycks väcka monstret i henne. Hur som helst så lider jag med dig. Håll ut och försök att prata med någon, det är ju faktiskt en arbetsmiljöfråga. Du kanske även borde prata med läkare för att få dokumenterat att du mår dåligt på grund av mobbning?

• lindalicious

Satan i gatan vad ilsk jag blev av att läsa hur hon beter sig.

Alltså TS, du MÅSTE inse att detta inte är okej, hon FÅR inte bete sig såhär mot dig och det är HELT OKEJ om du ryter ifrån och sätter ner foten. Nu har du försökt vara snäll och samarbetsvillig länge nog, nu är det dags att stoppa.

Att kommentera någons vikt och pika på det sättet för att göra bort dig etc är AÖDROG någonsin okej att göra, oavsett om du väger 50 eller 150.

Jävla kärringjävel vad förbannad jag blev haha.

Stå på dig TS. Du är stark som orkat hittills, jag själv hade förmodligen tagit åt mig alldeles för mycket och gått hem och grinat och inte vågat säga ifrån. Precis på det sättet jag önskar och hoppas att du INTE gör!

Sånahär personer ska inte jobba med människor och framförallt inte med barn! Och vem vet, när du inte längre jobbar där kanske någon annan stackare får ut för hennes nedtryckande sätt. Det där är ren och skär mobbing och inget som ska finnas på en arbetsplats. Du har all rätt på din sida TS! Sätt ner foten för alls skull men mest för dig själv. Du ska INTE behöva ta den skiten <3

Don't get mad, get even.
  • lindalicious

Med säga ifrån menar jag antingen till henne själv om du orkar, eller till chefen. Huvudsaken det kommer fram och att något görs åt det så det får ett slut.

Lycka till TS, du verkar så snäll och verkligen har försökt när man läser din TS, du försöker till o med att ursäkta henne beteende trots att hon är så dum mot dig.

Fler som dig inom barnomsorg *heja heja!*, och helst inga alls som henne inom barnomsorg :P

Don't get mad, get even.
  • Anonym (Mobb)

Det finns ingen inom facket du kan vända dig till? Det här är ju mobbing och det är sådant som de arbetar med. Om du nu inte vill prata med chefen, menar jag.

"Våra rutiner för att öppna ett mjölkpaket" - LOL!!

Det hon sysslar med är inte okej och det är henne det är fel på, inte dig!

Hoppas att du får fast på en annan förskola snart.

• amoremio

SÄTT DEN JÄVLA APAN PÅ PLATS!
    FYFAN vad ARG jag blir när jag läser vissa exempel som du lyfter i texten! Really! Utifrån det du beskriver så är denna människa en renodlad jävla mobbare, inget annat! Fyfan! Att människor är kontrollerande och "pain in the ass" kan jag delvis ha överseende med, delvis. Att de är allmänt vidriga och krossar andra genom sina elaka kommentarer, det är en annan nivå!

Först och främst främst: SLUTA förklara dig eller lyda hennes påhitt. En sådan apa behöver få motstånd, istället för kuvenhet! Dessa människor är så jävla vidriga att de utnyttjar snällhet, genom att sätta sig över personen. Om hon klagar på dina kläder så säg bara "vad har du med min klädsel att göra?" Om hon "oroar sig" att stolen går sönder pga din vikt, säg något i stil med "hämta en bättre stol till mig då". Ge den jävla f**tan svar på tal, det är garanterat det hon behöver få.

Och låt dig inte hämmas av att barnen lyssnar/hör på. Jag slår vad om att hon gör samma sak när hon säger elaka saker mot dig? Ibland behöver hövlighet och konvernanser läggas åt sidan när man har med ett sådant as att göra. Att hon kommenterar dina kläder och ännu värre din vikt, det är inget annat än ett as-igt beteende från hennes sida! Punkt slut!

Och sist men inte minst:
    Skriv ner allting, gör en konkret lista med olika exempel på saker hon har sagt och gjort. Gärna sånt som andra har hört, så att kärringen får svårare att slingra sig! Om chefen inte gör något åt detta eller om hon inte lägger ner med sin fittiga attityd-prata med chefen på bemanningen eller kort och gott vägra jobba på den förskolan! STÄLL KRAV-om det behövs!

Kom ihåg att du INTE ska acceptera denna typ av mobbing bara för att du är en vikarie! En vikarie är oftast längst ner i "rang" men det betyder absolut INTE att du ska bli kränkt på detta sättet-av någon på arbetsplatsen! 

• Anonym (ö)
    Anonym (fel hela tiden) skrev 2015-08-20 21:45:34 följande:
    Min kollega letar bara fel på allt jag gör, orkar inte!

Jag jobbar som timvikarie i mitt jobb, vilket innebär att jag byter arbetsplats flera gånger i veckan. Jobbar inom barnomsorgen, är barnskötare. Ofta kommer man tillbaka till samma ställe eller "fastnar" någon vecka eller två på samma förskola även om man hoppar mellan avdelningar. Jag jobbar nästan heltid och trivs med mitt jobb, men sedan en månad tillbaka har jag varit mycket på en specifik förskola där jag har svårt att komma överens med en av de ordinarie som jag tyvärr måste jobba nära.

Jag är i allmänhet en omtyckt person. Även om jag inte är perfekt är jag väldigt snäll och socialt kompetent, får ofta höra att jag är en klippa, gör ett bra jobb, är mjuk och rar men ändå tydlig. Ingen har tidigare haft klagomål på mig under de år jag jobbat med detta, men så är jag också väldigt schyst att jobba med och samarbetar bra. Jag tar heller inte åt mig för småsaker utan brukar låta det mesta rinna av, i annat fall säger jag till snällt och ingen har i vuxen ålder fortsatt bråka med mig då.

Nu har denna kollega jag nämnde börjat gå över gränsen så många gånger att jag tycker det är jobbigt. Det började egentligen första dagen jag var där då jag förstod att hon är en sådan som inte gillar vikarier (det är inget ovanligt, många är stolta och lite rädda för att någon ska ta över för mycket) men jag brydde mig inte så mycket om det utan lät henne stå i främsta ledet och höll en ganska låg profil. Jag har försökt lära känna henne, småprata för att ta bort "hotbilden" hon ev. har av mig, frågat henne om råd trots att jag inte behöver. Vill ju att hon ska känna sig bra på sitt jobb och kunnig! Jag har tagit egna initiativ och avlastat henne, erbjudit mig att göra saker men inget hjälper mot att hon är så kylig mot mig. Hon är kontrollerande mot alla men det verkar bara vara mig hon direkt ogillar :-/

Hon har bett mig att tänka på hur jag klär mig och visar min kropp (jag är LÄTT överviktig) då hon tycker att man som vuxen ska vara en förebild. Hon reagerade på att jag hade ett linne (ingen horklädsel) och ett par längre shorts häromdagen.Hon tyckte det var opassande och bad mig byta, men jag hade inga extrakläder med mig så då blev hon sur. Att hon själv hade ännu kortare shorts samma dag verkar dock inte spela någon roll....

Hon har bett mig att sätta mig försiktigt på stolar och bänkar då min "vikt inte är anpassad till dessa möbler." Jag väger 76 kilo och är alltså inte extremt tung på något sätt, och i vilket fall som helst tycker jag inte det är hennes sak att ta itu med. Hon har instruerat mig hur man öppnar ett mjölkpaket "enligt vår avdelnings rutiner" och behandlar mig som om jag vore i det närmaste förståndshandikappad. Jag har dock haft tålamod och slätat över det med att jag naturligtvis klarar mina uppgifter, inga problem etc.

Hon anklagar mig för att fuska med mina tider (det gör jag aldrig!) om jag tex ska ha 30 minuter rast så tar jag alltid exakt det, men när jag kommer tillbaka fäller hon kommentarer om att "oj, det var en LÅNG rast..:" Gärna när andra pedagoger eller föräldrar hör så jag blir bortgjord och verkar jättelat. Sen går hon gärna iväg just då så man inte kan förklara. Jag är lite rädd att andra ska tro att jag inte gör ett bra jobb även om jag anar att de kanske förstår hur hon är. Samtidigt vill jag ju inte snacka skit om henne heller, jag har ju ett vikarie-rykte att tänka på i hela kommunen....

Hon blev väldigt arg på mig igår då vi har några laktosfria barn (jag vet vilka och hade koll och serverade rätt mjölk) men det kom en kille och åt lunch med oss, med sina föräldrar med sig. Jag hade läst på allergilistan att han inte var allergisk mot nåt eller hade specialkost men jag frågade ändå för säkerhets skull eftersom han var ny. Hon bekräftade att det inte var nåt särskilt. Han valde mjölk till maten och jag hällde upp till honom, mamman satt bredvid och tittade på. Då blev plötsligt min kollega arg för att pojken tydligen skulle dricka utspädd mjölk och hon tyckte det var min skyldighet att informera mig om det. Mamman blev också arg för hon trodde att min kollega berättat för mig men att jag inte lyssnat/brytt mig och så var det ju inte alls! Droppen för mig var när min kollega säger "Hur många gånger ska vi behöva säga till dig!" och syftade på alla ordinarie. Jag fick en klump i halsen och blev ledsen och arg men var tvungen att hålla god min inför föräldrarna och barnen, det var bara att be om ursäkt. Sa något lamt om att jag inte visste men det trodde inte föräldrarna på :-/

Liknande incidenter händer hela tiden. Hon försöker få mig att framstå som lat, dum, den töntiga praktikanten typ. Ändå har hon själv inga problem med att vara tvungen att smita ifrån avdelningen och kopiera, utvärdera, dokumentera, gå på toa etc typ hela dagen och lämna mig ensam med en barngrupp. I vår kommun är det inget som inte är tillåtet men hon är ju väldigt kontrollerande vid alla andra tillfällen. Jag gör så gott jag kan och jag tror att mer eller mindre alla andra är nöjda.

Jag ska fortsätta jobba med denna kollega ett tag, så jag har pikat lite försiktigt att jag anser att det är väldigt viktigt att ha ett bra samarbete, köra med rak kommunikation, att man lyssnar och är lojala på rätt sätt men då håller hon bara med och gör ändå såhär. Jag hade tagit upp det hårdare om jag varit anställd där men nu är jag ju väldigt beroende av jobb på timmar (vilket hon tyvärr vet) och dessutom är chefen också lite knepig så jag vill inte ställa till med scener.

Tar gärna emot tips som kan funka eller bara saker jag bör tänka på och allmän input.Behöver andras syn utifrån, kanske överreagerar jag.

amoremio skrev 2025-05-08 16:55:30 följande:

SÄTT DEN JÄVLA APAN PÅ PLATS!
    FYFAN vad ARG jag blir när jag läser vissa exempel som du lyfter i texten! Really! Utifrån det du beskriver så är denna människa en renodlad jävla mobbare, inget annat! Fyfan! Att människor är kontrollerande och "pain in the ass" kan jag delvis ha överseende med, delvis. Att de är allmänt vidriga och krossar andra genom sina elaka kommentarer, det är en annan nivå!

Först och främst främst: SLUTA förklara dig eller lyda hennes påhitt. En sådan apa behöver få motstånd, istället för kuvenhet! Dessa människor är så jävla vidriga att de utnyttjar snällhet, genom att sätta sig över personen. Om hon klagar på dina kläder så säg bara "vad har du med min klädsel att göra?" Om hon "oroar sig" att stolen går sönder pga din vikt, säg något i stil med "hämta en bättre stol till mig då". Ge den jävla f**tan svar på tal, det är garanterat det hon behöver få.

Och låt dig inte hämmas av att barnen lyssnar/hör på. Jag slår vad om att hon gör samma sak när hon säger elaka saker mot dig? Ibland behöver hövlighet och konvernanser läggas åt sidan när man har med ett sådant as att göra. Att hon kommenterar dina kläder och ännu värre din vikt, det är inget annat än ett as-igt beteende från hennes sida! Punkt slut!

Och sist men inte minst:
    Skriv ner allting, gör en konkret lista med olika exempel på saker hon har sagt och gjort. Gärna sånt som andra har hört, så att kärringen får svårare att slingra sig! Om chefen inte gör något åt detta eller om hon inte lägger ner med sin fittiga attityd-prata med chefen på bemanningen eller kort och gott vägra jobba på den förskolan! STÄLL KRAV-om det behövs!

Kom ihåg att du INTE ska acceptera denna typ av mobbing bara för att du är en vikarie! En vikarie är oftast längst ner i "rang" men det betyder absolut INTE att du ska bli kränkt på detta sättet-av någon på arbetsplatsen! 

Vi får hoppas att problemet inte kvarstår efter närmare 10 år.

• Anonym (Sjukt!)

Detta var bland det sjukaste jag läst. Hon anklagar dig för hur du klär dig utefter din vikt, och ger pikar om din vikt. Är inte allt du berättar ren mobbing, och det är väl inte tillåtet?

Bra föredöme för att ta hand om barn. Undrar om man får spela in samtal? Tror det är tillåtet så länge man själv medverkar? Då hade jag gjort det för att ha bevis på mobbing. 

Svar på tråden Min kollega letar bara fel på allt jag gör, orkar inte!