• Oerjan Lax

Litar du på statistiska institutioner? Som Temo, YouGov, Demoskop som sammanställer röster om t ex pol. partiers popularitet

Som det står.

Litar du på statistiska institutioner? Som Temo, YouGov, Demoskop mfl som sammanställer röster om t ex pol. partiers popularitet?

Ja jag litar på dom

Nej jag litar inte på dom pga... (skriv i tråden)

Ibland litar jag på dom, ibland inte

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Litar du på statistiska institutioner? Som Temo, YouGov, Demoskop som sammanställer röster om t ex pol. partiers popularitet
  • driver28

Ju större underlag desto bättre. Man gör liksom ett eget snitt av flera av de undersökningar som presenteras och får en bra bild utifrån det.

• Oerjan Lax
    driver28 skrev 2015-08-21 17:52:48 följande:

Ju större underlag desto bättre. Man gör liksom ett eget snitt av flera av de undersökningar som presenteras och får en bra bild utifrån det.

Sant.
    Börjar ditt nick med "Anonym" så läser jag inte vad du skriver pga dåliga erfarenheter.
  • Överste Senap

Sedan när är någon av dessa statistiska institutioner?

Demoskop och SIFO mfl försöker i alla fall göra hyfsade urval men YouGov har inget med vetenskapliga undersökningar att göra.

• Överste Senap
    driver28 skrev 2015-08-21 17:52:48 följande:

Mer relevant är hur man gör urvalet. Det blir ingen större skillnad i precisionen i skattningen om du frågar 1000 eller 2000 men gör du ett dåligt urval kan du hamna helt uppåt väggarna i din skattning.
  • Lord Hans

Självklart eftersom jag följer upp undersökningarna och vet att de oftast stämmer överens med opinionen. Nätundersökningar som Yougov har en sämre urvalsmetod än de klassiska undersökningarna och stämmer inte alltid så bra med verkligheten. Däremot så brukar de nästan alltid gå att jämföra med tidigare undersökningar ifrån samma forskningsinstitut för att få fram en trend. Det gäller även nätundersökningar.

• Gert

Temo har jag aldrig hört talas om.

Give ´em Hell!
  • Oerjan Lax
    Gert skrev 2015-08-21 19:41:49 följande:

Temo har jag aldrig hört talas om.

Jag kanske tänkte på SIFO
    Börjar ditt nick med "Anonym" så läser jag inte vad du skriver pga dåliga erfarenheter.
  • Roseno

Men de 3 senaste med SD på 23-25% brukar ha mest rätt enligt experterna :)

• Oerjan Lax

En undrade vad jag menade med institution, en annan undrade om Temo..

Opinionsundersökningsinstitut

Opinionsundersökningsinstitut är organisationer som bedriver en metodisk insamling av åsikter från personer.

De moderna opinionsundersökningarna började utföras av den amerikanska samhällsforskaren George Gallup under 1930-talet.[1]

Den första svenska opinionsundersökningen beställdes av Dagens Nyheter och tidningen Vi år 1942. Svenska institutet för opinionsundersökningar (SIFO) började publicera skattningar av politiska opinioner i Sverige 1964. 1972 började Statistiska centralbyrån genomföra sina reguljära partisympatiundersökningar.[2]

Organisation och historia

TNS SIFO ? Svenska institutet för opinionsundersökningar (SIFO)

? SIFO Research International Sweden AB

? IMU-Testologen

? TNS Gallup

Sifo gick 1997 samman med IMU-Testologen. Sifo köptes år 2000 av Research International, grundat 1962 och del av den globala kommunikationskoncernen WPP (162,000 medarbetare på 3,000 kontor i 110 länder).

TNS Gallup fick sitt namn 2004 genom en sammanslagning mellan (Svenska) Gallup och (svenska) NFO Infratest.

WPP köpte upp TNS (ursprungligen Taylor Nelson Sofres, 15000 anställda) 2008 och enheterna (de största konkurrenterna på den nordiska marknaden) slogs ihop till TNS SIFO AB under våren 2009.

Ipsos ? Synovate

? TEMO (Testhuset Marknad Opinion AB)

Synovate, ett internationellt marknadsundersökningsföretag baserat i Singapore med 6 000 medarbetare, förvärvade 2005 verksamheten som tidigare bedrevs som TEMO.

Ipsos, ett franskt börsnoterat globalt marknadsundersökningsföretag med nästan ?2 mdr i omsättning, köpte 2011 Synovate-divisionen från Aegis Group Plc och namnet ändrades till Ipsos 2012.[3]

Demoskop

Systerföretag till PR-byrån Kreab (ursprungligen Kreativ Information AB, sedan 2009 Kreab Gavin Anderson) i Magnora AB, med omsättning på 1,3 mdr och omkring 1200 medarbetare.[4]

United Minds

Ingår i Prime-Gruppen (omsättning ca 200mkr) tillsammans med PR-byrån Prime, medlem av Weber Shandwick-nätverket. United Minds väljarbarometer genomförs online tillsammans med Cint.[5]

Yougov Zapera

Yougov grundades i England år 2000 och kom till Sverige när man förvärvade danska Zapera för $8m år 2007. Yougov har 500 medarbetare och omsätter £75m. Internetpanel.

Novus

TV4 Novus Group International AB har 16 medarbetare, omsätter ca 30 mkr och är noterat på Aktietorget.

Skop ? Skandinavisk Opinion SKOP AB

? SKOP-research AB

Den del av koncernen som utförde intervjuerna (Skandinavisk Opinion SKOP AB) och som hade 6 medarbetare och 46 timanställda försattes i konkurs 2012, men en del, SKOP-research AB, med 2-4 medarbetare och omsättning på runt 10 mkr, drivs vidare.[6][7]

Sentio

Sentio Research Sverige AB omsätter ca 0,25 mkr och ägs av Srg International AS, ett litet bolag baserat i Trondheim, Norge.[8]

SCB Statistiska centralbyrån

Statistiska centralbyrån (SCB), en svensk statlig förvaltningsmyndighet som sorterar under Finansdepartementet, utför och publicerar månatliga partisympatiundrsökningar (PSU).[9]

SOM-Institutet Samhälle, Opinion och Medier

Centrum med inriktning på undersöknings- och seminarieverksamhet som drivs av Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK) och Statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet

Gallupundersökning

Marknadsundersökning

Vallokalsundersökning

^ Nationalencyklopedin: George H Gallup

^ Holmberg, Sören; Petersson, Olof (1980). Inom felmarginalen - en bok om politiska opinionsundersökningar. LiberFörlag

^ ipsos.se/om-oss

^ www.allabolag.se/5562151133/Magnora_AB

^ www.unitedminds.se/

^ Ett av två Skop mot konkurs, SvD, 21 september 2012

^ Skop i konkurs, Dagens Opinion, 2012-09-27

^ www.allabolag.se/5567239511/Sentio_Research_Sverige_AB

^ www.scb.se/psu

Wikipedia

• Aniiee

En del är väl bättre än andra. 

Jag kan ju säga av erfarenhet att en person kan få svara på samma undersökning ett antal gånger om personen är med i flera olika "grupper". Jag har till exempel fått samma undersökningar på yougov på flera olika surveywebsidor, (är medlem i 5 st, 4 av de fick jag just den undersökningen jag tänker specifikt på.)

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
Svar på tråden Litar du på statistiska institutioner? Som Temo, YouGov, Demoskop som sammanställer röster om t ex pol. partiers popularitet