pumpa mjölk
Hej jag undrar en sak angående att pumpa bröstmjölk, kan man pumpa lite i taget i samma flaska? Alltså fylla en och samma flaska under dagen? Pumpa vila pumpa liksom.
Hej jag undrar en sak angående att pumpa bröstmjölk, kan man pumpa lite i taget i samma flaska? Alltså fylla en och samma flaska under dagen? Pumpa vila pumpa liksom.
Av hygieniska skäl så bör du nog ha separata flaskor till varje pumpning eller skaffa sånadär små påsar ( som man tex kan frysa in osv)
Nja, du kan ha en flaska i kylen att slå ihop flera kylda slattar i, men varje slatt måste kylas innan den blandas i flaskan för att minska risk för bakterietillväxt.
Alltså: slå i varje slatt nypumpad mjölk i ett rent kärl och kyl i kylskåp så den har samma temp som mjölken i flaskan du samlar det i.
Även om det bara är någon timme mellan varje pumpning och flaskan inte är ställd i kylen? Jag vet att den kan stå framme i ca 6h men man ska alltså,ändå inte blanda den mjölken med nypumpad?
Jag vet inte. Jag tänker dock att det är en viss temperaturskillnad även mellan rumstempererad och nypumpad bröstmjölk, vilket gör att den urpumpade ändå blir något uppvärmd av den nya vilket ökar snabbar på bakterietillväxten på den som står framme, men du förkortar ju även hållbarheten på den du slår i genom att slå den i "gammal" mjölk...
Den ska användas ikväll så hållbarheten är inte så viktig, men jag stoppade in den nyputsade mjölken i kylen blir så lite efter varje pumpning bara