• scrapparlotta

Vill ha en annan mamma....svara??

Just nu är jag inte nån större idol hos min stora dotter. Allt jag säger blir fel....och skulle jag säga till henne nåt...nåt som är fel eller om jag ber henne göra nåt så blir hon jättearg och så säger hon hela tiden att hon vill ha en annan mamma. Gör ont i mamma hjärtat även om jag vet att det är så här vissa perioder. Men vad ska jag svara?? Tycker det är jättejobbigt. Jag tänker varje dag att idag ska vi vara sams och ändra på detta. Men så räcker det att jag säger åt henne nåt och hon blir skitarg och då blir jag till slut lite arg med. Hon är lite i en trotsålder tror jag, älskar att reta lillasyster och så... Hon blir 11 år i höst.

Vad ska jag göra, vill ju ändra på detta? Och vad ska jag svara när hon säger så....att hon vill byta mamma?

• Svar på tråden Vill ha en annan mamma....svara??
  • MallaL

Det låter som att hon inte har någon respekt för dig, det har nog inget med trotsålder att göra. Jag skulle inte tolerera att någon blir "skitarg" för en vanlig tillsägelse, istället skulle jag direkt markera att det inte är okey.

• Tigrisog
    MallaL skrev 2015-08-22 14:21:31 följande:

Det låter som att hon inte har någon respekt för dig, det har nog inget med trotsålder att göra. Jag skulle inte tolerera att någon blir "skitarg" för en vanlig tillsägelse, istället skulle jag direkt markera att det inte är okey.

Håller med dig. Bara en fråga, hur skulle du markera att det inte är ok? Jag har min idé hur hantera ev sånt med mina flickor men kan vara intressant att höra hur andra tänker.
  • scrapparlotta

Jag vill gärna höra bådas sätt att hantera detta på... hon är ju annars världens goaste unge. Glad, snäll...har humor. Brukar inte säga så här...ellet vara så här. Hållt på nån vecka nu...

• MallaL

Jag skulle tänka så här: typ 95% av tiden är man en snäll, kärleksfull förälder med mjuk röst som pratar och resonerar om allt möjligt. Men när barnet går över gränsen och verkligen beter sig illa, då kommer den allvarliga, mörka, bestämda rösten fram: "Du talar inte så till mig, punkt" eller något åt det hållet. Som förälder är det ens jobb att förmedla vad som är ett accepterat beteende. Om man visar sin ståndpunkt tydligt med kroppsspråk och röst brukar det gå fram.

• Knackamackadam

Jag skulle tala om för henne att jag blir ledsen när hon säger så. "Jag blir ledsen när du säger så. Jag förstår att du är arg, men det är inte ok att säga så. Jag blir faktiskt ledsen." Om hon inte förstod då skulle jag säga " hur skulle det kännas för dig om jag sa att jag inte ville ha dig som barn varenda gång jag blev arg? Det är jätteelaktatt säga så! Jag säger inte sånt till dig och du ska inte säga sånt till mig". Förmodligen förstår hon inte hur det hon säger uppfattas, så då kan det ju vara bra att hon faktist får veta det.

• MallaL
    Knackamackadam skrev 2015-08-22 20:14:48 följande:

Jag skulle tala om för henne att jag blir ledsen när hon säger så. "Jag blir ledsen när du säger så. Jag förstår att du är arg, men det är inte ok att säga så. Jag blir faktiskt ledsen." Om hon inte förstod då skulle jag säga " hur skulle det kännas för dig om jag sa att jag inte ville ha dig som barn varenda gång jag blev arg? Det är jätteelaktatt säga så! Jag säger inte sånt till dig och du ska inte säga sånt till mig". Förmodligen förstår hon inte hur det hon säger uppfattas, så då kan det ju vara bra att hon faktist får veta det.

Nej, inte så. Aldrig säga till barnet att man inte vill ha dem, även om det är ett teoretiskt exempel.
  • Flickan och kråkan

Jag tycker du ska tänka en sväng kring varför du tar så illa vid dig? Det är ett ganska litet barn vi pratar om ändå. Tror du verkligen att hon på allvar vill byta mamma? Låter snarare som en liten frustrerad tjej som inte har några argument för sin sak. Prata med henne. Vad är det hon blir arg över....egentligen? Vill hon bestämma mer saker själv? Tycker hon att du har fel? Vad? Prata om vad du förväntar dig av henne. Hon måste inte hålla med dig, men vissa saker gäller - du är hennes mamma och har det ansvaret och den rätten. Lyssna av henne. Prata och ta det inte personligt. Lär henne bättre strategier att framföra sitt missnöje. Man får inte gehör av andra genom att skrika och tala om att de är dumma i huvudet . Jag hade svarat något åt det här hållet: Jag förstår att du är arg på mig. Det är ok. Du skriker däremot INTE åt mig. Du behöver inte tycka om att duka av bordet, men du ska göra det när du ätit färdigt. PUNKT. Du kan inte byta ut mig och det är jag glad för för jag älskar dig. Hon beter sig förmodligen inte så mot andra i exempelvis skolan (eller?). Hon lägger fram alla de där innersta känslorna hemma... med dig för att det är tryggt.

• Smarthuvud

Det där är väl jättevanligt? Jag har hört om barn säger att de önskar att deras föräldrar vore döda etc, och då blir man ju halvt förskräckt, men det är barns sätt att testa gränser.

Du kan ju alltid testa ungen om du vill. Imorgon säger du: "Eftersom jag älskar dig, så har jag hittat en annan mamma åt dig. Packa din väska så åker vi dit!" Om ni nu ens kommer utanför dörren innan hon bryter ihop, så lär du inte komma många kilometer..

Barn är manipulativa (vad man än vill tro), och de kör på det som de tror ska funka för att de ska få sin vilja fram. Om det nu är så att de genom att ge dig dåligt samvete som en dålig mor, får sin vilja fram, så kör de på det. Du måste dock förstå skillnaden mellan vad de säger, och vad de tycker.

• Tigrisog

Ok, jag markerar också med rösten och ser till att de tittar på mig då. Sen är det viktigt också, om det inte räcker, att de lär sig förstå att dåliga ord, handlingar kan medföra konsekvenser som det nödvändigtvis inte kommer att gillas. Uteblivna aktiviteter de hade sett fram emot, när det blir mer aktuellt möjligen sänkt eller utebliven veckopeng osv. Goda gärningar premieras och dåliga medför negativa konsekvenser för dem i ökande skala. Men jag har några år kvar till mina tjejer kommer in i den åldern, än så länge lyssnar de snällt.. oftast :) . Tack för svar.

• Bella 89

När jag var barn och betedde mig så sa min mamma alltid "jag älskar dig med" när jag sa att jag hatade henne. Funkade varje gång, jag blev helt ställd och gav upp.

Svar på tråden Vill ha en annan mamma....svara??