• Planet Bob

Boende i Stockholm

Hej alla!
    Det är så att om allt går som det ska så blir jag pappa i november.
    Har nyss fått reda på att tjejen är gravid samt att vi har bestämt oss för att behålla det. (Har dock inte besökt MVC ännu, det ska vi göra i mars. hoppas allt går bra!)
    Men vi har lite problem. Det är så att vi bor i Växjö nu och ska under sommaren först flytta hem till barndomsstaden Katrineholm för att sedan ta oss upp till Stockholm där jag börjar jobba i augusti månad!

Vi håller på att söka lägenhet nu, tyvärr så blir det nog en hyresrätt. Jag tror inte banken låter mig låna pengar innan jobbet går över från prov- till fast anställning.
    Grejen är denna. Vi vet inte riktigt vart vi ska bo. Vad är ett bra område/ort för en ung familj och nyfött barn. (Jag ska jobba runt Söderstadion)
    Jag har en del erfarenhet av Stockholm men behöver råd från folk som är kunniga i staden!
    Om ni har några tips hur vi kan gå tillväga med ordnande av lägenhet vore vi också grymt tacksamma!
    /Marcus

• Svar på tråden Boende i Stockholm
  • Bjorwen

Hej, Har bott i stockholms innerstan en kort stund, Gillade inte det så där jättemycket, Men det beror nog på att jag inte är en stadsmänniska.

För att kunna få bra svar på din fråga så måste du tänka till lite och komp. din fråga lite.

Vill du kunna gå till jobbet?
    Kan du åka bil till jobbet?
    Hur lång resväg (i tid) kan du leva med?

Personligen så skulle jag aldrig vilja bo i innerstan med ett litet barn, Jag skulle nog titta i förorter, Både nära stan och lite längre bort.

• Planet Bob

Ja, det är ju sant!
    Innerstan blir nog lite dyrt för oss just nu samt att det nog inte är de bästa miljöförhållandena för en liten bebis.

Gå till jobbet är då uteslutet. Klart att jag kan tänka mig och resa till jobbet. Men det ska inte ta överdrivet lång tid. Inte mer än 40 min har jag väl tänkt.
    Hur långt ut kommer man och vilka förorter är dugliga att uppfostra barn i?

• Bjorwen

40minuters resväg, det är en bra början, tyvärr blir det nästan motfråga direkt.. 40minuter med bil eller 40minuter med lokaltrafiken..?

Det finns ju små "sovsamhällen" ännu längre ut från innerstan,tex rönninge,salem,tumba.

Det är bara att åka runt och titta lite i både "när"förorter och "längrebort" förorter

• fille

En hel del stockholmare bor i Västerås och pendlar till jobbet i stockholm. Tåget tar väl ca 50 min. Men visst, sen ska man ju transportera sig mellan hem och station, och station och jobb. Så det faller väl kanske en bit utanför din tidsram =)
    Men betydligt billigare än att bo i sthlm är det likväl! (tror jag iaf) =)
    aja, bara en tanke

• Ulfino

Med den nya övergången vid Årstaberg mellan pendeltåg och spårvagn (som går förbi Globen) så har Du ju ett ganska stort upptagningsområde. I stort sett hela södra Stockholm, kanske även dyrare norr-ort.

Annars kan jag rekommendera Årsta som jag även tror är en ekonomisk säker investering när Stockholm växer utåt. Priserna ligger klart under innerstadspriser och lär säkert stiga snabbare än inflation när staden växer utåt. Kommunikationer är utmärkta och bebyggelsen är en god blandning mellan gammalt och nytt.

Själv bor jag i Hammarby Sjöstad, mycket trevligt som område och det kryllar av barnvagnar, dvs kommer att bli svårt med dagisplatser och liknande. Annars är det ganska lätt (tydligen bara några månaders kö) att få lägenhet här, dock till nybyggnadstionspriser. Området blir populärare och populärare och köerna längre och längre. Tidigare var det nästan bara att flytta in.

Annars är det att vara lika aktiv som att söka jobb, bara att ligga i och tala med alla man känner och inte känner, leta, fråga, hör efter...

• Ulfino

Och förresten, härligt välkommen till den stora staden!

• Ulfino

Och förresten, härligt välkommen till den stora staden!

• Fred

Kan bara instämma med Ulfino.. Bor i Hammarby Sjöstad jag med.. har bott i Hammarbyhöjden några år och det var väldigt trevligt.. otroligt "nära" stan och rellativt "billigt" priserna där kryper dock uppåt.

och Välkommen till vår stadsdel.

• JojjeB

Som Norrbottning trivs jag bra i Norrort (solna).
    Vi bodde först på Gärdet, men det var för mycket "city" för oss. Nu trivs vi kanon i Solna, där det är nära till stan, men ändå är nära till naturen. Bor 200 m från Råsunda stadion så det blir en del fotboll och sånt.....

• Planet Bob

Hammarby sjöstad verkar helt ok! Dock så vet jag inte om de priser som krävdes för lägenheterna är i min smak...
    Men det är ju en klar sak att satsa på!

Vi håller på att kollar runt nu för fullt. Vi vill ju inte bo för långt borta om ni förstår vad jag menar.
    Förhoppningar att iaf bosätta oss längs T-banelinjerna får vi kanske byta ut?

• marcink

Jag sällar mig till Ulfino; området kring Årsta är otroligt mysigt och väl investerade pengar för framtiden. När jag bodde i Stockholm brukade jag ta tvärbanan från Gullmarsplan mot Alvik bara för att få njuta av de små samhällena (det känns faktiskt inte alls som man längre en är i närheten av Stockholm) man åker igenom då. Alvik är rätt fint också, och Bromma likaså.

Å andra sidan är Katrineholm inte jättelångt från Stockholm det heller. Med lite fantasi och 40min i bakhuvudet kan man nog kalla det pendelavstånd.

• marcink

Planet Bob: Problemet är nog främst att T-banelinjerna sällan är något som passar en "ung familj med småbarn". Väl i så fall pendel-linjerna eller exvis tvärbanan (som jag vurmar mycket för). :)

• MrBungle

Haninge och Tyresö är barnvänliga förorter, och tar ca 20-25 min med buss till Gullmarsplan. Jag bor själv i Vendelsö i Haninge kommun och det finns mycket dagis runtomkring. Och nära till naturen med mycket sjöar och skog. Samt att det är en skärgårdskommun gör inte saken sämre. Kolla även upp bostadsrätter i haninge, de är inte alls särskilt dyra om man jämför med till exempel Årsta med omnejd.

• Jonas1977

Hyresrätt i innerstan = ca 15 års kö. Köpa = dyrt om man ska ha rum åt barn (minst en miljon per rum). Ska du jobba vid Södra station är det raka spåret utan byte med grön tunnelbanelinje (gå av Medborgarplatsen och promenera 300 meter) eller pendeltåg. Kolla www.sl.se

Om jag själv skulle ha valt dessa sträckor (ur barnsynpunkt och efter mina fördomar) skulle jag ha tittat på: Bromma (gärna vid Äppelviken), Alvik (Minneberg schysst), Kristineberg, Hammarbyhöjden, Björkhagen (stooort naturreservat intill), Enskede, Solna (gärna gamla Råsunda), Sundbyberg (ej för långt från centrum). På röd linje skulle jag titta på Mörby, Danderyd, Bergshamra, Aspudden, Midsommarkransen (men då blir det byta med tunnelbanan). Årsta är helt okej, själv gillar jag Gröndal (också byte).

Nacka och Gustavsberg på Värmdö är kalasbra, men då blir det femton minuter promenad från Slussen.

Lycka till med lägenhet och - framför allt - med er bebis!!!!

• Planet Bob

Tack för hjälpen alla!
    Vi har just nu fått napp på en lägenhet i Nynäshamn, eller rättare sagt Ösmo. Det ärinte direkt närheten men det får nog funka så länge. Det tar 45 min med pendel och jag får helt enkelt gilla läget. Hyran är lägre och det verkar som en mysig lite "håla" :)
    Är det någon som har erfarenhet av detta samhälle?

Det lutar åt en bostadsrätt lite senare men det bli då när vi har satt oss tillrätta i Stockholmsområdet och jag kommit igång med jobbet!

Men tack för hjälpen!

• TantGsgubbe

Som du säger .. Ösmo är ganska mycket håla men det är mycket trevligt på sommaren.
    Inte så mycket erfarenheter därifrån men är själv uppvuxen i haninge så he he.

Nackdelen med pendeltåg är fortfarande att dom går lite som dom vill *asg* men det blir säkert bra

Välkommen till stan :)

• Planet Bob

Jag vill återigen tacka för alla förslag till bostadsområden!

Vill också passa på att säga att vi nu har skrivit på ett förstahandskontrakt. Det blev norr om Nynäs, rättare sagt Ösmo. Knodden är beräknad til 22 oktober så jag tror och hoppas på att denna lilla "håla" passar sig för en liten fjärt under sitt första år.

• TantGsgubbe

Grattis till kontraktet och hoppas allt går bra med knodden. Tror det kan vara kanon frö knodden där (dom har ju inte så höga krav det första året :) ) hoppas allt går bra för er.

• Adelsö

Har själv köpt hus på Adelsö utanför Ekerö. Visst är det en bra bit till den stora staden.....Men det jag får istl väger upp detta. Jag har två minuter ner till bryggan....således är jag ute på sjön på ca 10min. Stora skogar för barn och hund att leka i. Sjöutsikt..... 5min med båten att fara över till Birka (Mycket vacker ö). Fantastiskt djurliv på Adelsö....Rådjur, örn, älg och vildsvin i massor......Ja....Listan kan göras lång och allt är väl bättre än att be "storstadsbarnet på 4år" att gå ut och leka någon timme på trottoaren.

Nä........en förort med natur är att rekomendera dig. Kolla gärna Trollbäcken. Ett sammhälle lite utanför Tyresö (Hör till Tyresö komun). Lungnt och fridfullt nära bad och skog men bara ca 15-20 min till södermalm med buss på vardagar.

Lyckatill

Svar på tråden Boende i Stockholm