• lajken84

Inskolning förskola

Hej! Vårt barn på 21 månader har för en vecka sedan påbörjat inskolningen på förskola, inskolningen kommer att pågå under två veckor. Det är fyra barn som ska skolas in samtidigt och två pedagoger som håller i det varav en är ansvarig för själva inskolningen, det är även två mindre barn från avdelningen som är med mycket under inskolningen, dvs två pedagoger har 6 barn att ta hand om varav fyra är helt nya. Jag upplever att det blir väldigt lite tid för pedagogerna att lära känna varje barn och undrar om det brukar fungera såhär? Hur har inskolningen gått till för era barn?

Jag kan tillägga att första veckan inte har gått särskilt bra, vårt barn har verkat väldigt otryggt vilket såklart inte är så konstigt eftersom det är en helt ny miljö. Hur har man gått tillväga på andra förskolor om läget är detsamma efter andra veckan? Har inskolningen förlängts?

Undrar även om ni har fått information första dagen om hur inskolningen kommer att gå till, vad barnet behöver på förskolan etc? Här har informationen lyst med sin frånvaro, vi har istället uppmanats att ställa frågor och jag känner en viss rädsla för att missa något som är viktigt att veta.

• Svar på tråden Inskolning förskola
  • Ramborg

På vår förskola har de föräldraaktiv inskolning. 9-14, första dagen är förälder med hela tiden och pedagogerna gör inget för att närma sig barnet men bjuder in om barnet vill. Dag 2 är föräldern med, fast håller sig i bakgrunden. Pedagogerna lockar med barnet till samling, lek osv. Dag 3 kan oftast förälder gå och sätta sig i personalens fikarum och kommer om det behövs. Dag 4-5 är oftast barnet utan förälder på dagis men anpassas naturligtvis efter barnets behov.

Med min äldsta funkade det utmärkt. Vi blev ivägskickade till fikarummet vid lunch dag 2 och behövde bara vara standby i hemmet dag 3. Min yngsta ska börja imorgon. Ska bli spännande att se hur hon klarar det, hon är lite mer försiktig än systern.

Min äldsta skolades in tillsammans med 4 andra i en grupp om 15 med tre pedagoger. Av övriga 11 barn var 5 inskolade veckan före. Och det funkade som sagt utmärkt. Vi kanske hade tur.

42.
  • Natulcien

Vi hade också två veckors inskolning. Men det fungerade fantastiskt bra. Två barn skolades in då. Vår son och en pojke till. Och barnen hade varsin ansvarig pedagog. Utöver det var det en till pedagog och 4-5 "gamla" barn. 
    De körde två inskolningar varannan vecka under hela augusti/september. Bra fördelat.
    Och det var väldigt individanpassat. Jag, som förälder, fick avgöra hur mycket jag ville vara med och när jag ville lämna barnet. Hade det inte känts bra efter två veckor, så hade det varit okej att fortsätta. Men nu gick det bra och jag lämnade sonen efter två veckor.
    Information fick vi också. Säg ifrån om du inte tycker att det fungerar bra.

• Sous

Två pedagoger på sex barn är helt rimligt. Vanligt är ca 5 barn per pedagog, när det inte är inskolning. Att varje pedagog skolar in två barn var är inte alls konstigt. Den här tiden på året är det ofta många barn som skolas in. Man kan ju inte sprida ut det över hur många veckor som helst.

Vi hade tredagars föräldraaktiv inskolning, och det gick jättebra.

Svar på tråden Inskolning förskola