• Anonym (Rädd för att inte passa in)

Jobba på Coop som kraftig och överviktig.

Jag har fått ett nytt jobb på en matbutik i en större stad. Har aldrig jobbar i butik eller med ett service jobb innan och är nu rädd för att jag inte ska "passa" in. Jag är kraftig och överviktig, men mår inte dåligt av det och har inga problem med att utföra arbetsuppgifter osv. Men oroar mig för vad kunder ska tycka om att det sitter en tjockis i kassan.

Känns svårt att komma in i arbetslaget också då alla är så målmedvetna och hurtiga. Alla andra är smala och smärta och där kommer jag en stor klump. Jag vet att dom inte tänker så, men svårt att tänka bort det. Speciellt i förra veckan när vi nyanställda fick våra kläder och mina var typ 4 storlekar för små och alla skämtade om att, oj har dem märkt dina kläder med fel storlek.

Så ni andra kraftiga som jobbar inom matbutik, hur har ni det. Ser kunder ner på er pga att ni är kraftiga.

• Svar på tråden Jobba på Coop som kraftig och överviktig.
  • Aniiee

Jag jobbar inte på en matbutik, men..... Jag skiter väl fullständigt i din vikt så länge du är trevlig, hjälpsam och kunnig. 

Dessutom kan ju fördomarna även gå åt andra hållet. Handlar jag i en saluhall vill jag gärna handla av en "tjockis", för de brukar kunna saker "smalisar" inte kan. Tipsa om bästa receptet på rådjursburgare, till exempel.

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Kapitalismen

Som kund kunde jag inte bry mig mindre om hur personalen på ICA ser ut. Visst ser jag ner på fetknoppar i allmänhet men man har ju annat att bry sig om när man handlar.

• girlac

Jobbar på Coop och hade med problem med kläder. Tydligen var/är deras klädkollektion helt skev med storlekarna. Då alla i vår butik fått gå upp 3 storlekar i kläder.

För övrigt, brukar kunderna vara stressade och inte direkt bry sig om v som sitter i kassan.

• Aniiee
    girlac skrev 2015-08-23 16:14:46 följande:

Jobbar på Coop och hade med problem med kläder. Tydligen var/är deras klädkollektion helt skev med storlekarna. Då alla i vår butik fått gå upp 3 storlekar i kläder.

För övrigt, brukar kunderna vara stressade och inte direkt bry sig om v som sitter i kassan.

Har ni franska storlekar? =P
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Anonym (ping)

Jag tror (tyvärr) att de flesta knappt lägger märke till vem det är som sitter i kassan om det är i större affärer, om inte personen är antingen supersnygg eller riktigt avvikande (typ grönt hår och verkligen illa gjorda tatueringar på halsen eller så).

Så tänk inte på det ens, lär dig "snacket" i kassan och försök vara snabb när kön är lång bara så klarar du dig jättebra.

• Anonym (Och?)

Jaha och? Fet och sitter i kassan-det struntar jag i så länge du gör ditt jobb. Däremot kanske jag tycker lite synd om dig om du är väldigt fet. Vi har en ung tjej i kassan på Willys som jag vet har stora problem med ryggen och henne tycker jag synd om.

• Anonym (oviktigt)

Inte tusan bryr jag mig om ifall personen i kassan är stor eller liten! Däremot är det pluspoäng om hen scannar fort, är bra på att lösa problem och är trevlig i största allmänhet.

• Efraim Barkbit
    Anonym (Och?) skrev 2015-08-23 16:33:36 följande:

Jaha och? Fet och sitter i kassan-det struntar jag i så länge du gör ditt jobb. Däremot kanske jag tycker lite synd om dig om du är väldigt fet. Vi har en ung tjej i kassan på Willys som jag vet har stora problem med ryggen och henne tycker jag synd om.

Vad är det med hennes ryggont som väcker din medömkan ?
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Anonym (Och?)
    ErnstHugo skrev 2015-08-24 16:27:54 följande:
    Vad är det med hennes ryggont som väcker din medömkan ?
    Tycker inte du synd om personer med långvarig värk och smärta man måste sjukskrivas för? Det gör i vart fall jag.
  • Anonym (-)

Det är vanligare att se fetton bakom kassan på Ica än vad det är bakom kassan på Donken.
    Så du lär nog passa in.

• Efraim Barkbit
    Anonym (Och?) skrev 2015-08-24 16:33:54 följande:

Tycker inte du synd om personer med långvarig värk och smärta man måste sjukskrivas för? Det gör i vart fall jag.

Jag kan helt avgjort känna empati med många i detaljhandeln som ofta får dras med krämpor utan möjlighet till omplacering trots konstaterad arbetsskada ja. Min undran var om det var något speciellt med "din" kassör som väckte din medömkan eller om du inte är medveten om problemen i stort för nästan alla du möter när du går in i en dagligvaruhandel.
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Christi38

Trevlig attityd och glad uppsyn och vara service minded väger upp betydligt mer än vikten på de som arbetar i butik för mig.

Kanske är det bara positivt dessutom om "alla" andra är hurtiga, det kanske smittar av sig och det är väl bara nyttigt i sånt fall? :)

.

• Satra

Som kund tänker kag inte så mycket på hur personalen ser ut i mataffärer överhuvudtaget, som Coop. Det viktiga för mig är det finns dom varor jag söker och att personalen är serviceminded.

• enplattspåjorden

Jag uppskattar om personalen är trevlig, ej stinker svett och har världens rump springa med hängbrallor..

Sen spelar väl vikten ingen som helst roll?
    Tjock som smal, lång som kort, ljus som mörk, kille som tjej, spelar absolut ingen roll!

• Anonym (K)

Det värsta som finns är sura kassörskor. Vikten skiter jag fullständigt i.

• nernu

Jag märker oftast inte hur den som sitter i kassan ser ut. Handlade för några timmar sen. Kommer ihåg att det var en tjej men kan inte säga något mer om hennes utseende.

• Anonym (Hmmmm)
    Aniiee skrev 2015-08-23 16:02:48 följande:

Jag jobbar inte på en matbutik, men..... Jag skiter väl fullständigt i din vikt så länge du är trevlig, hjälpsam och kunnig. 

Dessutom kan ju fördomarna även gå åt andra hållet. Handlar jag i en saluhall vill jag gärna handla av en "tjockis", för de brukar kunna saker "smalisar" inte kan. Tipsa om bästa receptet på rådjursburgare, till exempel.

Eh, snacka om fördomar! Du tror alltså att smala människor inte äter god mat eller är bra på att laga mat? Jag äter ofta god mat, men inga gigantiska portioner. "Tjockisen" å andra sidan kanske bara käkar färdig pizza och burgare på fritiden. Vad vet du om det?
  • Anonym (Hmmmm)

Jag hade säkert lagt märke till dig, men inte brytt mig. Som andra skriver så är det hur man sköter jobbet som är det viktiga. Det är när kassörskan är otrevlig eller extremt långsam som man blir irriterad. Utseendet spelar ingen roll.

• Anonym (ping)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-08-25 09:01:59 följande:
    Eh, snacka om fördomar! Du tror alltså att smala människor inte äter god mat eller är bra på att laga mat? Jag äter ofta god mat, men inga gigantiska portioner. "Tjockisen" å andra sidan kanske bara käkar färdig pizza och burgare på fritiden. Vad vet du om det?
    Som vanligt utgår man från de man känner. Om man då t.ex. jobbar med ett antal glåmiga smala kvinnor som har en uppenbart neurotisk relation till mat så tenderar man att influeras av det.

Sorgligaste exemplet jag vet ser mat enbart som bränsle och skiter i vad hon äter bara hon kan förbli smal. Hennes man älskar att baka färskt bröd och laga rejäl medelhavsmat från grunden men se det duger inte för det är alldeles för energirikt. Hon fattar inte ens poängen med god choklad, om hon väl äter så är det blaskchoklad från lösgodisdisken.

Han har på allvar funderat på att lämna sin fru för att hon är så gnällig och inte kan uppskatta vällagad och nyansrik mat.
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (ping) skrev 2015-08-25 18:31:46 följande:
    Som vanligt utgår man från de man känner. Om man då t.ex. jobbar med ett antal glåmiga smala kvinnor som har en uppenbart neurotisk relation till mat så tenderar man att influeras av det.

Sorgligaste exemplet jag vet ser mat enbart som bränsle och skiter i vad hon äter bara hon kan förbli smal. Hennes man älskar att baka färskt bröd och laga rejäl medelhavsmat från grunden men se det duger inte för det är alldeles för energirikt. Hon fattar inte ens poängen med god choklad, om hon väl äter så är det blaskchoklad från lösgodisdisken.

Han har på allvar funderat på att lämna sin fru för att hon är så gnällig och inte kan uppskatta vällagad och nyansrik mat.
    Naturligtvis. Det är väl så fördomar föds. Man ser inte längre än näsan räcker. Har träffat en eller två som är på ett visst sätt och tror att alla är lika dana. Jag känner några "tjockisar" som äter riktigt rejäla portioner och gärna köper hämtpizza och hamburgare, men jag tror inte att alla som är tjocka är så för det. Att tro att kassörskan som är tjock skulle vara expert på god mat... herregud!
Svar på tråden Jobba på Coop som kraftig och överviktig.