• Äldre 24 Aug 19:26
    3891 visningar
    6 svar
    6
    3891

    Adoption för yngre än 25 år?

    Finns det någonstans där man kan skaffa barn via adoption om man är yngre än 25 år? 22 år och varit gift sen 2013. En son på 1 år (biologisk) och vill gärna skaffa syskon men då omständigheter gör vi inte kan få barn längre själva som via IVF - vad kan man göra då?

  • Svar på tråden Adoption för yngre än 25 år?
  • Äldre 24 Aug 20:12
    #1

    Vad jag förstått måste man fyllt 25. Menar du att du inte kan bli gravid ö.h.t eller att det krävs IVF eller vad menar du? Det finns ju både ägg-och spermiedonation utomlands ifall du åtminstone kan vara gravid.

  • Anonym (Nej)
    Äldre 24 Aug 21:42
    #2

    Nej du får vänta tills du är 25, men ställ dig i kö direkt för det tar flera år att köa.

  • Anonym (L)
    Äldre 25 Aug 09:53
    #3

    Åldersgränsen är 25 år men om man ska adoptera sin makes barn eller om det finns synnerliga skäl räcker det man är 18. Synnerliga skäl kan vara att ni inte kan få egna barn. Det skadar inte att ansöka.

  • Anonym (Nej)
    Äldre 25 Aug 10:03
    #4

    Synnerliga skäl är knappast att man inte kan få egna barn! Det är ju den absolut vanligaste anledningen att adoptera! Och vad jag förstår så finns det inget "makens barn" aktuellt att adoptera så det tog jag inte ens upp.

    Men som sagt, om ni vill adoptera så börja med att ställa er i kö och läs på om länder, krav osv så kan det nog lagom bli klart tills du blir 25 oavsett!


    Anonym (L) skrev 2015-08-25 09:53:14 följande:

    Åldersgränsen är 25 år men om man ska adoptera sin makes barn eller om det finns synnerliga skäl räcker det man är 18. Synnerliga skäl kan vara att ni inte kan få egna barn. Det skadar inte att ansöka.


  • Anonym (L)
    Äldre 25 Aug 12:12
    #5

    Jag tycker också det låter konstigt faktiskt. Men i NJA 1991 s. 21 står  det "Eftersom M.E. endast är 23 år krävs enligt 4 kap 1 § FB synnerliga skäl för att hon skall få anta adoptivbarn. Enligt förarbetena till lagrummet bör synnerliga skäl anses föreligga bl a när två unga makar som inte själva kan få barn vill adoptera och när det är fråga om adoption av barn till närstående avliden släkting (NJA II 1970 s 586 f).". Soc handbok sen 2014 skriver samma sak och hänvisar till det fallet samt prop 1970:186. I lagkommentaren till paragrafen på lagen.nu står det " Synnerliga skäl att tillåta personer under 25 år att adoptera kan vara när unga makar önskar adoptera och inte kan få egna barn eller vid adoption av barn till en närstående avliden släkting."

  • Anonym (Nej)
    Äldre 25 Aug 13:08
    #6

    Ok, jag ger mig på den punkten då. Men då torde hela ålderskravet vara helt onödigt. Och jag tror fortf inte det är praxis. Likväl tar det tid att adoptera

Svar på tråden Adoption för yngre än 25 år?