• Anonym (Orolig)

Hur fastställde dem MS på er?Leva med MS?

Hej jag har varit dålig i tolv veckor nu, haft alla möjliga symtom/skov. Varit extremt dålig. tillslut efter kämpat med min hus läkare som inte lyssnat eller gjort något på under 20 besök, han sa bara att de var min fibromyalgi som bråka. Men nu efter sjäv remitterat mig till neurlog. Så remittera han mig vidare för såg fel. Fick svar från röngten i tisdags, MR hjärna. Fick inte svar på telefonen, vet inte om han visste och bara inte ville ta de på telefon, vi ska träffas på onsdag. Eller om de ska utredas vidare. De ända han ville meddela dem hittat ngt på röngten bildern som trodligen beror på mitt måeende, var 2 halv stora vita prickar på hjärnan. 

Och när jag googlat har det typ varit ms, kalk, inflammtion. Men mina symtom påminner jätte mycket om MS, så undrar ni som har MS, hur är ert liv? hur gamla är ni? Är ni sjukskriva? 
    Jag är 24 år och min vardag funkar inte, tänker ska de inte gå över ? Må så här dagligen. Har ju varit sjukskriven sen dag 1, ska mitt liv se ut så här

• Svar på tråden Hur fastställde dem MS på er?Leva med MS?
  • Anonym (Ursula)

På vårdcentralen ville man först hävda att jag hade B12-brist. Jag sa att det inte var möjligt och prover visade att jag hade rätt. Jag tjatade på att bli remitterad till neurologen och till slut blev jag det. Där gjorde de riktiga neurologiska tester, lumbalpunktion och magnetröntgen.

• Anonym (Ursula)

Jag fick min diagnos för 10 år sedan. Jobbar fortfarande 100%. Jag var dålig när jag fick min diagnos men det hävdes med kortisondropp.

Det finns ju flera bromsmediciner och en hel del symptomlindrande mediciner. Om du nu har MS och får en diagnos kommer du att få all möjlig hjälp. Nu efter 10 år börjar jag gå dåligt, men det finns ju en hel del gånghjälpmedel, även om det suger att behöva såna.

• Dumboo

Tack för ni tog er tid och svara. Mitt liv har varit ett rent helvete går in på v13 , alltså mitt lov står stilla, kämpar att , inte dugg betrodd, så fick själv remittera mig. Och fick en super bra neurolog. Så Skocka vidare MR hjärna fick svar iveckan att skulle tas allvarligt IMed jag ör 24 år;( ska i imorgon, antar ingen bromsmedicin om han inte vet, antar han måste kolla sån väska i hjärna el ryggmärg? Men gör han de tro? SDS klinik i Ängelholm

Vill bara få ngt som hjälper att allt lugnar sig

Första gången ni var sjuka,, när de kom fram hur länge var ni dåliga då??

• Anonym (Ursula)
    Dumboo skrev 2015-08-26 02:29:57 följande:

Tack för ni tog er tid och svara. Mitt liv har varit ett rent helvete går in på v13 , alltså mitt lov står stilla, kämpar att , inte dugg betrodd, så fick själv remittera mig. Och fick en super bra neurolog. Så Skocka vidare MR hjärna fick svar iveckan att skulle tas allvarligt IMed jag ör 24 år;( ska i imorgon, antar ingen bromsmedicin om han inte vet, antar han måste kolla sån väska i hjärna el ryggmärg? Men gör han de tro? SDS klinik i Ängelholm

Vill bara få ngt som hjälper att allt lugnar sig

Första gången ni var sjuka,, när de kom fram hur länge var ni dåliga då??

Det där är så oerhört olika. För min del var det så att jag under lång tid, kanske ett år, gick sämre och sämre och till slut stapplade jag fram. Läkaren jag träffade på vårdcentralen fattade inget och det är kanske inte så konstigt. De är ju inte experter där. Det man hoppas är att de åtminstone fattar det och remitterar en vidare. När jag hade fått kortison lugnade inflammationerna ner sig och jag kunde gå normalt igen.

Jag antar att de kommer att göra lumbalpunktion på dig, dvs ta ut ryggmärgsvätska och kolla den. Då vet de mer vad det är. OM du har MS kommer du troligtvis att få kortison först för att försöka häva de inflammationer du redan har och sen kommer läkaren att gå igenom olika bromsmediciner med dig.

De flesta som har MS är ju inte dåliga hela tiden utan drabbas av skov med olika frekvens. Jag har egentligen inte haft några utan har blivit gradvis sämre ändå.
  • Sissasias

Jag har skovvis ms sen två år. Jobbar heltid. Mår fint. Vilar 5-10 minuter i ett tyst vilorum på jobbet stressiga dagar och har lärt mig mycket om avslappning i början då jag var nydiagnostiserad och mådde dåligt, var mkt trött osv.

För mig började det med domningar, jag fick mr och lumbalpunktion. Diagnos tog nog tre veckor från jag blev dålig. Två mån så var jag hyfsad. 4-5 mån senare tbx på heltid på jobb (med en del jävlarannama ) .

Nu äter jag medicin i tablettform, jobbar som sagt fulltid, men reser mycket, seglar på Medelhavet, fått ok på att ta dykcertifikat och åker hoj med grabbarna som vanligt. bara familj och nära vänner vet om sjukdomen.

Första året var mycket tankar och jag gick till kurator några gånger. Hade svårt att ta in å tänkte massa dåliga tankar. Nu passar jag på å lever livet! Å sjukdomen har varit helt still å vilande sen jag började med bromsmedicinen! Inga skov eller nya prickar på mr!

Life goes on!

• Anonym (Huh)

Mamma fick MS för ungefär 15 år sedan, idag kan hon varken gå eller göra något ensam. Hon måste få hjälp med att flyttas från soffan till rullstolen, från rullstolen till toaletten.
    Hennes händer börjar bli sämre och sämre också, ibland blir hon trött alldeles för fort och måste få hjälp med att äta.

Men det verkar som om alla med MS är olika, ska tydligen finnas olika typer av MS?

• Sissasias

Det finns ju några olika varianter. Mot Skovvis ms finns sedan 5-10 år riktigt bra bromsmedicin. För de som inte har varianten med skov finns tyvärr inte så mycket medicin än.

Och de mediciner som finns för den skovvisa sjukdomen reparerar inte skador utan hindrar bara att nya uppstår. Läkningsförmågan måste kroppen själv stå för... Vilket varierar.

Svar på tråden Hur fastställde dem MS på er?Leva med MS?