• esch

Gravid o förstoppad/hård i magen!

Någon som har tips på hur man kan bli av med en hård mage?

Är gravid i vecka 12 och jag är helt stopp. Har testat microlax, de funkar för tillfället. Men andra hjälpmedel som tas oralt är något av de vidrigaste som finns.

Jag har testat lactulos och lumenax. Men får icke ner något av de.

Jag kan tillägga att jag mår så pass dåligt, illamående, att jag rör mig väldigt lite om dagarna. Försöker dricka mycket vatten och har testat plommon.

Vad har ni för tips? Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!

• Svar på tråden Gravid o förstoppad/hård i magen!
  • Annelie 76

Fett, särskilt kokosfett är laxerande. Sockerfritt godis med maltitol brukar vara laxerande men ger också mycket gaser.
    Men har du stora problem tycker jag att du ska prata med läkare. Dels kan de ha effektivare grejer, dels blir det billigare att ha det på recept (om det ingår i läkemedelsförmånen).

• MissBelle

Har du testat linfrön och/eller kiwi?
    När det var som värst för mig (är i vecka 14 nu) så tog jag 2 matskedar linfrön i ett glas yogurth på morgonen och det hjälpte faktiskt.
    Sen kan du testa att äta en kiwi på morgonen också, det funkar för många, inkl mig.

Hoppas det ger med sig!

• Kokosglass

Hej! Hade samma problem som du runt vecka 12.

Kanske svårt att äta vad som helst om du mår illa, men jag köpte ICAs ekologiska plommon och fikon som heter "Soft" och de fick igång min mage igen.

Kokade oftast havregrynsgröt och tillsatte knappt 1 msk kallpressad kokosolja, 1 msk hela linfrön och skivade ner 2 plommon och 1 fikon. Med lite kanel och mjölk blev det rätt gott, man kan ju tillsätta frysta bär mot slutet för lite annan smak också. Funkar såklart lika bra att äta med yoghurt eller varför inte fruktsallad. Jag försökte äta det en gång om dagen.

Hoppas det blir bättre med tiden! Jag är i vecka 18+2 nu och magen fungerar som vanligt igen :)

• Yoloj

Laxeboral droppar du tar på kvällen funkar finfint! :)

• Yoloj

Ät päron, plommon och frukter med mkt vätska

Undvik banan som är förstoppande!

• esch

Tack för alla tips! Jag ska genast testa de mesta. Haha!
    Man känner sig lite desperat.

• esch
    Yoloj skrev 2015-08-25 18:26:28 följande:

Trodde inte de var att rekomendera till gravida
  • Yoloj
    Yoloj skrev 2015-08-25 18:26:28 följande:

Min BM och läkare på vårdcentralen säger att dom är bra når man är,hravid, så lyssnar dem! ;)
  • essemia

Jag får samma problem, jag har en långsam tarm i vanliga fall, utan att det leder till några särskilda problem men när jag blir gravid blir tarmen ännu långsammare. Då blir jag hjälpt av en msk linfrö i yoghurten varje morgon, samt katrinplommonjuice. Dock har jag nu blivit beordrad att börja med järntabletter och då VET jag att magen kör ihop sig totalt... Har dock beställt andra tabletter den här gången som inte ska sabba magen, håller tummar och tår för att det ska stämma...

• flygrl

Jag har ännu inte varit gravid men en fungerande mage e väl viktigt för alla. Fibrex är en jätte bra produkt som man kan tillsätta ex. sin müsli, använda i gröt, brödbaket, köttfärs mm. för att höja fiberhalten. Det framställs av sockerbetor, har 67% fibrer och är smak neutralt.

Jag kör med Finax variant som e mer finmalen men också Dan Sukker (stavning?) gör en variant som e lite grövre malen. Är väl en smaksak vilket man föredrar.

Fibrex är också glutenfritt och bra för bla. blodsocker kurvan.

finaxglutenfritt.se/produkter/fibrex/

www.dansukker.se/se/produkter/alla-produkter/fibrex.aspx

Torkade aprikoser, torkade plommon och torkade päron e väldigt bra. Jag brukar blötlägga de och sedan ta lite i filen. Enkelt och skära i mindre bitar när dom blötlagts.

Annars äter jag mycket frukt och grönt och det e bra på flera sätt men förstås också för magen.

• esch
    essemia skrev 2015-09-21 12:49:56 följande:

Jag får samma problem, jag har en långsam tarm i vanliga fall, utan att det leder till några särskilda problem men när jag blir gravid blir tarmen ännu långsammare. Då blir jag hjälpt av en msk linfrö i yoghurten varje morgon, samt katrinplommonjuice. Dock har jag nu blivit beordrad att börja med järntabletter och då VET jag att magen kör ihop sig totalt... Har dock beställt andra tabletter den här gången som inte ska sabba magen, håller tummar och tår för att det ska stämma...

Jag har också långsamma tarmar i vanliga fall. Jag har fått tvinga i mig lantulos varje morgon. Jag kan säga att de har hjälpt en del. Nu slipper jag vänta en vecka på att jag ska kunna bajsa.
  • esch
    flygrl skrev 2015-09-21 16:04:28 följande:

Jag har ännu inte varit gravid men en fungerande mage e väl viktigt för alla. Fibrex är en jätte bra produkt som man kan tillsätta ex. sin müsli, använda i gröt, brödbaket, köttfärs mm. för att höja fiberhalten. Det framställs av sockerbetor, har 67% fibrer och är smak neutralt.

Jag kör med Finax variant som e mer finmalen men också Dan Sukker (stavning?) gör en variant som e lite grövre malen. Är väl en smaksak vilket man föredrar.

Fibrex är också glutenfritt och bra för bla. blodsocker kurvan.

finaxglutenfritt.se/produkter/fibrex/

www.dansukker.se/se/produkter/alla-produkter/fibrex.aspx

Torkade aprikoser, torkade plommon och torkade päron e väldigt bra. Jag brukar blötlägga de och sedan ta lite i filen. Enkelt och skära i mindre bitar när dom blötlagts.

Annars äter jag mycket frukt och grönt och det e bra på flera sätt men förstås också för magen.

Tack för tipset! ska absolut testas!
  • flygrl
    esch skrev 2015-09-21 23:45:01 följande:

Tack för tipset! ska absolut testas!

Lycka till! Hoppas det ska bli bättre för dig.
Svar på tråden Gravid o förstoppad/hård i magen!