• Anonym (hur gör jag)
    Äldre 25 Aug 08:31
    4149 visningar
    4 svar
    4
    4149

    gå ner i tid

    Hej!

    Kommer gå ner i tid från 100% till 80% och ska skydda mitt sgi med föräldrardagar, har tänkt ta lägsta dagar om det spelar nån roll. Måste jag nu ändra mina inkomstuppgifter eller uppgifter om min tjänstgöringsgrad på försäkringskassan? Jag kommer som sagt skydda min sgi och ta en dag i veckan så att det ändå blir heltid.

  • Svar på tråden gå ner i tid
  • Äldre 25 Aug 15:12
    #1

    Hej!


     


    Man ska uppge den faktiska inkomsten när man arbetar deltid och i vilken procent man arbetar på samt vilken årsarbetstid man har i dagar eller timmar/år. I din ansökan om föräldrapenning gör man sin ändring.


    Även lägstanivådagar ger sgiskydd. Enklast är att lägga uttaget med lägstanivå på helgen om man inte arbetar alls på helgen. Så länge man vårdar barnet 1 timme/dag under lördag och söndag är det okey att ta ut hel dag med lägstanivå.


     


    När man arbetar deltid och meddelar en sänkt arbetsinkomst till oss tittar vi på om man täcker upp med föräldrapenning för sin arbetsminskning eller inte.


     


    Hälsningar Asta, handläggare


     

  • Anonym (hur gör jag) Trådstartaren
    Äldre 25 Aug 16:09
    #2

    Okej vill bara se om jag har fattat rätt. Jag anmäler min nya årsinkomst som är baserad på min 80% tjänst samt den årsarbetstiden. Men min sgi kommer ändå inte ändras då för att jag tar ut föräldrardar? Så det enda jag behöver göra är att anmäla min nya inkomst i samband med att jag ansöker om föräldrardar och då skyddas min sgi som är baserad på min 100% tjänst?

  • Anonym (hur gör jag) Trådstartaren
    Äldre 26 Aug 08:36
    #3

    Så om jag går ner till 80% på måndagen  så räcker det att jag tar ut en lägsta dag på lördagen den veckan. Det täcker upp de 20% som fattas? 

    Räcker det att jag går in och anmäler/ansöker om detta på försäkringskassan den måndagen jag går ner i tid?

  • Äldre 26 Aug 08:41
    #4

    Hej!


     


    Det stämmer, minskar du din arbetstid med 20 % räcker det att du tar ut en lägstanivådag/vecka för att skydda din heltidsinkomst.


    Det räcker att du anmäler föräldrapenning senast samma dag.


     


    Hälsningar


    Per, handläggare

Svar på tråden gå ner i tid