• Tesanson

    En undran/fråga till er med barn som genomgått npf utredning!

    Var med min son snart 10 år på ett läkarbesök på Barnmedicin (på egen begäran) den 1 Juni nu i år!

    Kort anledning. Har sedan länge tillbaka av massa anledningar (orkar ej ta upp nu) misstänkt han är annorlunda och  har svårigheter olikt andra barn i samma åldrar. Men viftat bort det då jag tänkt han blir äldre.

    Till saken. Första besöket var en halvtimma drygt med en barnläkare, jag var inne själv först och tog kort upp det jag var där för.
    (Har varit där tidigare en del för hans förkylningsastama och Mjölkallergi). Har även två gånger varit remitterad till hörselundersökning av Bvc och även skolsköterska (nu senare) men inte varit något.
    I journalen stod det att bvc skickat oss dit även för han hade brist i koncentration och i samspel på sista 5½ kontrollen. Även där såg dom det (därav det första hörseltest) remiss skickades tydligen då till skolan pga att han skulle flyttas över till skolhälsovården. Där har det sedan försvunnit i sanden på nåt sätt.
     
    Men iallafall efter att läkaren även träffade honom och pratade dementerade hon inte mina oroligheter och inte heller konstaterade dom. Men hon skulle ta upp detta med Psykologen och låta henne bedöma det.

    Tre dagar senare blev jag uppringd och psykolog vill träffa honom...men detta var precis i sommarstart så kallelse skall komma nu till hösten.

    Där är vi nu. Börjat 4 och ny skola han är redan inte överförtjust och förhoppningsvis snart en tid till psykolog.

    Min undran är då.....vad händer nu? Dom har ju inte sagt att ja nån diagnos har han men uppenbart är dom sett svårigheterna eftersom dom ansåg ett första psykologbesök var aktuellt.

    Vill mer än gärna höra erfarenheter från där jag står nu....vad är första psykologbesöket för något och vidare sen? Nåt jag bör tänka på,förbereda inför? Tips/råd detta är nytt och faktiskt skrämmande då jag oxå får ta det själv.

    Tack för ni orkat läsa mitt säkerligen virriga inlägg:)

  • Svar på tråden En undran/fråga till er med barn som genomgått npf utredning!
  • Lisasmor

    Har inte erfarenhet som förälder men jobbar själv med utredningar så har koll på hur de (vanligtvis) går till. Psykologen kommer göra en första bedömning, dvs prata med din son, eventuellt göra en del test (koncentration, utvecklingsvivå, kanske formulär...). Där jag jobbar (i Sthlm) ställer inte barnmedicin denna typ av diagnoser, utan familjen skickas sen vidare till BUP eller särskilda utredningsteam om psykologen tycker det finns fog för det. På Bup gör en annan psykolog en fortsatt bedömning med ytterligare tester.

    I en utredning brukar det generellt ingå: läkarbedömning (för att utesluta somatiska orsaker), anamnes med föräldrarna och psykologbedömning (med strukturerade tester). Ring och fråga vad första besöket kommer innehålla om du känner att du vill förbereda dig/ er! Lycka till!

  • Anonym (Min son också)

    Hej! Vi har en 5-årig son som förmodligen kommer utredas. Vi var hos psykolog 2 ggr. Psykologen lät honom göra olika tester. Vi fick papper med oss hem att fylla i + en till förskolan. Nu ska BUP ta över och bedöma om han ska utredas men psykologen sa att vi ska förbereda oss på en utredning.

    Vilka diagnoser misstänker ni? Då min man har adhd är det vad vi i första hand misstänker, men vi tycker även han har många drag som påminner om asperger.

  • Anonym (filmer)

    Här finns filmer som visar steg för steg hur en utredning går till.

    Bättre förberedd än såhär kan man nog inte bli!

    www.barnsutveckling.se/

    bara klicka på den orange rutan med texten "första besöket" så kommer du igång.
    Där finns även "frågor och svar" och liknande.

    var ett verkligt stöd, för det är precis så det får till!

  • Tesanson

    Tack för era svar det är mycket behjälpligt.

    Ska kolla den filmen och även ta det rådet att ringa och höra. 

    Vi misstänker något inom autismspektrum....men det det '
    är vår egen amatörsyn så får se vad psykolog säger. Att han har svårigheter är uppenbart så känns skönt att få träffa proffs:)

    En undran till dig Lisasmor. Är det vanligt att en förälders magkänsla eller vad man ska kalla det stämt? Vet att du inte har nån statistik eller så men från din egna erfarenhet. 
    För många gånger känns det som bara jag ser inte ens skola,eller omgivning. Men samtidigt vill man ju inte dra sitt barn till psykolog bara för att ,utan jag vet att han har vissa svårigheter.

  • Lisasmor
    Tesanson skrev 2015-08-29 12:17:30 följande:

    Tack för era svar det är mycket behjälpligt.

    Ska kolla den filmen och även ta det rådet att ringa och höra. 

    Vi misstänker något inom autismspektrum....men det det '
    är vår egen amatörsyn så får se vad psykolog säger. Att han har svårigheter är uppenbart så känns skönt att få träffa proffs:)

    En undran till dig Lisasmor. Är det vanligt att en förälders magkänsla eller vad man ska kalla det stämt? Vet att du inte har nån statistik eller så men från din egna erfarenhet. 
    För många gånger känns det som bara jag ser inte ens skola,eller omgivning. Men samtidigt vill man ju inte dra sitt barn till psykolog bara för att ,utan jag vet att han har vissa svårigheter.


    Föräldrars magkänsla brukar stämma ganska väl, men om svårigheterna inte är så stora att de syns i skolan/ andra sammanhang brukar det inte leda till en diagnos. I diagnoskriterierna ingår nämligen att problemen ska vara så stora att de hindrar utvecklingen och är tydliga i flera sammanhang (hemma, dagis, skola, med kompisar). Så om du har en känsla av att sonen inte riktigt fungerar som han ska så stämmer det nog, men som sagt, inte säkert att det leder till en diagnos. Men bra att du söker stöd i dina funderingar tycker jag.
  • Tesanson

    Hej. Gått ett tag sen jag startade denna tråd. Har inte varit inne så mycket.

    Nu har det gått ca två år sen vi träffade läkarn första gång på barnmedicin. Sen dess har min son och jag gått på utredning hos bup och den är nu Äntligen klar (nästan) Vi har gjort allt...psykologen ska nu bara komplettera lite mer från skolan då deras syn mer tyder på ADHD och bup är inne på autismspektrat. Sedan skall dom sammanställa och då får vi en kallelse och får då reda på vad utredningen kommit fram till.

    Vet inte hur jag känner just nu inför "bedömningen" tror jag mest är trött på hur lååång denna två års tid har varit. Med massa möten för mig och sonen o alla dess väntetider! Ska nog bli skönt att få veta bara...hur det än är. Så vi ta det som det kommer. Är tacksam att jag gick på mina magkänslor o sökte hjälp och att dom tog emot oss. Men har som sagt varit en lång och tröttsam process med oerhört mycket känslor. Både bra o dåliga känslor.

    Förstår inte helt hur hon menade att skolan är av annan åsikt än bup?! Någon som erfarat att de har haft olika åsikter?!

    Dela gärna med er av era erfarenheter från utredningen och hur själva sista mötet gått till:)

    Tacksam för svar.

  • Anna och Otto
    Hej Tesanson!
    Vi heter Anna och Otto och är psykologstudenter vid Stockholms universitet. Förmodligen har du redan fått svar på dina frågor, men vi tänkte att vi kan vara behjälpliga ändå i efterhand om andra är nyfikna. Det vi kommer att skriva kanske också är annorlunda utifrån vad du har upplevt, i så fall blir vi jätteglada att höra ditt perspektiv.
    Två år är en lång tid, du och din son har verkligen kämpat med detta. Även om det varit jobbigt är det samtidigt bra med en så kallad ?fördjupad bedömning?. BUP gör så för att undersöka så mycket som möjligt för att komma underfund med din sons styrkor och vad han behöver hjälp med. Där ingår också att träffa skolan. Så beroende på vad skolrepresentanterna berättade för personen/personerna från BUP ? kanske BUP också efteråt lutade mer åt en ADHD-diagnos. Detta kan ju vi två inte veta, men dock är ADHD och autismspektrum ofta överlappande: 50 procent av barn med autismspektrum uppfyller även kriterierna för ADHD.
    På det sista mötet, som kallas ?återgivning?, träffar psykologen föräldrarna. Dessutom är ofta barnet med om det är tillräckligt gammalt, alltså antar vi att din son var med på återgivningen som ni fick. Även om ni har varit med under utredningen och kontinuerligt fått återkoppling under processens gång, ska psykologen när det är dags för återgivning tydligt berätta vad som har gjorts under utredningen. Vilka tester som utförts, vilka självskattningstest, vilka intervjuer som gjorts och med vilka personer, samt resultaten. Psykologen ska använda ett lättfattligt språk och låta dig och din son ställa alla frågor som dyker upp, och besvara dem efter bästa förmåga. Ni bör även ha fått ett skriftligt utlåtande med samma information som ni sedan kan läsa i lugn och ro eftersom det ibland kan vara överväldigande att ta in all information på en och samma gång.
    Därtill bör psykologen med ert medgivande även kontakta skolan för återgivning för berörd skolpersonal.
    ADHD och autismspektrum är ingenting som går att ?bota?, men det finns många sätt att hjälpa barnet och även föräldrarna i vardagen. Psykologen tipsade förmodligen om:
    Autism- och Aspergerförbundet, autism.se
    För dig som förälder finns ännu mer stöd att få. Har barnet en ADHD-diagnos erbjuds kurser som heter Cope, Komet och Connect. Alla dessa program har bevisad effekt, där majoriteten av barnen fick minskade beteendeproblem samtidigt som föräldrarna blev mindre stressade, fick färre depressioner och mindre negativa reaktioner på barnens beteenden.
    Neurofeedback är datorbaserade träningsprogram för barn som diagnosticerats med ADHD, autismspektrum eller båda två. Genom olika inlärningsmetoder får barnet hjälp med sin koncentrationsförmåga och i förlängningen hjälp att behålla uppmärksamhetsfokus när det annars kan vara svårt, både i skolan och i hemmet.
    När det gäller barn som fått diagnos inom autismspektrumet är det vanligt att försöka med social färdighetsträning, oftast med hjälp av KBT (kognitiv beteendeterapi), som genom forskning har visat sig vara effektiv för att förbättra barnets funktioner i vardagen. Ofta får denna typ av behandling bättre resultat om barnet och föräldrarna genomför den tillsammans.
    Ett annat program som seglat upp på senare tid heter TEACCH (Treatment and Education of Autistic and related Communication-handicapped Children) med ett holistiskt (helhets) synsätt på autismdiagnosen. På ett strukturerat sätt erbjuder TEACCH anpassningar i hemmet, skolan och samhället i övrigt. Förutom att BUP tar upp TEACCH i sina riktlinjer stöder även aktuell forskning detta program.
     
    Hoppas du och din son mår bra och att ni får all den hjälp och stöd som ni behöver.
    Hälsningar
    Anna & Otto
     
     
     
     
     
     
     
     
     
Svar på tråden En undran/fråga till er med barn som genomgått npf utredning!