• mamma 86

Halsfluss men ingen antibiotika

Jag har halsfluss (orsakad av streptokocker) men får ingen antibiotika pga att min snabbsänka var bra. De sa att man bara blir friskare en dag fortare men tror knappast på det. Innan när jag har fått antibiotika har det hjälpt jättefort och innan jag fått den har jag inte ens kunnat svälja mitt saliv.

Kan streptokocker verkligen försvinna av sig själv? Jag har grymt ont i halsen och sover dåligt för jag vaknar av smärtan när jag sväljer. Kan ju inte jobba heller pga att jag smittar. Så drygt att förlora pengar när jag hade kunnat jobba efter två dygn med antibiotika

• Svar på tråden Halsfluss men ingen antibiotika
  • Fjärilslarv
    mamma 86 skrev 2015-08-25 16:19:57 följande:

Jag har halsfluss (orsakad av streptokocker) men får ingen antibiotika pga att min snabbsänka var bra. De sa att man bara blir friskare en dag fortare men tror knappast på det. Innan när jag har fått antibiotika har det hjälpt jättefort och innan jag fått den har jag inte ens kunnat svälja mitt saliv.

Kan streptokocker verkligen försvinna av sig själv? Jag har grymt ont i halsen och sover dåligt för jag vaknar av smärtan när jag sväljer. Kan ju inte jobba heller pga att jag smittar. Så drygt att förlora pengar när jag hade kunnat jobba efter två dygn med antibiotika

klart att det kan, antibiotika är inte det enda som tar bort bakterier.
    Kroppen kan givetvis skapa egna antikroppar precis som den gör vid virus.
    Jag har sluppit halsfluss och körtelfeber sedan jag väntade ut en halsfluss utan antibiotika.
    På en normalt, fullt frisk person ska antibiotika användas i nödfall inte annars.
  • mamma 86

Jag har aldrig blivit frisk utan det, tillståndet har bara försämrats. Hur lång tid tog det för dig att bli frisk?

• snedtak

Jag hade under många år i princip halsfluss en gång om året. Men runt 2010 tror jag det var fick jag för första gången inte antibiotika utskrivet när jag gick till läkaren. Jag vet inte om man medvetet blivit mer restriktiv med antibiotika, men jag tror det. En människa med normalt immunförsvar kan själv läka ut en halsflussinfektion och då tycker jag att det är bra att man sparar antibiotika till allvarligare sjukdomar eller till de som verkligen behöver den.

Jag minns inte hur lång tid det tog för mig att bli frisk den gången, men det kanske var totalt 5-7 dagar tills jag mådde bra.

• mamma 86

Är det pga virus hjälper ju inte antibiotika men på har läst att streptokocker ska behandlas med antibiotika. Jag hade det för snart 3 månader sen och fick det direkt. Hoppas min kropp klarar av det själv denna gången

Var det bakteriell halsfluss du hade?

• Minza83

Fick halsfluss i vintras, var dessutom gravid. Sköterskan övertygade mig att avvakta och se.. Det blev värre och värre, höll dessutom på att utveckla halsböld! Läkaren blev INTE glad av sköterskans övertalande!
    Han ansåg att ALLA med halsfluss bör behandlas och det illa kvickt. Streptokocker är ändå ingen trevlig bakterie och den kan vandra vidare i kroppen även om det inte är så vanligt..

Ring och kräv PC eller vända dig till någon annan läkare. Krya på dig!

• snedtak

Ja, det var det den gången. Jag har haft halsfluss en gång sedan dess, men då gick jag inte till läkare så jag vet inte om den var viral eller bakteriell den gången.

Är ingen läkare så jag har inte direkt koll på om man ska skriva ut antibiotika eller ej när det är bakteriell halsfluss. Googlar man snabbt verkar det finnas blandade bud.

• mamma 86

Det där med att det kan sprida sig i kroppen gör mig orolig. Läste om ett barn som dog av blodförgiftning för barnet fick ingen antibiotika mot just streptokocker i halsen

• Kine

Vid halsfluss orsakad av Streptokocker ges oftast antibiotika. Men ja, det läker utan ab med.

• Kine
    mamma 86 skrev 2015-08-25 20:32:42 följande:

Är det pga virus hjälper ju inte antibiotika men på har läst att streptokocker ska behandlas med antibiotika. Jag hade det för snart 3 månader sen och fick det direkt. Hoppas min kropp klarar av det själv denna gången

Streptokocker är inget virus utan en bakterie...
  • snedtak
    mamma 86 skrev 2015-08-25 20:51:17 följande:

Det där med att det kan sprida sig i kroppen gör mig orolig. Läste om ett barn som dog av blodförgiftning för barnet fick ingen antibiotika mot just streptokocker i halsen

Kan det vara denna?
    www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

Hemskt när barn dör! Här låter det ju självklart att man borde ha behandlat med antibiotika, men det var ju å andra sidan en nio månaders bebis.Har du några andra sjukdomar som gör att du har nedsatt immunförsvar?

Men har du dåligt allmäntillstånd och känner att du blir sämre bör du absolut söka vård igen! Det är inte omöjligt att du bör få antibiotika eller redan borde ha fått det. Men inte heller att man automatiskt får det för att man har bakteriell halsfluss.
  • mamma 86
    Kine skrev 2015-08-25 20:57:28 följande:

Streptokocker är inget virus utan en bakterie...

Ja det vet jag. Har inte skrivit nått annat. Jag vill alltså ha antibiotika eftersom jag har streptokocker dvs bakteriell halsfluss
  • Kine

mamma 86 skrev 2015-08-25 21:01:04 följande:

Ja det vet jag. Har inte skrivit nått annat. Jag vill alltså ha antibiotika eftersom jag har streptokocker dvs bakteriell halsfluss

Jo du har skrivit annat...

Streptokocker är inget virus. Så halsfluss orsakad av Streptokocker är bakteriell halsfluss.
  • Kine

Streptokocker är inget virus. Så halsfluss orsakad av Streptokocker är bakteriell halsfluss.
  • Lysmasken

Man är restriktiv med att skriva ut ab, just för att man blir immun emot vissa sorter tillslut.

Isabelle 051204 Filippa 080401 Novalie 100825
  • snedtak
    Kine skrev 2015-08-25 21:02:42 följande:

Ibland kanske man måste läsa två gånger för att vara med på vad någon annan skriver på nätet.

mamma 86 skriver i inlägg #4 att om halsflussen är viral hjälper inte antibiotika men om den är orsakad av streptokocker hjälper antibiotika.
  • mamma 86

Men kan du inte läsa? Jag har inte skrivit att streptokocker är virus bara att jag vet att antibiotika inte hjälper om man har halsfluss pga virus. Jag vill ju ha antibiotika för att jag har streptokocker och har läst att det alltid ska behandlas med antibiotika. Du har bara missförstått det jag skrev

• mamma 86

Har varit på vc nu och fått Kåvepenin. Läkaren jag träffade tyckte att jag hade otur som träffade fel läkare förra gången, han tyckte inte det var klokt att han skickade hem mig utan Kåvepenin. Han sa att jag måste åka direkt till sjukhuset om jag blir sämre eftersom det kan gå ut i blodet (dock väldigt ovanligt sa han).

• Fjärilslarv
    mamma 86 skrev 2015-08-25 19:30:33 följande:

Jag har aldrig blivit frisk utan det, tillståndet har bara försämrats. Hur lång tid tog det för dig att bli frisk?

jag var sängliggande i 2 veckor.
  • snedtak
    mamma 86 skrev 2015-08-26 09:34:05 följande:

Har varit på vc nu och fått Kåvepenin. Läkaren jag träffade tyckte att jag hade otur som träffade fel läkare förra gången, han tyckte inte det var klokt att han skickade hem mig utan Kåvepenin. Han sa att jag måste åka direkt till sjukhuset om jag blir sämre eftersom det kan gå ut i blodet (dock väldigt ovanligt sa han).

Krya på dig!
Svar på tråden Halsfluss men ingen antibiotika