• Emsannn

Bra bilbarnstol?

Det börjar nu bli dags för oss att byta från babyskyddet och köpa en ny bilbarnstol. Men som med precis allt annat så finns det ju helt galet många modeller att välja på. Hade väl hoppats på att hitta en hyfsat billig stol. Är det någon som har nåt tips på stol som ni är nöjda med?

• Svar på tråden Bra bilbarnstol?
  • myone

Beror ju lite på vad ni har för bil. Viktigast är ju att stolen passar barnet och bilen.
    Men två av stolarna som jag vet rekommenderas är "Britax max way" och "Axkid minikid"

Båda två är enkla att montera funkar länge (ca 115-120cm och 25kg) och är två av de stolar som funkar längst bakåtvända. 

• Eleonor01
    Emsannn skrev 2015-08-25 21:41:50 följande:

Det börjar nu bli dags för oss att byta från babyskyddet och köpa en ny bilbarnstol. Men som med precis allt annat så finns det ju helt galet många modeller att välja på. Hade väl hoppats på att hitta en hyfsat billig stol. Är det någon som har nåt tips på stol som ni är nöjda med?

Vi har haft britax å zento. Båda två har min son växt ur så jag köpte ett besafe. Han är4,5 år å 105 cm. Det är gott om plats kvar så han jan lärt åka i den tills han blir fem. Satsa på ert dyrare som ni kan ha länge! De små guldklimparna är värda det bästa!! De ska dessutom aldrig vändas för tidigt så bäst å köpa ett stor från början. Detta vi har går att ställa i tre olika lägen om barnet skulle somna
  • Sisisisi

Maxway och minikid ligger bra i pris ca 2500 kr och kan användas länge, till minst 5 år. Besafe är bäst men deras största izi plus funkar något kortare tid än maxway och minikid.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Prosit14

Har en Besafe izi plus, tar ganska stor plats i bilen (har den i baksätet) och är ganska dyr.

Men vi är supernöjda med stolen och vår ettåring sitter "som en kung"! Går även att luta stolen vilket är perfekt när det somnas i bilen.

Köpte först en begagnad stol, den får nu användas i bil nummer två som bara åks kortare stunder. Detta är en stol från akta graco utan möjlighet att ändra ryggläget. Vilket resulterar i att sonen hänger framåt med huvudet när han somnar. Vill inte tänka på vad som händer med huvudet om man skulle krocka...

• Sisisisi
    Prosit14 skrev 2015-09-03 07:42:34 följande:

Har en Besafe izi plus, tar ganska stor plats i bilen (har den i baksätet) och är ganska dyr.

Men vi är supernöjda med stolen och vår ettåring sitter "som en kung"! Går även att luta stolen vilket är perfekt när det somnas i bilen.

Köpte först en begagnad stol, den får nu användas i bil nummer två som bara åks kortare stunder. Detta är en stol från akta graco utan möjlighet att ändra ryggläget. Vilket resulterar i att sonen hänger framåt med huvudet när han somnar. Vill inte tänka på vad som händer med huvudet om man skulle krocka...

Enligt experterna på området (tex Tommy Petterson, testchef på VTI) så är det inte farligt med hängande huvud. Vid i princip alla frontalkollissioner så bromsar du innan kraschen och då hamnar huvudet som bilstolens rygg och får ändå stöd i krocken.

Men jag tycker att det ser fruktansvärt obekvämt ut ändå så jag sålde vår AG Duoflex (antar att det är den ni har) och köpte en bättre stol. Barnet sitter bättre i princip alla andra stolar. De flesta andra kan man montera med lagom lutning utan att barnets huvud faller fram trots att man inte kan luta stolen under färd. Duoflexen kan man ha maxlutad och huvudet faller ändå fram...
    Keep your child rear facing for as long as possible!
Svar på tråden Bra bilbarnstol?