Hjälp med fonder och sparande!
Jag har två "huvudfrågor" angående fonder.1. Jag har två olika fonder hos banken (swedbank) som en bankman "har hand om" eller vad man ska säga. Jag gick alltså dit och träffade en bankman och förklarade vad jag var ute efter och skrev sen under papper osv där jag ville att 3000kr skulle dras från mitt konto till varje fond (alltså sammanlagt 6000kr) varje månad.
Nu efter ett år så undrar jag om jag är dum som har pengarna förvaltade hos en bankman på en bank? Jag är ju verkligen inte så insatt och duktig när det gäller fonder men vill ha en säker placering av mina pengar eftersom att dessa är tänka att bli min insats till en lägenhet om ett par år. Men samtidigt vill jag liksom inte "gå back" eller förlora på att ha mina fonder hos en kille på banken. Hur mycket får min bankman sen när jag säljer fonderna?
2. Jag är ju som sagt inte alls så insatt i detta och har hört att många pratar om att man ska spara i en fond som heter "avaza zero". Jag har inte så stor koll på vad det är men den fonden har ingen bankman som "har hand" om ens pengar vilket betyder att när man säljer fonden så går det inte pengar till någon annan person än jag själv.
Är det någon som har lite mer kött på benen om detta som vill förklara vad skillnaden är mellan dessa och vad som är smartast att spara i? Jag funderar på att kanske spara 500kr i månaden i avanza zero men förstår inte riktigt hur det går till..
Skulle bli så himla tacksam om någon som vet lite mer än jag vill förklara!