Hur välja klinik för ivf/icsi?
Hej!
Vi har bara ett frysförsök kvar av våra landstingsförsök och blir det minus kommer vi vara tvungna att fortsätta privat. Jag försöker nu läsa på om olika klinker men blir inte riktigt klok på vilka som egentligen är bäst.
Den statistik jag tagit del av kommer från:
www.expressen.se/halsoliv/basta-och-samsta-klinikerna-for-ivf/
www.ucr.uu.se/qivf/
I rapporten från 2014 (grundas på underlag från 2012) från q-ivf skriver författarna: "En viss variation ses i resultaten beroende på klinik, men i de flesta fall går konfidensintervallen omlott, vilket i allmänhet innebär att skillnaden inte är statistiskt säkerställd. Skillnaderna i resultat kan sannolikt förklaras av varierande patientunderlag." (s 23) Från vad jag läst av vad folk skriver på nätet så verkar det ju också som att de olika klinikerna är olika stränga med vilka patienter de tar emot och på så sätt påverkar sin egen statistik i positiv riktning. Har ni upplevelsen av att vissa klinker avvisar patienter som de anser har för låg sannolikhet att lyckas?
Sedan finns ju så klart även KUPP-delen av q-ivf, dvs kvalitet ur patientens perspektiv som man kan ta hänsyn till. (s 25 ff i q-ivf-rapporten).
Utöver detta så vill man ju gärna att kliniken ska vara bra på den infertilitet vi som par har (i vårt fall är det manlig faktor, så önskvärt för oss är ju att det är en klinik som har bra resultat när det kommer till icsi - jag har dock inte hittat någon jämförande statistik för specifika tekniker/behandlingar online).
Sedan kommer ju praktiska faktorer som kostnad och avstånd till hemmet..
Hur har ni tänkt när ni valt klinik? Har ni erfarenhet av olika klinker?