Sälja bostadsrätt nu eller hyra ut och vänta?
Hej!Har en bostadsrätt med centralt läge i en rätt stor stad i Sverige värderad till minst 2 miljoner. Ska nu flytta till en annan del av landet och funderar på hur jag ska göra.
Alternativ 1 är att sälja bostadsrätten nu, typ i september och hyra något på nya stället för att kunna sondera husmarknaden där och sedan köpa hus.
Alternativ 2 är att hyra ut lägenheten (kan få cirka 8000 i månaden på det) och sälja den senare, i övrigt som ovan.
Alternativ 3 är förstås att köpa hus direkt och antingen hyra ut eller sälja bostadsrätten.
Det som talar för alternativ 1 är att bostadsrättsmarknaden är het just nu och att amorteringskravet ev kommer i vår (tidigast) och att det ev bromsar in priserna. Då kan man sälja nu och köpa hus efter amorteringskravet har trätt i kraft.
Det som talar för alternativ 2 är att jag får en redig summa per månad i extrainkomst + att jag ev får en ökning av värdet på lägenheten innan försäljning (men det är förstås inte garanterat).
Alternativ 3 tarvar ett lån (då jag inte har något lån på bostadsrätten och kan lägga in de pengarna i ett hus istället om jag säljer den först). Det borde gå iofs.
Vad skulle ni göra? Har också läst att det har pratats om ev sänkt reavinstskatt. Vet inte hur pass aktuellt det är? Det skulle isåfall också påverka då jag har en vinst på minst 1,5 miljon på bostaden.
Mycket tacksam för synpunkter.