• Sommarsnö

Sälja bostadsrätt nu eller hyra ut och vänta?

Hej!

Har en bostadsrätt med centralt läge i en rätt stor stad i Sverige värderad till minst 2 miljoner. Ska nu flytta till en annan del av landet och funderar på hur jag ska göra. 

Alternativ 1 är att sälja bostadsrätten nu, typ i september och hyra något på nya stället för att kunna sondera husmarknaden där och sedan köpa hus. 

Alternativ 2 är att hyra ut lägenheten (kan få cirka 8000 i månaden på det) och sälja den senare, i övrigt som ovan.

Alternativ 3 är förstås att köpa hus direkt och antingen hyra ut eller sälja bostadsrätten.

Det som talar för alternativ 1 är att bostadsrättsmarknaden är het just nu och att amorteringskravet ev kommer i vår (tidigast) och att det ev bromsar in priserna. Då kan man sälja nu och köpa hus efter amorteringskravet har trätt i kraft.

Det som talar för alternativ 2 är att jag får en redig summa per månad i extrainkomst + att jag ev får en ökning av värdet på lägenheten innan försäljning (men det är förstås inte garanterat).

Alternativ 3 tarvar ett lån (då jag inte har något lån på bostadsrätten och kan lägga in de pengarna i ett hus istället om jag säljer den först). Det borde gå iofs.

Vad skulle ni göra? Har också läst att det har pratats om ev sänkt reavinstskatt. Vet inte hur pass aktuellt det är? Det skulle isåfall också påverka då jag har en vinst på minst 1,5 miljon på bostaden.

Mycket tacksam för synpunkter.
  • Svar på tråden Sälja bostadsrätt nu eller hyra ut och vänta?
  • annakarlsson

Innan du gör en massa planer bör du kolla med din BRF om de tillåter uthyrning.
    Vad jag vet är det väldigt få som gör det.

• Sommarsnö
    annakarlsson skrev 2015-08-26 23:24:30 följande:

Innan du gör en massa planer bör du kolla med din BRF om de tillåter uthyrning.
    Vad jag vet är det väldigt få som gör det.

Det gör de förmodligen för det var på tapeten för ett år sedan och då sa de att de hade tillåtit ett halvår-ett år någon gång tidigare och att det nog inte skulle vara några problem. Men någon längre period verkar vara svårare.
  • Sommarsnö

Något som också spelar in är att nu har vi tid för en försäljning (sambon är mellan två jobb och jag är föräldraledig). Om ett år har vi flyttat från trakten och sambon jobbar förhoppningsvis osv. Känns kanske inte så roligt och lätt att åka upp hit då och fixa med en försäljning.

• Dejtande

Vet inte var din lägenhet ligger men priserna ökar med mer än 10%/år i riksgenomsnitt, så det är mer upp till dig. Du behöver räkna på de olika scenariona. Mkt beror på hur belånad din lägenhet är (hur mkt du behöver betala per månad) och om det nya huset är dyrare eller billigare än din befintliga lägenhet.

Hyra något på nya orten och bara ha gamla lägenheten stående låter ju inte så lönsamt (mer än den ev. ökningen av försäljningspriset minus kostnaden för månadsavgiften).
    Hyra något på orten och hyra ut: trevligt då du kanske kan ha ett gratis boende (om intäkten för den gamla lägenheten täcker kostnaden för den nya) + ev. ökning av försäljningspriset på gamla lägenheten.
    Jmg kostnadsökningen på ett presumtivt nytt boende med din befintliga lägenhet - vilken kommer att öka högst i värde under denna period. Köper du ett dyrare boende så kanske det långsiktigt bättre att köpa nu, då huset är billigare även om du får mindre från lägenheten. 
    Personligen så har det tagit mig ett tag att hitta i vilket område i en ny stad man vill bo i, så jag skulle inte köpa något utan att ha bott ett tag i den nya staden först (avseende närhet till kollektivtrafik, butiker, klientel, natur, dagis etc)
    Så slutligen, har du möjlighet att vänta in rätt objekt på nya orten (och under tiden bo i något hyrt) så skulle jag välja det. 
  • Sommarsnö
    Dejtande skrev 2015-08-27 19:32:20 följande:

Vet inte var din lägenhet ligger men priserna ökar med mer än 10%/år i riksgenomsnitt, så det är mer upp till dig. Du behöver räkna på de olika scenariona. Mkt beror på hur belånad din lägenhet är (hur mkt du behöver betala per månad) och om det nya huset är dyrare eller billigare än din befintliga lägenhet.

Hyra något på nya orten och bara ha gamla lägenheten stående låter ju inte så lönsamt (mer än den ev. ökningen av försäljningspriset minus kostnaden för månadsavgiften).
    Hyra något på orten och hyra ut: trevligt då du kanske kan ha ett gratis boende (om intäkten för den gamla lägenheten täcker kostnaden för den nya) + ev. ökning av försäljningspriset på gamla lägenheten.
    Jmg kostnadsökningen på ett presumtivt nytt boende med din befintliga lägenhet - vilken kommer att öka högst i värde under denna period. Köper du ett dyrare boende så kanske det långsiktigt bättre att köpa nu, då huset är billigare även om du får mindre från lägenheten. 
    Personligen så har det tagit mig ett tag att hitta i vilket område i en ny stad man vill bo i, så jag skulle inte köpa något utan att ha bott ett tag i den nya staden först (avseende närhet till kollektivtrafik, butiker, klientel, natur, dagis etc)
    Så slutligen, har du möjlighet att vänta in rätt objekt på nya orten (och under tiden bo i något hyrt) så skulle jag välja det. 
    Lägenheten är inte belånad alls. Hyra på nya orten tänker vi göra i vilket fall för att sondera terrängen. Vi kommer nog att köpa något i samma härad som den befintliga lägenheten är värd. Att ha lägenheten stående tom är inte ett alternativ utan antingen säljer vi nu eller hyr ut och säljer om typ ett år.
  • nasdaqomx

Jag stod i samma dilemma som dig. Jag valde att sälja av dessa anledningar:

1. Marknaden är het,
    Ett framtida amorteringskrav kommer troligtvis bromsa marknaden längre fram. I och med att det har varit en kraftig prisökning senaste åren, och jag sett en tendens på avmattning. Därav ser jag större avkastningspotential på börsen. 

2. Strul med andrahandsuthyrning
    I och med att brf:er har möjlighet att tidsbegränsa en andrahandsuthyrning är det en ekonomisk risk att stå med dubbla boenden om priserna faller när kontraktet för andrahandsuthyrningen går ut. Om det då skulle vara en dipp på marknaden och ni inte har möjlighet att hyra ut så står du antingen med en tom lägenhet. Förhoppningsvis är marknaden bra, och du får ut liknande summa för lägenheten som idag, alternativt högre. Eller så har priserna en dipp efter amorteringskraven. Det är primärt hur man ser på marknaden och vart du har högst avkastning. Genom att hyra ut eller på börsen. 

För mig var det bra att sälja då jag gick in och köpte vid dippen i måndags. 

Lycka till!

• Mantrasina

En sak att tänka på angående alternativ 2 är att värdeökning är en sak - men att ni kan behöva lägga pengar på att fixa till lägenheten innan ni säljer den om ni hyr ut ett tag. Finns ju tyvärr ingen garanti för att lägenheten kommer vara i samma skick  när det är dags att sälja som när ni hyr ut den. :/ Så att kostnad för att fixa lite där är medräknad när ni räknar på det.

• Sommarsnö
    nasdaqomx skrev 2015-08-28 13:33:43 följande:

Jag stod i samma dilemma som dig. Jag valde att sälja av dessa anledningar:

1. Marknaden är het,
    Ett framtida amorteringskrav kommer troligtvis bromsa marknaden längre fram. I och med att det har varit en kraftig prisökning senaste åren, och jag sett en tendens på avmattning. Därav ser jag större avkastningspotential på börsen. 

2. Strul med andrahandsuthyrning
    I och med att brf:er har möjlighet att tidsbegränsa en andrahandsuthyrning är det en ekonomisk risk att stå med dubbla boenden om priserna faller när kontraktet för andrahandsuthyrningen går ut. Om det då skulle vara en dipp på marknaden och ni inte har möjlighet att hyra ut så står du antingen med en tom lägenhet. Förhoppningsvis är marknaden bra, och du får ut liknande summa för lägenheten som idag, alternativt högre. Eller så har priserna en dipp efter amorteringskraven. Det är primärt hur man ser på marknaden och vart du har högst avkastning. Genom att hyra ut eller på börsen. 

För mig var det bra att sälja då jag gick in och köpte vid dippen i måndags. 

Lycka till!

Intressant, du har onekligen en del poänger. Dock tänker jag ju inte kasta in hela summan på börsen som jag får ut nu. Det skulle vara alldeles för riskabelt. Så det blir att köpa in sig lite då och då isåfall.
    Ang 1: När det var på G med amorteringskravet sist så rusade ju priserna upp istället så vad är det som säger att det inte blir så denna gång också? Dessutom borde det bli en prisökning fram till att det införs.
  • Noname00

Om du hyr ut gör det utan att blanda in föreningen så kan du nog göra det i flera år.
    Men det krävs en bra hyresgäst samt att du är skriven på hemadressen.

• Sommarsnö
    Noname00 skrev 2015-09-02 19:24:48 följande:

Om du hyr ut gör det utan att blanda in föreningen så kan du nog göra det i flera år.
    Men det krävs en bra hyresgäst samt att du är skriven på hemadressen.

Nejdu, ordföranden bor en trappa under mig och har stenkoll så det hade definitivt inte gått. Har redan frågat föreningen och fått godkänt för ett år framåt.
  • athanatos

Jag hade sålt nu, tror inte man kan räkna med ökning i stil med 10% om året så länge till.

• Noname00
    Sommarsnö skrev 2015-09-02 21:18:52 följande:
    Nejdu, ordföranden bor en trappa under mig och har stenkoll så det hade definitivt inte gått. Har redan frågat föreningen och fått godkänt för ett år framåt.
    Då kanske du har tur att du kan hyra ut ett år och precis time:a in när de börjar införa amorteringskrav, det blir då panik på marknaden när folk ska köpa innan det träder i kraft.
    Bor ordföranden under så blir det lite svårt.
  • Sommarsnö
    athanatos skrev 2015-09-02 22:02:35 följande:

Jag hade sålt nu, tror inte man kan räkna med ökning i stil med 10% om året så länge till.

Vad baserar du den gissningen på?
  • athanatos
    Sommarsnö skrev 2015-09-03 21:49:54 följande:
    Vad baserar du den gissningen på?
    Det kan ju inte bli hur dyrt som helst.Folks löner stiger knappast med 10% per år så det måste komma en punkt då vanliga svenssons inte har råd att köpa längre. Självklart finns det dom som har gott om pengar men de är nog inte så många att man kan hålla uppe priset på en lägenhet som ligger centralt i en "rätt stor stad i Sverige" .
  • Noname00

Vad är det som säger att det skulle öka med 10% per år?

Man är ute rätt farligt när man börjar spekulera.
    Det finns mycket som spelar in som gör att man kanske inte får det man förväntar sig när man måste sälja tex direkt efter att ens andrahandsuthyrning har upphört.
    Och att stå med dubbla hyror, elräkningar och försäkringar gör att det drar iväg och äter upp snabbt en del av vinsten.

Det bör man ta i beaktning.

• Sommarsnö

Nu ser det ju ut att bli verklighet med amorteringskravet 1 maj. Borde kanske vara bäst att sälja i mars då?

Svar på tråden Sälja bostadsrätt nu eller hyra ut och vänta?