Schyssta och konsumentvänliga företag
Tänkte att jag i denna tid av fulsäljare på gator och torg och skulle uppmärksamma några av de bra företag som finns därute och faktiskt fortfarande har kundfokus och som tar ansvar för sina produkter.
Ecco: Som fattig men bred- och plattfotad student investerade jag i ett par fina Gore-tex skor. Efter 15 månaders användning märker jag en spricka på sidan av sulan. Då jag råkar vara nära Ecco-butiken går jag in för att fråga om detta går att laga av deras skomakare. Försäljaren tittar på skorna och blir upprörd. Skon är felgjuten säger hon och därför ska den reklameras. Hon plockar fram ett par nya skor av samma modell, undersöker dom noga, för att de inte ska ha samma fel (som jag inte ens fattat att det var), innan hon ger dom till mig i utbyte. Men kvittot har jag nog inte kvar säger jag då men det är inga problem - det löser vi så klart ändå säger hon innan hon än en gång ber om ursäkt för de besvär jag haft p.g.a. den felaktiga produkten.
Miele: Den 12 år gamla dammsugaren gick sönder. Inte motorn eller så men jag snubblade över den och råkade trampa sönder plastdelen av röret (en ganska dyr reservdel). Mycket nöjd med maskinen köper jag en ny liknande Miele. Denna har dock en lite större påse varför jag mailar Miele och frågar om de jag har kvar till den gamla går att använda. Jag berättar samtidigt att jag varit nöjd och vad som hänt men att jag tejpat ihop den gamla för att ha den som bildammsugare då den ju fortfarande är mycket bra. Får svar inom 24 timmar på min fråga och dessutom skickar de reservdelen till gamla maskinen gratis (trots att jag medgett att jag tagit sönder den själv....efter 12 års ovarsam användning där två barn använt den som bl.a. brandbil och leksakselefant). Kommer aldrig att köpa något annat märke!
PAX. Badrumsfläkten som installerades när vi renoverade badrummet för 3 år sedan gick sönder. Totalentreprenad och har bara kvitto på hela renoveringen och inte på den enskilda mrodukten. Mailar dom och frågar vilken av deras nuvarande fläktar som passar den dimension på rör som jag har och om det finns någon som passar enkelt. De svarar att de tyvärr bytt modeller nu men att de skickar en helt ny och bättre fläkt (med IR också som jag inte hade innan) bara jag ger dom min adress. Säger så klart tack och skickar min adress, ny fläkt kommer med DHL inom två dagar. Service och kundomsorg!
Har ni några solskenshistorier av goda och schyssta företag som ni vill dela med er av?