• Anonym (Tjena)

Bank-ID på bibblan

Finns det något sätt att installera Bank-ID på en bibbla-dator och sedan vara garanterad att den inte används av andra (nog för att man måste ha lösenord, men ändå).

Någon med tankar kring detta?

(Skriver i min yrkesroll och det är därför tråden ligger i KR - förstår inte att inte "arbete" finns som kategori i KR).

• Svar på tråden Bank-ID på bibblan
  • Frontline

Varför vill man ens det för?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Lillie)

Om det går att installera prylar på biblioteksdatorr så sköter inte IT-avdelningen sitt arbete.

Skulle det ändå gå så kan vemsomhelst använda BankID:t - det är ju bara en applikation som möjliggör att komma åt sina bankkonton på ett säkert sätt - det krävs inloggningsuppgifter också.

• Anonym (N)

Det är såklart inte säkert att installera Bankid på en offentlig dator. Har du smartphone? Skaffa då mobilt bankid. Det funkar väl lika bra.

• j a d e

Beroende på bank kan du ju logga in på offentlig dator med dosa fast utan sladd. Du måste inte ladda ner något. Du kan ju inte seriöst tro att det är en bra idé eller ens går att ladda ner sin banks säkerhetsprogram på offentlig dator.

Varför måste du göra detta förresten?

• Anonym (Tjena)

Jag kan väl säga att jag har mina anledningar. . . Tänkte om det är säkert om man tar bort det igen efteråt (och tar bort det från banken - alltså inte bara på datorn).

• Aikido
    Anonym (Tjena) skrev 2015-08-26 18:57:46 följande:

Jag kan väl säga att jag har mina anledningar. . . Tänkte om det är säkert om man tar bort det igen efteråt (och tar bort det från banken - alltså inte bara på datorn).

Säkert och säkert... de som förföljer dig kan ju lurpassa på dig och så fort du går hugger de datorn och återskapar ditt raderade bankid.
    Att man är paranoid innebär ju inte att någon inte förföljer en
  • Anonym (N)

Du kan troligtvis inte installera Bankid programmet från och börja med. Om du kan göra det på något sätt kan du installera bankid certifikat, ja. Om du spärrar det efter att du använt är det ingen risk att någon kan använda det.

Jag rekommenderar dock fortfarande mobilt bankid eftersom jag misstänker starkt att det inte går installera ett program på biblioteks datorer.

• Anonym (N)
    Aikido skrev 2015-08-26 19:03:58 följande:
    Säkert och säkert... de som förföljer dig kan ju lurpassa på dig och så fort du går hugger de datorn och återskapar ditt raderade bankid.
    Om hen spärrar det på banken då finns det ingen risk för det
  • Anonym (Tjena)
    Anonym (N) skrev 2015-08-26 19:04:49 följande:

Du kan troligtvis inte installera Bankid programmet från och börja med. Om du kan göra det på något sätt kan du installera bankid certifikat, ja. Om du spärrar det efter att du använt är det ingen risk att någon kan använda det.

Jag rekommenderar dock fortfarande mobilt bankid eftersom jag misstänker starkt att det inte går installera ett program på biblioteks datorer.

Nej, visst är det inte det? Det var det jag tänkte, men jag tänkte bara höra lite. Om jag tar bort det från både banken och datorn så kan det väl inte vara någon risk.
    '
    Tack för svar, vi får se hur jag gör.
  • Clotilda

Du kommer inte kunna installera något alls på bibliotekets publika datorer så varesig det är en bra idé eller inte spelar mindre roll.

• Anonym (Tjena)
    Clotilda skrev 2015-08-26 19:26:49 följande:

Du kommer inte kunna installera något alls på bibliotekets publika datorer så varesig det är en bra idé eller inte spelar mindre roll.

Det vet du naturligtvis ingenting om. Det beror bland annat på vilken inloggning man har. . . så ditt svar betyder intet.
Svar på tråden Bank-ID på bibblan