• Anonym (Extramormor/väntjänst)

Väntjänst Röda korset

Jag har vuxna, utflugna barn och särbo på annan ort vilket betyder att jag i vardagen har rätt så mycket "egentid". Funderade för några år sedan att bli extramormor och anmälde mig dessutom till en sådan sida. Tyvärr var de svar jag fick från barnfamiljer inte intresserad av en extramormor utan mer en obetald barnvakt (som även gärna skulle hjälpa till med städning och tvätt). Min tanke var att jag (efter att ha umgåtts med barnen under en tid tillsammans med föräldrarna) kunde ha hämtat på dagis någon dag i veckan och gjort något kul tillsammans. Varit ute och lekt sommartid, bakat när vädret var sämre, spelat spel/lagt pussel m m. Svaren jag fick var dock av typen "Vi vill gärna att du hämtar Oscar och Lisa varje tisdag och torsdag. Tyvärr hinner vi ej förbereda mat till dessa dagar men du får självklart äta hos oss när du lagat mat till barnen (Wow!). Om de har kompisar hemma (eh.....bestämmer inte jag den biten om jag ska vara själv med dem - de här barnen var 3 och 5 år) så vore det bra om du kunde plocka undan lite i barnens rum, sätta på en tvättmaskin, torka av lite i köket eller om du ser någonting annat som behöver göras.

Fråga 1: Hade jag fel förväntningar när jag satte in annonsen om att vara extramormor?

Fråga 2: Jag har nu mer börjat fundera över Röda korsets väntjänst som går ut på att man besöker någon ensam pensionär någon gång varannan vecka. Fikar, går ut en promenad, kanske går på någon musikunderhållning på något äldreboende etc. Nu är jag tveksam till om någon på detta forum har tid med sån´t då de flesta har fullt upp med barn och familj men jag chansar ändå. Någon som har erfarenhet av detta? Eller kanske har någon släkting som haft besök av någon från väntjänsten?

• Svar på tråden Väntjänst Röda korset
  • Anonym (Mormorsökande)

Hej.

Vi har precis annonserat efter en extra-mormor. Vi vill att det leks, bakas, tvättas, hämtas ibland, följer med på aktiviteter ibland, sagoläsning, mys i soffan till film. Ja sånt man gör när man är hemma i ett hushåll med barn.

Det är viktigt för oss att hitta en person som vi känner kan bli en del av vår familj, speciellt sen våra föräldrar tyvärr är döda.

Självklart ska man ha betalt! Vi vill ju förgylla någons vardag med en slant, och vill att de förgyller vår med sin kunskap, trygghet och glädje.

Jag tror du har haft otur.

Det finns många äldre som är ensamma, så det är också en fin idé.

Kram till dig <3

• Anonym (?)
    Anonym (Mormorsökande) skrev 2015-08-27 07:02:34 följande:

Hej.

Vi har precis annonserat efter en extra-mormor. Vi vill att det leks, bakas, tvättas, hämtas ibland, följer med på aktiviteter ibland, sagoläsning, mys i soffan till film. Ja sånt man gör när man är hemma i ett hushåll med barn.

Det är viktigt för oss att hitta en person som vi känner kan bli en del av vår familj, speciellt sen våra föräldrar tyvärr är döda.

Självklart ska man ha betalt! Vi vill ju förgylla någons vardag med en slant, och vill att de förgyller vår med sin kunskap, trygghet och glädje.

Jag tror du har haft otur.

Det finns många äldre som är ensamma, så det är också en fin idé.

Kram till dig <3

Tvättas?

Alltså tanken med en extramormor är ju inte att de ska hjälpa föräldrarna, det är ju för barnets skull extramormorn ska vara där. Tycker det är fräckt av er.
  • Anonym (Mormorsökande)

Så om någon hämtar på förskolan, och får med sig skitiga/ned kissade kläder så lägger man inte dem i maskinen? Eller om det behövs tvättas ytterkläder? Eller lägga lakanen i torktumlaren som man fick sätta igång på morgonen efter nattens olycka?

När våra föräldrar levde så hjälpte de till med både tvätt, mat, plock. Det trodde jag faktiskt alla mor/farföräldrar gjorde...

Det är för familjen som vi söker extra-mormor/hjälp. Att de ska få förebilder av någon äldre. Då behöver man göra det mesta med barnen, inte bara leka (som man för övrigt kan göra i alla aktiviteter.) Att vi föräldrar ska hinna med jobb/barn/hem

Dessutom har vi hela tiden varit öppna med vilken typ av hjälp vi vill ha.

Kan inte se att det är fräckt?

Städhjälp har vi redan.

• Dixie
    Anonym (Mormorsökande) skrev 2015-08-27 11:24:11 följande:

Så om någon hämtar på förskolan, och får med sig skitiga/ned kissade kläder så lägger man inte dem i maskinen? Eller om det behövs tvättas ytterkläder? Eller lägga lakanen i torktumlaren som man fick sätta igång på morgonen efter nattens olycka?

När våra föräldrar levde så hjälpte de till med både tvätt, mat, plock. Det trodde jag faktiskt alla mor/farföräldrar gjorde...

Det har aldrig mina barns farmor/mormor gjort - om vi behöver hjälp med passning så är farmor/mormor där för att umgås med barnen - inte tvätta eller plocka undan. 
  • Anonym (Mormorsökande)
    Dixie skrev 2015-08-27 11:29:51 följande:
    Det har aldrig mina barns farmor/mormor gjort - om vi behöver hjälp med passning så är farmor/mormor där för att umgås med barnen - inte tvätta eller plocka undan. 
    Inte tvätta som att gräva igenom tvättkorgen, utan sådant som är mer akut.

Inte plocka som att gå och städa random. Utan om de vill leka m tåget kanske legot måste bort först? Och plocka undan efter sig, kanske plocka ifall de rivit ut något på morgonen innan man åkte? Annars är det knappt någon hjälp om nån kommer hem med barnen, river ut ännu mera, ej plockar undan, inte ser till att de får ngt i magen?

Iaf för oss och våra nära vänner är det en självklarhet.
  • Anonym (?)
    Anonym (Mormorsökande) skrev 2015-08-27 11:40:36 följande:

Inte plocka som att gå och städa random. Utan om de vill leka m tåget kanske legot måste bort först? Och plocka undan efter sig, kanske plocka ifall de rivit ut något på morgonen innan man åkte? Annars är det knappt någon hjälp om nån kommer hem med barnen, river ut ännu mera, ej plockar undan, inte ser till att de får ngt i magen?

Ni är otroligt fräcka. Och nej det ska inte vara någon hjälp för er! Det är för barnens skull. Däremot plockar man väl självklart undan efter sig men det är inte deras problem att fixa era nerkissade lakan.

Vi är en familj som har en extramormor. Hon gör inget hemma hös oss förutom att umgås med våra barn och så äter hon middag med oss efteråt. Ibland hjälps vi åt att laga maten. Självklart plockar hon undan efter sig om hon dragit fram målargrejer och liknande saker till barnen men det är ju vanligt hyfs. Skulle aldrig kräva att hon ska slänga in en maskin tvätt eller så. Hon är där för barnen. De brukar ibland baka, fika, läsa, leka eller så är de ute och leker.

Ni borde ärligt talat skämmas.
  • Linux1003

Obeaktat alternativ så tycker jag att du har en beundransvärd inställning. Du hade varit mer än välkommen att vara extra mormor på dina villkor till våra barn då både riktiga mormor och farmor lyser med sin frånvaro.

Idag anlitar vi en barnflicka som då och då hämtar samt möjligtvis någon helg kan passa dem så att vi kan ta en snabb lunch eller middag på tumanhand.

När det gäller Röda Korset så finns det lite olika alternativ. Jag har själv arbetat som volontär parallellt med mitt arbete på frivillig basis på mina villkor. Det finns lite olika alternativ inom RK och jag jobbade dels som rådgivare för den regionala styrelsen kopplad till min bakgrund samt åkte runt på olika äldreboende och deltog i lite olika aktiviteter med pensionärer såsom hålla föreläsning, ordna After Worker, åka på utflykter osv. Jag har tyvärr inte varit så aktiv sedan vi fick barnen. Men det behövs alltid frivilliga och aktiviteter har de gott om och ni kan säkert gemensamt hitta något som passar dig. Jag kan även tipsa om Stadsmissionen och i synnerhet deras insats kring ensamstående föräldrar med yngre barn. Lycka till dig.

• Dixie
    Anonym (Mormorsökande) skrev 2015-08-27 11:40:36 följande:

Inte plocka som att gå och städa random. 

finns ju ingen tvätt som är akut..... den tvätt vi har fixar vi själv, inte ska farmor behöver fixa det - ok om jag betalar en barnvakt - då hade det varit mer ok och det låter ju som om ni är ute efter en barnvakttjänst, inte en närvarande extramormor. 
  • SolblommaSthlm
    Anonym (Mormorsökande) skrev 2015-08-27 11:24:11 följande:

Det är för familjen som vi söker extra-mormor/hjälp. Att de ska få förebilder av någon äldre. Då behöver man göra det mesta med barnen, inte bara leka (som man för övrigt kan göra i alla aktiviteter.) Att vi föräldrar ska hinna med jobb/barn/hem

Dessutom har vi hela tiden varit öppna med vilken typ av hjälp vi vill ha.

Kan inte se att det är fräckt?

Städhjälp har vi redan.

Fast då är det ju inte en extramormor ni söker utan mer en variant på barnflicka/hemhjälp. Kontakta något företag, t ex Veteranpoolen, där kan ni boka in en äldre person som kommer hem och passar barn, tvättar nedkissade kläder, laga mat m m. De fakturerar sedan er någonstans mellan 300-400 kr + milersättning.
    Min tanke med extramormor var att jag GRATIS ville sätta lite guldkant för framförallt barnen i familjen genom att hämta dem på dagis och hitta på lite kul saker. Tyvärr hade jag otur, det var uteslutande såna familjer som ni som svarade. Jag har redan ett välbetalt arbete och är inte i behov av några allmosor.
  • sarafamilj
    SolblommaSthlm skrev 2015-08-27 20:37:31 följande:
    Fast då är det ju inte en extramormor ni söker utan mer en variant på barnflicka/hemhjälp. Kontakta något företag, t ex Veteranpoolen, där kan ni boka in en äldre person som kommer hem och passar barn, tvättar nedkissade kläder, laga mat m m. De fakturerar sedan er någonstans mellan 300-400 kr + milersättning.
    Min tanke med extramormor var att jag GRATIS ville sätta lite guldkant för framförallt barnen i familjen genom att hämta dem på dagis och hitta på lite kul saker. Tyvärr hade jag otur, det var uteslutande såna familjer som ni som svarade. Jag har redan ett välbetalt arbete och är inte i behov av några allmosor.
    Helt rätt av dig! Kan inte förstå att folk kan vara så fräcka. Finns säkert massor med familjer som skulle uppskatta det du vill göra dock, så hoppas de hittar dig. Eller att du vågar satsa på väntjänst. Du kan nog ge den du möter mycket genom din tid. 
  • sarafamilj

En sak till, kanske kan du vara vän till nyanlända svenskar/asylsökande familj eller ett ensamkommande flyktingbarn? Där finns det nog stora behov idag och knappast någon förväntan på städhjälp. 

• äsch

Jag skulle älska att ha en extramormor till min son eftersom hans farföräldrar inte finns i Sverige, morfar inte finns i livet och mormor har sitt eget liv. Men hur hittar man någon? Och hur lär man känna någon så pass bra att man är trygg i att barnet är med den personen?
    Hmm, jag tänker mer obetalt, men det kanske är fräckt det också. Jag vill inte ha någon barnvakt så, utan någon som saknar egna barnbarn att skämma bort då och då. En själsligt närvarande person. För övrigt har jag lite för mycket integritet för att känna mig bekväm med att någon annan städar och plockar här hemma. Helst vill jag inte att någon är hemma om jag inte själv är det också. Skulle det funka ändå? Vad tror ni?

• Sunnan

Vilka dryga, självupptagna människor som svarat på annonsen!

Jag hade ALDRIG väntat mig något sådant utan bara varit väldigt tacksam för att ha en extramormor närvarande i vår dotters liv då farmor, farfar och morfar har flyttat utomlands och mormor bor på andra sidan landet.

• Anonym (?)
    SolblommaSthlm skrev 2015-08-27 20:37:31 följande:

Förstår dig helt! Det är exakt så vi har det med vår extramormor. Det blir som en familjevän. Tycker de familjer som svarat dig har varit extremt fräcka. Blir ärligt talat lite sur när jag tänker på det. Hoppas du hittar någon familj som har vett att uppskatta dig.
  • Dixie

TS - jag läste i tidningen om språkcafé - där de som behöver lära sig svenska kommer för att ta en kopp kaffe och prata svenska - det kan kanske också vara något för dig?!

• Anonym (Mormorsökande)

Då använder vi iaf helt fel uttryck.

Trodde verkligen att extramormor innebar avlönat vitt arbete med allsidiga uppgifter som finns i barnfamiljer.

För oss och våra vänner är barnflicka någon som bor hos oss. Hemhjälp någon som städar.

För oss innebar det att avlönat hitta en pensionär som vill dryga ut kassan och hjälpa till i en barnfamilj. Med allt. Precis som våra föräldrar gjorde fram tills ett år sedan då 3 gick bort hastigt, inom loppet av 5 månader, innan 65 fyllda. Första avled för ca 2 år sedan.

Om vi skulle hitta någon som oavlönat ville hitta på saker med barnen, för deras hjärtas skull skulle vi _aldrig_ begära någonting, utan helt uppskatta gesten.

Veteranpoolen mfl har vi varit i kontakt med, hittade ingen som vi kände för. Tyvärr. Bor på mindre ort med mindre utbud..

Hoppas att du hittar något givande att ge din energi. Den behövs

Lycka till :)

• SolblommaSthlm
    sarafamilj skrev 2015-08-27 20:51:16 följande:

En sak till, kanske kan du vara vän till nyanlända svenskar/asylsökande familj eller ett ensamkommande flyktingbarn? Där finns det nog stora behov idag och knappast någon förväntan på städhjälp. 

Ja, jag har funderat över det också, framförallt ett ensamkommande flyktingbarn. Dessvärre är jag lite kluven där och skulle endast kunna tänka mig att vara kontaktperson till någon med PUT. Jag skulle tycka det vore oerhört jobbigt känslomässigt om personen ifråga skulle få ett utvisningsbeslut.
  • Anonym (eee)
    Dixie skrev 2015-08-27 11:29:51 följande:
    Inte mina heller. Dom är här för att passa sitt barnbarn inte städa och passa upp på mig och mitt hem. Hade inte velat att dom städade heller. Vill hellre dom lägger all tid på sonen och skämmer bort honom med lek och kärlek istället!
  • Anonym (g)

Jag är väldigt engagerad i både Svenska med bebis och Medspråk och tycker att det är oerhört stimulerande. Det är dessutom en väldigt "hands on"-hjälp för människor som kommer hit. 

Vi gör allt möjligt tillsammans. Går till vårdcentralen, handlar, kollar in hur biblioteken fungerar, lagar mat ihop, dechiffrerar svårare artiklar i tidningen, recenserar filmer och pratar pratar pratar. Väldigt roligt och mycket uppskattat från båda sidor! Väldigt roligt och vitaliserande också att få umgås även med barnen och snusa lite på bebisar.

Svar på tråden Väntjänst Röda korset