Väntjänst Röda korset
Jag har vuxna, utflugna barn och särbo på annan ort vilket betyder att jag i vardagen har rätt så mycket "egentid". Funderade för några år sedan att bli extramormor och anmälde mig dessutom till en sådan sida. Tyvärr var de svar jag fick från barnfamiljer inte intresserad av en extramormor utan mer en obetald barnvakt (som även gärna skulle hjälpa till med städning och tvätt). Min tanke var att jag (efter att ha umgåtts med barnen under en tid tillsammans med föräldrarna) kunde ha hämtat på dagis någon dag i veckan och gjort något kul tillsammans. Varit ute och lekt sommartid, bakat när vädret var sämre, spelat spel/lagt pussel m m. Svaren jag fick var dock av typen "Vi vill gärna att du hämtar Oscar och Lisa varje tisdag och torsdag. Tyvärr hinner vi ej förbereda mat till dessa dagar men du får självklart äta hos oss när du lagat mat till barnen (Wow!). Om de har kompisar hemma (eh.....bestämmer inte jag den biten om jag ska vara själv med dem - de här barnen var 3 och 5 år) så vore det bra om du kunde plocka undan lite i barnens rum, sätta på en tvättmaskin, torka av lite i köket eller om du ser någonting annat som behöver göras.
Fråga 1: Hade jag fel förväntningar när jag satte in annonsen om att vara extramormor?
Fråga 2: Jag har nu mer börjat fundera över Röda korsets väntjänst som går ut på att man besöker någon ensam pensionär någon gång varannan vecka. Fikar, går ut en promenad, kanske går på någon musikunderhållning på något äldreboende etc. Nu är jag tveksam till om någon på detta forum har tid med sån´t då de flesta har fullt upp med barn och familj men jag chansar ändå. Någon som har erfarenhet av detta? Eller kanske har någon släkting som haft besök av någon från väntjänsten?