• epic999

Flytta mensen med p-piller

Hej jag är en tjej i 16-års åldern som har kört med p-piller i snart ett år. Jag har extremt stark mensvärk och stora blödningar, vilket har lett till järnbrist men som jag fått åtgärda på.

Dom senaste månaderna har jag börjat att "äta ihop kartor" det vill säga att jag börjar på en ny så fort jag egentligen ska mens, så jag inte får nån. Jag gjorde det ett tag men nu har jag fått min första såkallade mellanblödning, och min ungdomsmottagning sa att jag skulle äta 4 sockerpiller så fort det inträffar och sen fortsätta som vanligt på en ny karta igen. Men jag undrar om det ens är möjligt? Nu är jag inne på mensdag 3 och ska ta mitt sista sockerpiller imorgon, så på lördag ska jag alltså ta ett vanligt p-piller igen? Och då ska väl mensen försvinna helt? Anledningen till att jag undrar är för att jag ska träffa min kille på lördag och då kan jag absolut inte ha mens, lol.

• Svar på tråden Flytta mensen med p-piller
  • Rafael90

Vad äter du för sort? Mina piller ska man absolut inte ta 4 sockerpiller, då är man inte skyddad och risken finns att man blir gravid. 7 sockerpiller är det som gäller, och sen MINST 21 stycken "vanliga" piller igen.

• epic999
    Rafael90 skrev 2015-08-27 15:40:06 följande:

Vad äter du för sort? Mina piller ska man absolut inte ta 4 sockerpiller, då är man inte skyddad och risken finns att man blir gravid. 7 sockerpiller är det som gäller, och sen MINST 21 stycken "vanliga" piller igen.

Jag tar prionelle 28, men oj har inte ens tänkt tanken att jag inte är skyddad när jag börjar på ny karta igen.. 
  • Rafael90
    epic999 skrev 2015-08-27 16:08:23 följande:
    Jag tar prionelle 28, men oj har inte ens tänkt tanken att jag inte är skyddad när jag börjar på ny karta igen.. 
    Du är skyddad om du bara äter hormontabletterna, men om du ska ta sockerpiller för att få mens så måste du ta alla sockerpiller, annars blir det fel.
  • JA77

RING din barnmorska för råd. Har man ätit ihop kartorna under en längre period, så stämmer det med ett kortare uppehåll med sockerpiller, man är skyddad ändå. Dessa råd fick jag själv!

• epic999
    JA77 skrev 2015-08-27 21:40:11 följande:

RING din barnmorska för råd. Har man ätit ihop kartorna under en längre period, så stämmer det med ett kortare uppehåll med sockerpiller, man är skyddad ändå. Dessa råd fick jag själv!

Ska ringa henne så fort jag fått svar på detta, men menar du att jag är skyddad på lördag då jag börjar med p-pillrerna igen? Nu idag (fredag) har jag tagit mitt sista sockerpiller som jag har tagit sen tisdags då det började. Så enligt dig, är jag skyddad imorgon trots jag bara tagit sockerpiller i 4 dagar? 

Har ingen aning om vad jag ska dra för slutsats när det bara är olika svar. 
  • JA77
    epic999 skrev 2015-08-28 15:05:33 följande:
    Ska ringa henne så fort jag fått svar på detta, men menar du att jag är skyddad på lördag då jag börjar med p-pillrerna igen? Nu idag (fredag) har jag tagit mitt sista sockerpiller som jag har tagit sen tisdags då det började. Så enligt dig, är jag skyddad imorgon trots jag bara tagit sockerpiller i 4 dagar? 

Har ingen aning om vad jag ska dra för slutsats när det bara är olika svar. 
    Ja, om du ätit ihop kartor så. 
  • Rafael90
    JA77 skrev 2015-08-28 17:14:09 följande:
    Ja, om du ätit ihop kartor så. 
    Det är inte den informationen jag har fått. Min barnmorska säger att oavsett hur många kartor man äter ihop så SKA man ta ALLA sockerpiller när man börjar med dem. Sen äta hormontabletterna i minst 21 dagar igen. Gör man inte det så är man inte skyddad, TS är alltså INTE skyddad på lördag.
  • JA77
    Rafael90 skrev 2015-08-28 21:18:08 följande:
    Det är inte den informationen jag har fått. Min barnmorska säger att oavsett hur många kartor man äter ihop så SKA man ta ALLA sockerpiller när man börjar med dem. Sen äta hormontabletterna i minst 21 dagar igen. Gör man inte det så är man inte skyddad, TS är alltså INTE skyddad på lördag.
    Nja. Äter man ihop kartor, ska man vid första blödning (när den kommer) äta sockerpiller i 4 dagar, sedan direkt en ny karta. Det sa BM till mig. 
  • epic999
    JA77 skrev 2015-08-28 21:26:26 följande:

Nja. Äter man ihop kartor, ska man vid första blödning (när den kommer) äta sockerpiller i 4 dagar, sedan direkt en ny karta. Det sa BM till mig. 

Jag ställde klockan på 05:00 inatt så jag kunde ta mitt piller samma tid som jag alltid gör och gissa vad. Det blöder fortfarande!? Hur är det ens möjligt? Nu förstördes visst alla planer inför ikväll. Kan de ta ett tag innan det slutar blöda eller? Jag kan absolut inte ha mens ikväll..
  • Rainbow gg

Jag äter exakt samma ppiller som dig och för mig tar det 2-4 dagar efter första hormontabletten innan mensen slutar. Men då får jag också min mens runt näst sista eller sista dagen på sockerpillerna. Så det är individuellt men jag tror inte att din mens kommer sluta idag, första hormontabletten.

• epic999
    Rainbow gg skrev 2015-08-29 10:26:46 följande:

Jag äter exakt samma ppiller som dig och för mig tar det 2-4 dagar efter första hormontabletten innan mensen slutar. Men då får jag också min mens runt näst sista eller sista dagen på sockerpillerna. Så det är individuellt men jag tror inte att din mens kommer sluta idag, första hormontabletten.

Det är så att jag och min kille har inte kunnat träffats tidigare förns idag, och ja jag mår så extremt dåligt när jag har mens och brukar föredra att träffa han när jag inte har det. Är det helt omöjligt att det finns en chans att det skulle kunna sluta idag? :-/
  • Rafael90
    Rainbow gg skrev 2015-08-29 10:26:46 följande:

Samma för mig, äter jag 7 sockerpiller så får jag mens efter typ 4e pillret. Sen när jag börjar med hormonpiller igen tar det ett tag innan kroppen fattar, så efter typ 2 piller avtar den.
    epic999 skrev 2015-08-29 10:18:39 följande:
    Jag ställde klockan på 05:00 inatt så jag kunde ta mitt piller samma tid som jag alltid gör och gissa vad. Det blöder fortfarande!? Hur är det ens möjligt? Nu förstördes visst alla planer inför ikväll. Kan de ta ett tag innan det slutar blöda eller? Jag kan absolut inte ha mens ikväll..
    Varför tar du pillret kl 05 på morgonen? Förvånad

• epic999
    Rafael90 skrev 2015-08-29 20:36:59 följande:

Samma för mig, äter jag 7 sockerpiller så får jag mens efter typ 4e pillret. Sen när jag börjar med hormonpiller igen tar det ett tag innan kroppen fattar, så efter typ 2 piller avtar den.Varför tar du pillret kl 05 på morgonen?

Haha, jag bor några mil ifrån min skola och lär ställa alarm kl 05:00 för att jag ska hinna. Anledningen till att jag gjorde det idag var för att jag trodde det skulle ge bäst effekt om jag tog det då.

Nu är ju klockan snart 22 och det har alltså gått 15 timmar sen jag tog pillret och jag blöder fortfarande. Riktigt irriterande, bad min pojkvän om att vi kanske skulle träffas imorgon istället då jag hoppas av hela mitt hjärta att jag slutat blöda.
Svar på tråden Flytta mensen med p-piller