• Luckytiger

Jobba, nygjort tatuering

Hej.

Jag ska i december göra en hel sleeve på höger arm och den planeras att ta minst 3 tatueringstilfällen. Det lilla problemet är bara att jag jobbar inom vården, på ett ålderdomshem och kommer vara tvungen att jobba fast min tatuering inte har läkt. Hur ska jag ta hand om min tatuering på bästa sätt och skydda mig och mina vårdtagare från infektion. Har möjlighet att ha mindre patientkontakt men då behöver jag städa och stå i köket dessto mer.

Ska jag ha tatueringen plastad eller liknande? Det blir ju svårare att tvätta då tänkter jag...

• Svar på tråden Jobba, nygjort tatuering
  • Nonym
    Luckytiger skrev 2015-08-27 11:06:41 följande:

Hej.

Jag ska i december göra en hel sleeve på höger arm och den planeras att ta minst 3 tatueringstilfällen. Det lilla problemet är bara att jag jobbar inom vården, på ett ålderdomshem och kommer vara tvungen att jobba fast min tatuering inte har läkt. Hur ska jag ta hand om min tatuering på bästa sätt och skydda mig och mina vårdtagare från infektion. Har möjlighet att ha mindre patientkontakt men då behöver jag städa och stå i köket dessto mer.

Ska jag ha tatueringen plastad eller liknande? Det blir ju svårare att tvätta då tänkter jag...

Nej, smörj med fet kräm OFTA och tvätta när den blir smutsig. Ha gärna långärmad tröja över.

Har själv flera tatueringar, jobbar i smutsig miljö och skulle ALDRIG plasta in efter att jag tagit bort plasten när de varit nygjorda.
  • Brumma

Man kan absolut plasta efteråt. Faktum är att flera tatuerar råder till det om man tex arbetar o en smutsig miljö eller om den tex börjar torka ur och bildar skorpor.

Då gör man så att man tvättar som vanligt, smörjer in rikligt med salva (tex bepanthen) och plastar. Många tatuerar har en sorts plast som används vid brännskador, då behövs ingen tejp och den följer smidigt huden. Har din tatuerare sådan plast så fråga om du kan få, alternativt köpa, lite extra.

Du kan sätta dit plasten när du går till arbetet och byt gärna (och tvätta) ngn gång under dagen,annars direkt när du kommer hem.

Du skall absolut INTE ha en nygjord tatuering direkt mot tyg då det kan irritera och dra ur färg.

Prata med din tatuerar så får du säkert bra råd :)

Svar på tråden Jobba, nygjort tatuering