• Draugloth

Någon som kämpar med depression och ofrivillig barnlöshet?

Jag söker andra som kämpat med depression innan de försökt skaffa barn (dvs inte barnlösheten som orsakat depressionen).

Själv har jag kämpat i 16 år. Flera år på tung medicinering. Klarat mig utan medicin i 3,5 år, med ett antal "close call". Just nu fungerar allt bra, men för 3 v sedan var jag suicidal, det går upp och ner. Går hos kurator sedan 2 år.

Mitt i allt detta försöker vi få barn, och lyckas inte. Har gjort utredning och ska försöka 6 mån till själva. Läkaren tyckte jag borde ta mediciner för att minska risken för post partum depression/psykos. Jag vill verkligen INTE ta piller om/när jag blir gravid. "Lättare" (mindre farliga) mediciner har aldrig gjort någon skillnad.

Hur har ni det? Hur resonerar ni? Vad gör ni för att orka allt? Hade varit skönt att veta att jag inte är ensam

• Svar på tråden Någon som kämpar med depression och ofrivillig barnlöshet?
  • Y L L E

Hej!

Du är inte ensam! Jag blev äntligen gravid i höstas efter 4 års försökande och över 5 års depression. Tyvärr slutade det med ma och en medicinsk abort i v11. Jag påbörjade nedtrappning av min ssri under graviditeten och har fortsatt med den även efter missfallet. Det som verkligen hjälpt mig är ett halvår med intensiv kbt-terapi som gör att jag kommit ur det allra svartaste svarta och känner livsglädje igen. Trots missfallet klarar jag mig bra tack vare att terapin hjälpt mig att tänka annorlunda.Har du provat kbt?

Gällande medicin vid graviditet tänker jag att jag hellre äter medicin för att orka vara en bra mamma till mitt barn än är medicinfri och inte kan njuta av tiden med mitt efterlängtade barn. Hade jag haft t ex högt blodtryck hade jag ju ätit blodtrycksmedicin för att ha en god hälsa. Hur tänker du?

• Draugloth

Skönt att du mår bättre! Beklagar verkligen ditt ma

Min kurator jobbar en del med KBT, även om det inte är fullt fokus på det.

Bra argument/jämförelse med blodtryck. Vet att vår sjukdom är fysisk, men skäms ändå för den.

Jag är skeptisk till medicinering under graviditet eftersom vi inte vet hur neurotransmittorer påverkar en hjärna i utveckling. Får barnen själva större risk för depression efteråt? Eller tvärtom?

Eftersom de enda mediciner som funkat på mig är fostertoxiska funkar det inte att ta samtidigt, så nu ska jag prova ljusterapi. Har provat en ny medicin i väntan på ivf, den har bara gjort mig sämre. Vi tittar också på valp, för att fokusera på positiva saker, och sånt som får mig att må bra (djur och natur). Distraktion är väl inte fel heller.

Hoppas det lyckas för er snart!

Svar på tråden Någon som kämpar med depression och ofrivillig barnlöshet?