• Anonym (Kvinnor)

"Lyxfällan" på TV3.

En undran jag har: Varför är det i regel kvinnor som medverkar i programmet? Om man får tro Familjeliv så är det ju snarare män som har svårigheter med ekonomi och pengar.

• Svar på tråden "Lyxfällan" på TV3.
  • Anonym (Anna)

För det första så tycker jag att det brukar vara jämn fördelning mellan män och kvinnor i programmet (har kanske sett 90% av alla avsnitten) och för det andra så kanske det är så att kvinnor har lättare att visa sig svaga och be om hjälp?

• Anonym (Kvinnor)
    Anonym (Anna) skrev 2015-08-28 00:58:13 följande:

För det första så tycker jag att det brukar vara jämn fördelning mellan män och kvinnor i programmet (har kanske sett 90% av alla avsnitten) och för det andra så kanske det är så att kvinnor har lättare att visa sig svaga och be om hjälp?

Ja, jag tror män har för mycket prestige, rent generellt.
  • Rainbow gg

Jag tycker att fördelningen brukat vara jämn, har sett de flesta säsonger utom den senaste typ. Så du kanske bara råkat se de avsnitt som handlar om en kvinna? Många bil intresserade killar har ju varit med tex, och många som inte fixat att driva sin firma osv.

• Anonym (Kvinnor)
    Rainbow gg skrev 2015-08-28 01:50:31 följande:

Jag tycker att fördelningen brukat vara jämn, har sett de flesta säsonger utom den senaste typ. Så du kanske bara råkat se de avsnitt som handlar om en kvinna? Många bil intresserade killar har ju varit med tex, och många som inte fixat att driva sin firma osv.

De senaste har ju berört ensamstående kvinnor med barn. Men nej, jag har sett långtifrån alla.
  • Rainbow gg
    Anonym (Kvinnor) skrev 2015-08-28 01:57:38 följande:

De senaste har ju berört ensamstående kvinnor med barn. Men nej, jag har sett långtifrån alla.

Ah, jag har inte sett de senaste som sagt. Men då har vi iallafall kommit fram till att det inte "i regel" är kvinnor som medverkar. Men även om det skulle vara det så tycker jag att det sällan är deltagarna själva som sökt hjälpen, utan att det är övervägande någon vän eller familjemedlem som anmält dem till programmet. Och utefter det så skulle man ju kunna tänka sig att både män och kvinnor har svårt för att be om hjälp med ekonomin? Vem vill visa att man har ekonomin i pottan liksom, skämmigt.
  • Anonym (Kvinnor)

Jag älskar att se dessa ekonomi-analfabeter bli ställda mot väggen, och bli tvungna att erkänna sitt egna ekonomiska haveri.

• BCH52
    Anonym (Kvinnor) skrev 2015-08-28 02:14:58 följande:

Jag älskar att se dessa ekonomi-analfabeter bli ställda mot väggen, och bli tvungna att erkänna sitt egna ekonomiska haveri.

Jag tycker att det är alldeles för många uppfostringsprogram i tv. Förutom att uppfostra i hur du tar hand om din ekonomi, så finns, hur du hanterar dina barn, din hund, bygger ditt hus, städar, din relation. Det måste vara billiga program att göra och tittarna kan tänka att så DÄR hemsk är då inte jag.
  • Anonym (Tess)
    BCH52 skrev 2015-08-28 06:03:15 följande:
    Jag tycker att det är alldeles för många uppfostringsprogram i tv. Förutom att uppfostra i hur du tar hand om din ekonomi, så finns, hur du hanterar dina barn, din hund, bygger ditt hus, städar, din relation. Det måste vara billiga program att göra och tittarna kan tänka att så DÄR hemsk är då inte jag.
    Jag måste ju erkänna att jag i hemlighet är lite småförtjust i dem. . 

Framför allt "Lyxfällan" och "Rent hus" (när det gick). Orsaken är så klart att jag själv är halvkass på både städning och ekonomi (men inte helkass) och det är skönt att se att det finns de som har det värre!
  • Gizmo
    Anonym (Kvinnor) skrev 2015-08-28 02:14:58 följande:
    Jag älskar att se dessa ekonomi-analfabeter bli ställda mot väggen, och bli tvungna att erkänna sitt egna ekonomiska haveri. smile1.gif
    Jag med, samtidigt så är det tragiskt att så många människor har så mycket skulder.
Svar på tråden "Lyxfällan" på TV3.