• Kim Possible

Vad har ni för bankkort till era ungdomar/tonåringar? Vilken bank?

Vi ska skaffa bankkort till trettonåringen och håller för fullt på att gå igenom olika alternativ, men vill gärna ha lite input från andra föräldrar om hur ni lagt upp det. Vilken bank? Vilket sorts kort? Har alla i familjen samma bank? Har barnet rent av flera konton så hen kan föra över från t ex sparkonto till kortkontot? Har barnet kort till konto som står på någon av er föräldrar? 

Så, fill me in och tala om hur ni gjort! 

• Svar på tråden Vad har ni för bankkort till era ungdomar/tonåringar? Vilken bank?
  • sextiotalist

Grabben fick ett på Nordea när han var 13 (och fick samtidigt ett ID-kort utan kostnad). Vi har Nordea allihop hemma. Han har haft ett eget konto, har även ett eget sparkonto (nu är han myndig)
    Fungerat utmärkt

• lilly

Jag hade själv något som hette frikortet på handelsbanken när jag var 13. Skaffade internetbanken samtidigt så jag kunde föra över pengar mellan mitt "kort-konto" och mitt sparkonto (däremot var sparkontot spärrat för vissa uttag tills jag var 18). Kortet var gratis, kunde ta ut pengar i bankomat samt göra kortköp i butik och på internet. Man fick dock bara gå ut pengar i bankomaten ett visst antal gånger/år annars blev det extra avgifter.

• Kim Possible
    sextiotalist skrev 2015-08-28 10:30:21 följande:

Grabben fick ett på Nordea när han var 13 (och fick samtidigt ett ID-kort utan kostnad). Vi har Nordea allihop hemma. Han har haft ett eget konto, har även ett eget sparkonto (nu är han myndig)
    Fungerat utmärkt

Vi hade personkonto hos Nordea för äldsta, mycket för att hans pappa (som hade Nordea) skulle kunna sätta över pengar lätt. Tvekar dock denna gång, eftersom ingen av oss föräldrar har Nordea.
    lilly skrev 2015-08-28 10:50:35 följande:

Jag hade själv något som hette frikortet på handelsbanken när jag var 13. Skaffade internetbanken samtidigt så jag kunde föra över pengar mellan mitt "kort-konto" och mitt sparkonto (däremot var sparkontot spärrat för vissa uttag tills jag var 18). Kortet var gratis, kunde ta ut pengar i bankomat samt göra kortköp i butik och på internet. Man fick dock bara gå ut pengar i bankomaten ett visst antal gånger/år annars blev det extra avgifter.

Vi har också Handelsbanken, och vad vi läst så verkar de ha bra tjänster för unga. Plusset är ju att vi lätt kan gå in och föra över direkt om det krisar någon gång, med annan bank kan det ta en dag. 

Har däremot hört att Swedbank har "bäst" villkor för ungdomskonton, men jag kan inte se någon direkt skillnad när jag jämför själv. Har bara hört flera som säger det. Jag har swedbank-konton också, så den praktiska biten på så vis funkar ju även där. 

Tack för era svar!
  • Nenne666

Vi har Sparbanken (från början Swedbank). Min söner fick sina bankomatkort nu i somras , dom är 11 och 12. Tidigare hade banken en yngsta gräns vid 12 eller om det är 13 men har släppt på det nu. För oss passar det perfekt just för att vi bor på ett sådant sätt att vi aldrig har kontanter, vi har ingen bankomat eller andra möjligheter att få ut några pengar till barnen. Nu slipper vi det krånglet. Nu Swischar jag över pengarna dom behöver. Killarna kunde också få id-kort på banken men hoppade över det och använde deras pass ist. Jag är supernöjd med vår bank och det är jätteskönt att ha en överblick på allas våra konton via appen.

• Kim Possible
    Nenne666 skrev 2015-08-28 11:13:37 följande:

Vi har Sparbanken (från början Swedbank). Min söner fick sina bankomatkort nu i somras , dom är 11 och 12. Tidigare hade banken en yngsta gräns vid 12 eller om det är 13 men har släppt på det nu. För oss passar det perfekt just för att vi bor på ett sådant sätt att vi aldrig har kontanter, vi har ingen bankomat eller andra möjligheter att få ut några pengar till barnen. Nu slipper vi det krånglet. Nu Swischar jag över pengarna dom behöver. Killarna kunde också få id-kort på banken men hoppade över det och använde deras pass ist. Jag är supernöjd med vår bank och det är jätteskönt att ha en överblick på allas våra konton via appen.

Ah, det undrade jag lite över. Jag vill ju gärna att vi ska ha tillgång enkelt till kontot så att vi ser vad som händer, men hittar ingen info om det. 

Går det alltså att hålla koll på barnens konton när man loggar in på sitt eget?
  • Nenne666

[quote=75689592][quote-nick]Kim Possible skrev 2015-08-28 11:29:14 följande:[/quote-nick]Ah, det undrade jag lite över. Jag vill ju gärna att vi ska ha tillgång enkelt till kontot så att vi ser vad som händer, men hittar ingen info om det. 

Går det alltså att hålla koll på barnens konton när man loggar in på sitt eget?[/ yes! Du har full koll

Svar på tråden Vad har ni för bankkort till era ungdomar/tonåringar? Vilken bank?