sextiotalist skrev 2015-08-28 10:30:21 följande:
Grabben fick ett på Nordea när han var 13 (och fick samtidigt ett ID-kort utan kostnad). Vi har Nordea allihop hemma. Han har haft ett eget konto, har även ett eget sparkonto (nu är han myndig)
Fungerat utmärkt
Vi hade personkonto hos Nordea för äldsta, mycket för att hans pappa (som hade Nordea) skulle kunna sätta över pengar lätt. Tvekar dock denna gång, eftersom ingen av oss föräldrar har Nordea.
lilly skrev 2015-08-28 10:50:35 följande:
Jag hade själv något som hette frikortet på handelsbanken när jag var 13. Skaffade internetbanken samtidigt så jag kunde föra över pengar mellan mitt "kort-konto" och mitt sparkonto (däremot var sparkontot spärrat för vissa uttag tills jag var 18). Kortet var gratis, kunde ta ut pengar i bankomat samt göra kortköp i butik och på internet. Man fick dock bara gå ut pengar i bankomaten ett visst antal gånger/år annars blev det extra avgifter.
Vi har också Handelsbanken, och vad vi läst så verkar de ha bra tjänster för unga. Plusset är ju att vi lätt kan gå in och föra över direkt om det krisar någon gång, med annan bank kan det ta en dag.
Har däremot hört att Swedbank har "bäst" villkor för ungdomskonton, men jag kan inte se någon direkt skillnad när jag jämför själv. Har bara hört flera som säger det. Jag har swedbank-konton också, så den praktiska biten på så vis funkar ju även där.
Tack för era svar!