Penida skrev 2015-08-28 17:32:45 följande:
Läser ibland trådar här där någon vill mena att egentid är ett nytt påfund, gärna i negativa ordalag. Det verkar inte spela någon roll om det handlar om att en förälder tillbringar tid med ett av barnen i en syskonskara och inte alla barnen då och då eller om en förälder gör något på egen hand.
Hur tänker du kring detta? Var det verkligen så ovanligt tidigare att föräldrar gav varje enskilt barn egen tid eller hade egna intressen utanför familjen? Hur långt tillbaka tänker ni då?
Jag växte upp på 80-talet och mina föräldrar hade sitt utanför familjen, barn med syskon umgicks själva utan sina syskon ibland med sina föräldrar. Det är möjligt att man inte kallade det egentid när man gjorde något på egen hand eller pratade om att ha egentid med ett barn av flera men sak samma eller?
nej jag tycker inte det är vare sig konstigt eller något nytt. Mina föräldrar ( förr på slutet av 60 talet) gjorde också saker utan oss barn i bland. Någon fest, teater, kortare resa eller så. De kallade det kanske inte egentid, så själva ordet kanske är nytt. Men inte " fenomenet" som en del verkar tro.
De lämnade mig en gång när jag var runt 1 år hos min farmor och farfar och reste utomlands en vecka med ett par kompisar utan barn.
Jag har barn i två kullar med olika åldrar, självklart gör jag saker med de yngre själv där de äldre inte vill vara med och med de äldre där det inte passar att de yngre är med.
Sen vill jag göra saker med kompisar i bland, eller min man. Vi är så hemska så vill till och med reser bort utan barn helt emellanåt, och en gång har vi haft barn på förskolan när vi var utomlands tre dagar. så hemska är vi....