• Penida

Egentid är ett nytt påfund?

Läser ibland trådar här där någon vill mena att egentid är ett nytt påfund, gärna i negativa ordalag. Det verkar inte spela någon roll om det handlar om att en förälder tillbringar tid med ett av barnen i en syskonskara och inte alla barnen då och då eller om en förälder gör något på egen hand.
    Hur tänker du kring detta? Var det verkligen så ovanligt tidigare att föräldrar gav varje enskilt barn egen tid eller hade egna intressen utanför familjen? Hur långt tillbaka tänker ni då?

Jag växte upp på 80-talet och mina föräldrar hade sitt utanför familjen, barn med syskon umgicks själva utan sina syskon ibland med sina föräldrar. Det är möjligt att man inte kallade det egentid när man gjorde något på egen hand eller pratade om att ha egentid med ett barn av flera men sak samma eller?

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Egentid är ett nytt påfund?
  • modsey
    Penida skrev 2015-08-28 17:32:45 följande:

Läser ibland trådar här där någon vill mena att egentid är ett nytt påfund, gärna i negativa ordalag. Det verkar inte spela någon roll om det handlar om att en förälder tillbringar tid med ett av barnen i en syskonskara och inte alla barnen då och då eller om en förälder gör något på egen hand.
    Hur tänker du kring detta? Var det verkligen så ovanligt tidigare att föräldrar gav varje enskilt barn egen tid eller hade egna intressen utanför familjen? Hur långt tillbaka tänker ni då?

Jag växte upp på 80-talet och mina föräldrar hade sitt utanför familjen, barn med syskon umgicks själva utan sina syskon ibland med sina föräldrar. Det är möjligt att man inte kallade det egentid när man gjorde något på egen hand eller pratade om att ha egentid med ett barn av flera men sak samma eller?

nej jag tycker inte det är vare sig konstigt eller något nytt. Mina föräldrar ( förr på slutet av 60 talet) gjorde också saker utan oss barn i bland. Någon fest, teater, kortare resa eller så. De kallade det kanske inte egentid, så själva ordet kanske är nytt. Men inte " fenomenet" som en del verkar tro.
    De lämnade mig en gång när jag var runt 1 år hos min farmor och farfar och reste utomlands en vecka med ett par kompisar utan barn.

Jag har barn i två kullar med olika åldrar, självklart gör jag saker med de yngre själv där de äldre inte vill vara med och med de äldre där det inte passar att de yngre är med.
    Sen vill jag göra saker med kompisar i bland, eller min man. Vi är så hemska så vill till och med reser bort utan barn helt emellanåt, och en gång har vi haft barn på förskolan när vi var utomlands tre dagar. så hemska är vi....
  • Natulcien

Begreppet "egen tid" är väl ganska nytt, men inte fenomenet.

Självklart gjorde föräldrar egna saker utan övriga i familjen även förr. Jag är född på 70-talet och min mamma gick på målarkurser, träffade vänner, var på kulturevenemang etc. Pappa tränade med en kompis ganska ofta. Jag är född på 70-talet.
    Men visst fanns det en tid då det var skevare fördelat, då kvinnor inte hade mycket "egen tid" utan var hemma med barn mest hela tiden, och bara männen hade "egen tid".

• Penida
    Natulcien skrev 2015-08-28 17:40:23 följande:

.
    Men visst fanns det en tid då det var skevare fördelat, då kvinnor inte hade mycket "egen tid" utan var hemma med barn mest hela tiden, och bara männen hade "egen tid".

Ja och det var väl knappast bra eller något som förhoppningsvis de flesta inte önskar tillbaka? Jag förstår inte den ilska mot det som idag ofta kallas egentid, ser inte hur ordet i sig skulle vara av betydelse alls. Sak samma då som nu.

Avskyr CIO-metoder
  • sextiotalist

Ordet är nytt (användes redan för 20 år sedan). Fenomenet är inte nytt. Mina föräldrar födda på 30-talet hade egentid med varandra och även med oss syskon

• Penida
    sextiotalist skrev 2015-08-28 17:55:53 följande:

Ordet är nytt (användes redan för 20 år sedan). Fenomenet är inte nytt. Mina föräldrar födda på 30-talet hade egentid med varandra och även med oss syskon

Okej, innan jag blev förälder själv stötte jag inte på ordet och det var för åtta år sedan. Däremot har jag så länge jag levt (är 34 år) stött på föräldrar som tar sig tid för sig själva och ger tid till varje enskilt barn. Kanske har vissa, långt tidigare än jag minns, sett något negativt i det? Själv ser jag bara positivt på det, sedan finns det såklart gränser för allt innan någon börjar gnälla.

Avskyr CIO-metoder
  • sextiotalist
    Penida skrev 2015-08-28 18:05:15 följande:

Okej, innan jag blev förälder själv stötte jag inte på ordet och det var för åtta år sedan. Däremot har jag så länge jag levt (är 34 år) stött på föräldrar som tar sig tid för sig själva och ger tid till varje enskilt barn. Kanske har vissa, långt tidigare än jag minns, sett något negativt i det? Själv ser jag bara positivt på det, sedan finns det såklart gränser för allt innan någon börjar gnälla.

Min grabb är myndig och jag mötte på ordet innan dess
  • Penida
    sextiotalist skrev 2015-08-28 18:07:52 följande:
    Då är inte ens ordet i sig så nytt som jag hade fått för mig. Varför denna negativitet? Mötte du det också när din grabb var liten?
    Avskyr CIO-metoder
  • Konservativ

Skillnaden är väl att det nu anses  vara något helt nödvändigt. (Jag vet inte av vem)

Sen beror det också på hur långt tillbaka man jämför med. Det kanske inte var så mycket egentid på vikingatågen?Cool

• sextiotalist
    Penida skrev 2015-08-28 18:18:56 följande:

Då är inte ens ordet i sig så nytt som jag hade fått för mig. Varför denna negativitet? Mötte du det också när din grabb var liten?

Det har alltid funnits föräldrar, i synnerhet kvinnor, som anser att moderskapet är ett kall och att man ska identifiera sig som mor och inget annat. Även när jag var liten enligt min mamma. Så visst mötte jag det.

Skillnaden är att numera finns det nya arenor, t.ex familjeliv där man möter andra värderingar på ett annat sätt
  • modsey
    sextiotalist skrev 2015-08-28 18:07:52 följande:
    mina stora barn med, ordet användes då och jag mötte inget negativt i det fören jag upptäckte familjeliv och andra nätforum där man ifrågasatte det egoistiska i det föräldraskapet ( läs moderskapet)
Svar på tråden Egentid är ett nytt påfund?