• MoaElis

ögonfransinflamation/Blephasteam?

Min syster har haft ögonfransinflamation i 6 månader och det typ skaver/gör ont, svullet... Det är kroniskt och finns inget att göra åt det säger läkaren, vilket hon givetvis är helt förstörd över. Nu har hon hittat några typ av glasögon (se här:www.thea-nordic.se/blephasteam) som hon fått för sig ska hjälpa(?) otroligt dyra dock och det blir jag som isåfall får betala dom... så jag vill ju gärna veta om någon vet något om det här? om det kan fungera eller?

• Svar på tråden ögonfransinflamation/Blephasteam?
  • MoaElis

eller om någon som haft/har det här har tips på vad som kan hjälpa (lindra) tabletter eller vad som helst.

• MoaElis

desperationen är stor...

• annsnyqvist

Hej
    Det låter ungefär som det jag har även om det inte har skavt så mycket, men jag har varit varig och röd i ögonen länge. Nu i november så träffade jag äntligen rätt läkare. Jag fick kortisondroppar att ta under 6 veckor . Dessutom skall jag tvätta ögonen två gånger om dagen med tvål och vatten samt värmebehandla ( det är det som de där glasögonen ska göra). Men jag värmebehandlar med en fuktig frotte-lapp som jag kör i micron istället, mycket billigare. Jag har blivit jätte bra och har slutat med ögondroppar men fortsätter vara noga med att tvätta ögonen och köra vidare med värmebehandlingen. Så det finns billigare sätt att göra detta på. Nyfiken, vad kostar glasögonen?

AnnaN

• MoaElis
    annsnyqvist skrev 2015-12-10 07:55:19 följande:

Hej
    Det låter ungefär som det jag har även om det inte har skavt så mycket, men jag har varit varig och röd i ögonen länge. Nu i november så träffade jag äntligen rätt läkare. Jag fick kortisondroppar att ta under 6 veckor . Dessutom skall jag tvätta ögonen två gånger om dagen med tvål och vatten samt värmebehandla ( det är det som de där glasögonen ska göra). Men jag värmebehandlar med en fuktig frotte-lapp som jag kör i micron istället, mycket billigare. Jag har blivit jätte bra och har slutat med ögondroppar men fortsätter vara noga med att tvätta ögonen och köra vidare med värmebehandlingen. Så det finns billigare sätt att göra detta på. Nyfiken, vad kostar glasögonen?

AnnaN

kostar runt 2 tusen, fick dock sedan en räkning på 500 till(?) dock använder hon dom inte nu för ögonen blev känsliga för det på något sätt. hon har haft kortisondroppar och tvättar osv. blir inte bättre men bra att det funkar för dig.
  • Tizzlan2

Tvätta inte med tvål och vatten, utan med babyschampoo och vatten.

Ta en tops, doppa den i båda ändarna i lite babyschampoo och varmt vatten, sen tvättar du ögonfransarna och ögonlocket med det, en topsända för var öga.

Det hjälper i nästan alla fall. Tvätta det första du gör på morgonen och sen igen på kvällen innan läggdags. Varje dag.

Ögonfransinflammation kan bero på Demodex kvalster som de flesta människor har. De lever i våra porier/hårsäckar och de gillar just ögonfransarna och även smink. De flesta märker aldrig av dom, men en del är överkänsliga mot den bakterie som finns i deras magar.

(Googla på Demodex mites on eyelashes)

Det kan finnas flera styckna av dessa kvalster i en hårsäck, där äter dom våra naturliga oljor och döda hudceller. De kommer ut ur porierna om natten, då det är mörkt, då de kryper runt och förökar sig. De är svåra att se med blotta ögat då de är ungefär 1 mm långa. Om det kittlas eller klias mycket i tex ansiktet om kvällen kan det bero på dom.

De är nästan omöjligt att helt bli av med dom, men man kan kontrollera antalet och därmed minska besvär. Bla är det nu officiellt att dom orsakar fler än hälften av alla fall av roseacea. TeeTree olja dödar dom direkt men det kan brännas och man bör inte smörja outspätt på ögonlocken med det. Man kan även droppa nån droppe med oljan på huvudkudden.

De kan även finnas i hårsäckarna på skalpen och orsaka håravlossning.

Som sagt, googla på det. Jag lovar, det kommer bli svårt att sova efter att ha sett närbilder på dessa vidriga parasiter, men då kan man i alla fall testa och se om det är dom som är orsaken till ens besvär.

Svar på tråden ögonfransinflamation/Blephasteam?