• tovalisa

    Vänta eller köra?

    Min kropp har äntligen vaknat till liv igen, efter den senaste förlossningen i augusti 2014. Har haft känningar ganska länge, och idag gjorde jag för första gången i mitt liv ett ägglossningstest = positivt. Jag testade alltså inte för att bli gravid, utan för att se om kroppen verkligen kommit igen igen - och det har den tydligen. (Ouch, vad ont i magen jag har haft de senaste dagarna - det tycks bli värre för varje barn!) Jag känner den biologiska klockan ticka på ett alldeles öronbedövande sätt (hör i stort sett inget annat!) och undrar nu vad jag ska göra:

    Jag VILL ha ett till barn (har tre från förr), men samtidigt skulle jag inte vilja ha dem FÖR tätt - tycker att man får njuta mera av bebistiden om det inte är så himla intensivt. Samtidigt blir jag 4o år om ett halvt år, så jag vet ju att tiden är knapp. 

    Vad tycker du - ska jag köra, eller vänta? Mitt förnuft tycker att jag borde vänta åtminstone ett halvt år till, medan min kropp skriker KÖÖÖÖÖÖÖR.

    Jag har hittills haft lätt för att bli gravid. Tänk om jag blir gravid NU och allt blir ett kaos? Eller, tänk om jag väntar och så blir jag inte gravid överhuvudtaget?

    Hjälp?! :)

  • Svar på tråden Vänta eller köra?
  • pgw

    Om du är alldeles, alldeles säker på att du vill ha ett barn till, så ska du inte vänta. Dina ägg är nästan 2 år äldre nu än när du blev gravid förra gången. Du kan fortfarande ha lätt för att bli gravid, men risken för missfall ökar hela tiden ju äldre du blir. Om du får ett missfall, så går det flera månader innan du får en ny chans att bli gravid.

  • mariatheresia

    Tycker du ska köra, jag har velat fram och tillbaka själv och är nu fyllda 41 och bara längtar efter att bli gravid. Har 2 sedan innan och hoppas inte mitt velande gjort att kroppen inte vill samarbeta. Blir mitt andra försök nu i september.

Svar på tråden Vänta eller köra?