• Dijon

Sluta amma för att sova bättre? Vad tror ni? (12 månaders tjej)

Funderar på att avsluta amningen, jag orkar inte vakna säkert 5 gånger per natt för att hon vill snutta. (hon är inte hungrig) Det är enbart mys.

Hon vaknar alltid efter 40 min när jag sövt på kvällen (hon gallskriker på kvällen när pappan försöker söva, dagarna går bra) och ska då tutta igen. Sedan kan hon sova en timme eller två och vill tutta några sekunder, sedan sover hon säkert två timmar och så håller det på.

Det har varit så här hela tiden sedan hon föddes.

Blir det bättre tror ni om vi avslutar amningen? Har hört många som börjat sova betydligt bättre när mamman slutat amma...det skulle vara skönt att slippa springa in och ut i sängen på kvällarna (vi samsover) och även vakna massa på natten även om jag somnar relativt snabbt. Men det blir ju ingen vettig sömn när man vaknar så ofta....

Hur var det för er andra?

• Svar på tråden Sluta amma för att sova bättre? Vad tror ni? (12 månaders tjej)
  • Flickan och kråkan

I den åldern har i fått bättre sömn när vi avslutat nattamningen. Men jag har inte slutat amma, utan enbart tagit bort nattamningen. Har sövt på kvällen t.ex. med amning.

• Dijon

Tack för svar! Har inte riktigt bestämt mig om jag vill avsluta på dagen också, har egentligen ingenting emot att amma lite längre men just nätterna är superjobbiga.
    Annars ser jag amningen som väldigt bra och nyttig, men jag misstänker att om vi tar bort amningen på nätterna måste vi nog avsluta all amning för vår tjej.

Hon är verkligen en riktig "tuttjej" som älskar amningen och visst, det känns grymt men måste tänka på mig själv i detta läget och jag måste orka vara en bra förälder också.

Den enda gången jag får sova kanske 4 timmar sammanhängande det är söndagar då jag har min sovmorgon, vi har varsin på helgen.

• Flickan och kråkan
    Dijon skrev 2015-08-28 19:23:35 följande:

Tack för svar! Har inte riktigt bestämt mig om jag vill avsluta på dagen också, har egentligen ingenting emot att amma lite längre men just nätterna är superjobbiga.

Annars ser jag amningen som väldigt bra och nyttig, men jag misstänker att om vi tar bort amningen på nätterna måste vi nog avsluta all amning för vår tjej.

Hon är verkligen en riktig "tuttjej" som älskar amningen och visst, det känns grymt men måste tänka på mig själv i detta läget och jag måste orka vara en bra förälder också.

Den enda gången jag får sova kanske 4 timmar sammanhängande det är söndagar då jag har min sovmorgon, vi har varsin på helgen.

Jag har också haft tuttomaner. De har ammat dagtid alla tre efter att jag slutat nattamma. Det har inte påverkat nätterna.
  • straw2008

På vilket sätt käner du dig hemsk/grym mot henne om du slutar amma? SÅ stora barn behöver ju inte äta nätterna igenom o sug kan hon ju göra på napp?
    Orkar man inte så orkar man inte.

I kinamockaskogen.....
  • moki72

Har samma erfarenhet som Flickan och Kråkan vad det gäller nattamning av ettåring. Min tvåa började sova sämre och ville ammas vid varje uppvak på natten i den åldern. Jag avslutade nattamningen men fortsatte att amma på dagtid tills han blev 1,5 år. Nattsömnen blev snabbt bättre och han fick ändå fortsätta med den nyttiga amningen ett tag till.

Lycka till hur du än väljer att göra!

• PoL

Har liknande läge här med min 12-mån - båda storasyskon var likadana Jag har tyvärr upplevt att närhetsbehovet kvarstår; slutar du med nattamningen kan det ändå forts. Jag testade med vatten i nappflaska på andra barnet men som sagt... Fast det kan vara värt ett försök! Att forts dagamningen som andra skrivit låter som ett intressant upplägg att testa. Annars kanske ni kan bryta mönstret om pappan tar alla uppvak i en vecka

• Kattflickan

Jag slutade amma dottern vid 14 månaders ålder. Sedan dess har hon sovit hela nätter ( 2030-0700) med undantag för en gång då hon var sjuk. Annars har hon inte vaknat en enda gång och hon är över 2,5 år nu. Innan dess snuttade hon flera gånger per natt.

Jag skulle på ett sätt vilja amma längre med detta barn ( nu är han bara två månader) men tvekar då det var så skönt att få tillbaka nattsömnen. Att fortsätta amma dagtid tror jag inte hade fungerat.

• Anonym (morsa)

Jag nattammar också, flera gånger om natten, och är så trött på det. Vill försöka sluta men vill behålla daglig amning. Ska starta ikväll och inte ge bröstet, "stänga", och erbjuda vatten och tröst. Wish me luck!

Svar på tråden Sluta amma för att sova bättre? Vad tror ni? (12 månaders tjej)