• annajohann

    Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(

    Det är så att jag har ett litet dilemma. När min man var gift med sin nuvarande exfru var han högt uppsatt och de bägge hade en mycket god ekonomi. Det har resulterat i att deras två barn har närmare en miljon var i fonder och sparande på banken. I nuläget när vi två är gifta och har tre gemensamma så ser inte situationen densamma ut tyvärr. Han tjänar ungefär 25.000 innan skatt eftersom att han blev av med sitt jobb 2010 och jag tjänar 18-000 innan skatt. Eftersom vi lever ganska dyrt och så, resulterar det i att vi knappt kan spara åt våra gemensamma barn. Vi har tre stycken tillsammans.


    De har knappt 5.000 kronor var och det där att de ska uppnå en miljon, eller ens hälften känns långt borta. Eftersom jag anser att mannen borde behandla barnen lika har jag föreslagit att han kan splitta på sparkontorna emellan våra gemensamma och bonusarna då de inte ens är 18 än och har alltså inte fått ut pengarna. Han vägrar dessvärre och tycker att vi ska utgå från vår ekonomiska sits pga att hans exfru också har bidragit till bonusarnas sparande. Men det gör så ont att veta att när bonusarna blir vuxna kommer de få en så stor kickstart med ekonomisk hjälp. Deras fonder och aktier växer ju, medan våra gemensamma max kommer uppnå 50.000 som det ser ut nu. Det är ju givetvis en prioriteringsfråga men i nuläget har vi verkligen inte råd till att lägga undan till dem. När jag räknat på det ser det ut som att våra gemensamma endast kommer landa på mellan 30-50 tusen när de tar studenten :( Och där får man se bonusarna med mer pengar än vad jag ens har på mitt sparande...


    Dessutom har jag tagit upp frågan om varför min man inte vill ta chefspositioner när han blir erbjuden och då får jag bekräftat att han tackar nej för att han är trött på att jobba mycket och vill hellre vara hemma mer och träffa alla sina fem barn. (Vi har bonusarna här varannan vecka ungefär). Och det känns bara så surt att veta att mina också kan få det lika gott ställt om han bara velat jobba mer...


    Finns det något någon känner till att jag kan göra? Eller tips på hur jag kan formulera mig till min man för att få han att ändra sig? Känns så orättvist bara :(

  • Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(
  • Aikido

    När tänkte du blanda in exet i dina tankar? Du är ju den som har minst med bonusarnas pengar att göra.

  • Anonym (C)

    Jag tycker att din man låter mycket vettig och tänker rätt. Du får väl skaffa dig ett välbetalt chefsjobb istället så du kan spara mer till dina barn.

  • camelCase

    Satsa på ett välbetalt chefsjobb du istället om du tycker att det är så viktigt! Du har ju trots allt gjort valet att skaffa tre barn på en låg inkomst.

    Jag och mina helsyskon har haft olika förutsättningar i livet då vi är födda under tre olika decennier. Sånt är livet bara. Gläds för dina bonusar istället!

  • annajohann
    camelCase skrev 2015-08-28 19:29:00 följande:

    Satsa på ett välbetalt chefsjobb du istället om du tycker att det är så viktigt! Du har ju trots allt gjort valet att skaffa tre barn på en låg inkomst.

    Jag och mina helsyskon har haft olika förutsättningar i livet då vi är födda under tre olika decennier. Sånt är livet bara. Gläds för dina bonusar istället!


    Jag har ingen möjlighet till det... Klart jag gläds åt dem, men självklart gör det ju ont att veta att det där kunde vart mina barn med de pengarna :( Speciellt när min man faktiskt blir erbjuden jobb då han har tidigare erfarenhet... Det har ju inte jag.
  • Anonym (Hmm..)

    Jag personligen hade blivit redigt förbannad om mitt ex hade tagit vårat barns sparpengar som vi tillsammans sparat ihop och delat på till sina nya barn....en sak om han själv har ett helt eget sparkonto i sitt namn,där bara han har sparat för att dela till alla sina barn, MEN jag vill inte att pengar jag sparat ihop till mitt barn,ska gå till hans nya barn som han har med någon annan? Förstår inte din logik där...

    Dermot får du väll se till att han slutar lata sig och tar ett bättre jobb ELLER så får du helt enkelt studera upp dig och tjäna pengar till barnens sparanden..ni är ju faktiskt 2 stycken...tyvärr kan du ju inte tvinga honom att jobba mer,om han inte vill...

  • Anonym (Jobba mer?)

    Du lever dyrt och är inte ett dugg intresserad av att prioritera trots att du anser sparandet viktigt. Sedan vill du att din man ska jobba mycket mer, trots att han inte vill.

    Om nu pengar till barnen är så viktiga för dig får du väl själv arbeta upp dig till en chefsposition och arbeta dygnet runt? Och prioritera ett billigare boende, dra ner på shopping etc, istället för att försöka stjäla dina bonusbarns pengar.

    Du kanske ska tänka på att bonusarna får visserligen mer pengar, i gengäld hade de en pappa som säkert jobbade massor hela deras uppväxt och nu har de honom bara varannan vecka.

    Dina barn får mindre pengar men har en mycket mer närvarande far.

  • Milleman

    Men han vill ju vara hemma och umgås mer med sina barn, är inte det också värdefullt?
    Förstår din känsla till viss del men familjesituationerna har ju sett olika ut.
    Jag fick ingen stor summa pengar av mina föräldrar som de sparat ihop, men jag fick TID med dem och vi reste och umgicks mycket. Det värderar jag högre!0

  • SecretMe

    Han kan inte "splitta" på deras konton utan att mamman godkänner det om kontona står i barnens namn.

  • Anonym (men)

    Det är inte din sak att lägga dig i och sura över hur mycket din man och hans ex sparat till sina gemensamma barn.

    Du begär att din man ska arbeta mer för att få ihop pengar. Du värdesätta inte att han vill vara en närvarande pappa.

    Pengar är inte allt! Var glad att dina barn får något i buffert då de tar studenten.

    Jag ärvde mycket pengar då jag var under 18 år. Min halvbror ärvde sjukt mycket pengar. Inte satt jag och var sur och avundsjuk på min bror.

    Vi jobbar då vi tagit studenten! Om du nu så gärna vill att dina tre barn ska ha mycket sparat ut och arbeta mer själv. Det är du so. Prioriterar pengar före tid med barnen, inte din man.

    Släpp tankarna på att ta pengar från dina bonusar. Du har inte varit med och byggt upp deras sparande!

  • Olympia

    Eftersom ni lever dyrt så får ni väl dra in på era omkostnader så ni kan spara mer till era gemensamma barn.

Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(