• anoonyym123

brännskada

Hej,

Idag när jag skulle fritera så "exploderade" maten i oljan och jag fick hett olja på vissa delar av min arm. Det rodnade. Jag sköljde armen men kall vatten och applicerade sedan inotyol. Nu har jag jätteont och ser att brännskadorna är röd-gråa. Kan hantera smärtan men är orolig för att det ska bli ärr kvar efteråt. Kommer fläckarna att försvinna och i så fall när? Eller blir det typ grått/vitt på den brända delen av huden resten av livet? Än så länge har jag inga blåsor på det brända området. Tack för svar.

• Svar på tråden brännskada
  • firebird

Inotyol är lite som zinkpasta det skyddar huden mot ex fuktexsem så det torkar ut lite.
    Det ska du INTE ha på bränn sår. Tvätta rent, får det inte bort med vatten: ha lite olivolja på en kompress och torka bort. Bättre med vaselin på såret eftersom bränn sår behöver fukt för att läka. Är det större brännsår: gå till vårdcentral och lägg om. Brännsår ska igentligen alltid vara steril omläggning då man inte vill få in en infektion i huden

• firebird

Rödgrå brukar oftast ge med sig när såret är läkt. Blir det mer rodnad, värme, vätskar eller feber ska du definitivt uppsöka läkare

• Lena

Brännsår på större områden än sin handflata bör man uppsöka läkare med

Svar på tråden brännskada