• Humlan88

Kan jag använda denna fast jag inte har centralfläkt?

Ska byta ut min köksspis, de är en sån gammal som suger in luften, åker igenom nåt filter sen blåser ut igen.

Har upptäckt att fläktvärlden är stor :P
    http://www.vitvarumaklarna.se/produkt/1100037437FF?gclid=CI_K377GzscCFePUcgod90QNLw

Hittade denna, men de står nåt med centralfläkt? vad menas med de?
    kan jag använda denna fast jag inte har nåt fläktsystem i själva huset?

• Svar på tråden Kan jag använda denna fast jag inte har centralfläkt?
  • MajaVira

Nej, det är i princip bara en "ventil" som ansluts till husets ventilation.

Om din fläkt blåser ut luften direkt i köket ska du leta efter en kolfilterfläkt.

• Demmpa

Bor du i villa eller flerbostadshus?
    Har du något frånluftsdon i köket?

Ta en/flera bilder på hur det ser ut i köket så kan vi hjälpa dig bättre.

Idag har du kolfilterfläkt (enligt din beskrivning). Kolfilterkassett(en/erna) måste bytas då och då, hur ofta beror på vad det är för tillverkare & modell, det beror även på hur mycket du/ni lagar mat. Vid nio lagade mål mat om dagen till fyra personer behöver kolfiltret bytas med 8-24 veckors mellanrum.

För att ha en köksfläkt (med inbyggd motor) behövs det en egen imkanal från kök ut i det fria, imkanalen byggs idag av spirorör, förr användes ibland eternitkanaler.

För att använda den fläkt du länkade till så måste det finnas en central fläktmotor någonstans på vinden/taket, oftast bara i flerfamiljshus, oftast (alltid) delar flera (hyres/bostads)lägenheter på samma fläkt. Kanalen är oftast antingen eternit eller spiro.

• Humlan88

Tack så mycket för hjälpen! De här är den fläkten vi har, den har suttit i minst 20 år. :P De är endast en sladd på baksidan, ingen ventilationstrummor eller nåt.
    Vad jag förstått så går luften in, filtrerars i själva fläkten och sedan ut igen. Vad ska man söka på? Kolfilterfläkt?

http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/koksflakt-spiskapa/DF610E/gorenje-koksflakt-df610e

Fläkten jag länkar till nu? Är det nåt som skulle funka?
Svar på tråden Kan jag använda denna fast jag inte har centralfläkt?