• KrabbanKrabat

Cellförändringar vid graviditet

Jag är 37 år gammal & gravid i vecka 15+1 med mitt första barn. I samband med mitt första barnmorskebesök i vecka 6 gjordes ett cellprov eftersom det var dags för det under hösten. Barnmorskan sa att det var ok att göra det under de första tre månaderna & eftersom jag aldrig visat på att ha några cellförändringar oroade jag mig inte för det utan tänkte att det kunde vara skönt att ha överstökat. Min oro då kretsade endast kring missfall & kub testet som väntade på oss. Men endast tre dagar efter det jobbiga kub testet, som gav oss ett lugnande besked om att vi hade endast en liten risk på att få ett barn med kromosomfel, kom nästa jobbiga orosmoment, som fick hela min värld att rasa samman... cellproverstestet hade visat på andra graden (av tre), det vill säga måttliga cellförändringar. Blev såklart jätteorolig, dels för cellförändringarna i sig & hur allvarliga de är men framförallt för barnet. Jag väntar nu på att få en ny tid där de ska in & se med mikroskop hur stora cellförändringarna är & vad man ev behöver göra åt dem. Det kan i bästa fall visa att de inte är så allvarliga utan snarare lätta cellförändringar, då dessa prov ibland kan vara lite missvisande i samband med en graviditet & då kan man avvakta & se om de läker ut av sig själva. I värre fall kan de behöva behandlas antingen med pensling eller operation & jag undrar om någon här varit med om detta? Läkaren säger att det är ofarligt men har läst på nätet (dum som jag är) om de som fått missfall & fött tidigare efter dessa behandlingar. Jag är så fruktansvärt rädd & efter tre års kämpande med att bli gravid vill jag verkligen inte förlora det här barnet.

Svar på tråden Cellförändringar vid graviditet