• rewritten

    Ej ha samma efternamn??

    Jag har två små barn sedan ett tidigare förhållande. De har mitt efternamn och pappans efternamn som mellannamn.

    Nu har jag fått ett till barn med en ny man och vi ska gifta oss.

    När det gäller efternamn har vi egentligen två val.

    Nr1 är att jag behåller mitt efternamn och vår yngsta även han får mitt namn. Det är ju det lättaste och på så sätt har alla barnen samma efternamn.

    MEN då blir min man den enda i familjen som inte har samma efternamn. Han vill inte byta eftersom hans efternamn är VÄLDIGT ovanligt och speciellt.

    Jag skulle såååå gärna vilja byta till hans efternamn. Dels så känns det viktigt för sonen att få sin pappas namn just eftersom det är så speciellt.

    Men då finns två problem. Barnen skulle få olika efternamn och mina tidigare barn skulle vara de enda som har mitt efternamn då varken jag eller deras pappa skulle ha samma namn som dem. Dock skulle jag isåfall behålla mitt namn som mellannamn. Kan man ens göra så?

    (Finns inte på kartan att jag låter dem ta deras pappas efternamn, han godkänner inte heller att de byter till mitt nya efternamn.)

    Är rädd att jag bara är egoistiskt i bröllopsyran då jag vill heta samma som min man.

    Är jag knäpp som ens funderar på den här lösningen eller skulle den funka?

  • Svar på tråden Ej ha samma efternamn??
  • Erizajo

    Men vad spelar det för roll om barnen har olika efternamn? Självklart kan du och minsta ha mannens efternamn! Och ja du kan behålla ditt som mellannamn så heter ju du lika som både de äldre och den yngre.

  • whitestar

    Dina barn skulle nog inte ens få byta efternamn till din nyas efternamn så det behöver du inte bekymra dig om eftersom dom inte har nå band till han. Håller med föregående skribent om att du o sonen behåller ditt efternamn som mellannamn o tar mannens effternamn

  • Maddi

    Säger dom ovan, de spelar väl ingen roll om barnen har olika? De spelar inte ens någon roll om barnen har ett efternamn som ingen av föräldrarna har.

  • dumdummast
    whitestar skrev 2015-08-30 10:18:04 följande:

    Dina barn skulle nog inte ens få byta efternamn till din nyas efternamn så det behöver du inte bekymra dig om eftersom dom inte har nå band till han. Håller med föregående skribent om att du o sonen behåller ditt efternamn som mellannamn o tar mannens effternamn


    När min mamma gifte om sig så la jag till min bonuspappas efternamn och det var då aldrig nå problem. Men då vara jag så pass gammal att jag kunder bestämma det själv.

    Men jag tycker som ovanstående att du lägger till din makes efternamn så heter du likadant som alla i familjen
  • whitestar

    När bonusens mamma gifte sig o bytte till makens efternamn fick bonusen inte ta samma efternamn, bara som mellannamn!

  • Mälaröbo

    I längden spelar det ingen som helst roll. Min syster gav sitt första barn sitt och sambons efternamn (i den ordningen). När nr 2 kom skulle de göra samma sak men av misstag vände de på ordningen. Båda barnen har "använt" det efternamn som kom först, dvs olika namn. När systern o sambon sen skulle gifta sig tog de ett annat namn, sambons släktnamn men ingen av barnen (då tonåringar) ville byta.
    Så: i en helt "bonusbefriad" familj användes TRE efternamn och det var inget konstigt med det!

  • rewritten

    Tack för all input. Ja jag hakar nog upp mig för mycket på namnen. Vi är ju en familj och det är det som räknas. Jag kör på med namnbyte och börjar öva på min nya autograf

  • Dixie
    Mälaröbo skrev 2015-08-30 14:08:16 följande:

    Så: i en helt "bonusbefriad" familj användes TRE efternamn och det var inget konstigt med det!


    fast lite konstigt kan jag tycka att det är - ett efternamn är ju trots allt något som binder samma familjen, något man har gemensamt! för mig är det viktigt att ha samma efternamn som mina barn. 
  • Mälaröbo
    Dixie skrev 2015-10-07 21:02:13 följande:
    fast lite konstigt kan jag tycka att det är - ett efternamn är ju trots allt något som binder samma familjen, något man har gemensamt! för mig är det viktigt att ha samma efternamn som mina barn. 
    För mig är det också viktigt, men det betyder verkligen INGENTING egentligen...
  • whitestar

    Grejen är ju att när man gifter om sig med nån ny så får ens barn inte ta den nyas efternamn o den nya mannen kanske inte vill byta bort sitt efternamn. Sen finns ju även en pappa till barnen som oxå ska få ha sin åsikt i frågan. Så det man vill kanske inte överensstämmer med vad man kan göra.
    När jag gifte mig med min man så bytte han till mitt efternamn jag har ett ovanligt efternamn så han tyckte det lät bättre än sitt jättevanliga. Ungefär samtidigt gifte sig bonusens mamma och bytte till mannens efternamn. Hon ansökte om att byta även bonusens efternamn men fick avslag! Så nu har bonusen kvar sitt efternamn o får ej byta till nåt av föräldrarnas nya efternamn!

  • Fröken Apelsin

    Att inte ha samma efternamn är ingen katastrof, en kompis till mig är ensamstående och hon har inte samma efternamn som sitt barn.

    Det går alltid för barnen att byta efternamn då de blir vuxna. Om jag vore dog skulle jag behålla mitt gamla efternamn som mellannamn och ta makens efternamn. Det nya barnet får ditt gamla efternamn som mellannamn och din mans efternamn som "riktigt" efternamn. På så vis har alla barnen både sin biologiska mammas och sin biologiska pappas efternamn. Och alla har ditt namn.

Svar på tråden Ej ha samma efternamn??