• Jennyyeliasson

Förnya äktenskapslöften :)

Hej! :)

Jag & min man gifte oss borgligt hemma på gräsmattan 2013, när vi väntade vårt första barn, jag var höggravid & fick gifta mig i en mammaklänning från hm, sen hade vi en kris 2014, och fick nu vårt andra barn för 4 veckor sen. & vill nu förnya våra löften för att vi kommit på fötter igen & hittade tillbaka till varandra & fått 2 fina barn. :)

Men nu till min stora fråga.. Kan man förnya sina löften i kyrkan & ha det som ett "riktigt" bröllop? Med klänning & kyrka & en stor middag & fest efteråt? :)

Tacksam för alla svar! :) // jenny

• Svar på tråden Förnya äktenskapslöften :)
  • Anonym (***)

Du kan inte viga dig i kyrkan, du är redan gift. Om du kan förnya dina löften i kyrkan vet jag inte.

Vad du har på dig och vilken tårta ni äter spelar ingen roll.

• Anonym (Snubben)

Känns som om någon har tittat lite för mycket på teve.

• Anonym (***)

Nu har jag googlat till dig:

Svenska kyrkan har inga särskilda ritualer för förnyelse av äktenskapslöften. Det innebär att ni har stor frihet att själva utforma ceremonin så att den passar just er. Kontakta er församling så kan den hjälpa er med utformningen.

Och som sagt, vad du har på dig  bryr inte kyrkan sig om. Men det känns ju löjligt att ha brudklänning om man inte ska viga sig.

• Anonym (Jag)

Har ni blivit religiösa i samband med krisen och känner att ert äktenskap inte är på riktigt eftersom det är borgerligt?

Eller känner du att du inte fick vara tillräckligt fin och uppklädd och stå i centrum sist så att ni vill göra om det därför, med klänning och allt?

Så skulle jag tänka, ärligt talat, om jag blev inbjuden till ett sånt 'bröllop'. Så skulle jag kanske hålla god min och gå ändå.

Varför inte göra detta bara ni och med en präst om det är den kyrkliga välsignelsen ni är ute efter? En fest kan man ju ordna ändå, och ha fin klänning, utan att stå i centrum som något slags brudpar.

Sorry hårt svar, men jag tror att det är detta är något många av de inbjudna kommer tänka. Om inte detta är något vanligt förekommande i er bekantskapskrets?

Jag känner till ett par som gjort det. På 50-åriga bröllopsdagen.

• Catox9

Såklart ni ska!!!
    Jag funderar på precis samma sak! Vi gifte oss 2004 och har 20års jubileum om två år.

Vi hade ett bröllop i kyrkan med klänning och hela kalaset (min kompis med mamma och syster sydde min klänning, en riktig dröm). Men jag vill ändå att vi ska göra "om det".
    Kanske en enklare klänning nu men ändå vit. Har redan planer på hur den kan se ut haha, sjöjungfru-stilen är så fin. Kanske bara en aftonklänning. 
    Och, bjuda på fest, inte middag som sist då. Man får ju också tänka på gästerna, ska de ha aftonklänning eller vill man köra enklare. Ingen vill ju komma felklädd till en fest :)

Men jag tror folk absolut vill komma och fira kärleken, kanske extra om de vet att ni har haft det kämpigt i perioder. Och man behöver ju inte köra hela alltet i kyrkan även om det är såå fint där.
    Och man förtydligar ju inbjudan med att det bara är ett firande, inga presenter eller liknande utan kom och var glada med oss en dag/kväll hur man nu väljer! 

Kör på ditt race! Surpuppor finns det alldeles för många av! Mer fest till folket :D
    Man kanske får sålla bland gästerna, om det finns några som man kan misstänka skulle misstycka men seriöst, en tydlig inbjudan att ni vill fira med folket - borde inte skapa några höjda ögonbryn.

Stort lycka till!

Svar på tråden Förnya äktenskapslöften :)