Voltaren gel
Hej.
Jag undrar hur länge man måste vänta med att försöka bli gravid efter att man har använt Voltaren gel en (1) gång.
Eftersom det står att man inte ska använda den om man planerar att bli gravid.
Hej.
Jag undrar hur länge man måste vänta med att försöka bli gravid efter att man har använt Voltaren gel en (1) gång.
Eftersom det står att man inte ska använda den om man planerar att bli gravid.
Varför ska du behöva vänta. Det är nog mer att du inte ska använda salvan medan du är gravid eller när du ammar. Men du kan använda tabletter när du ammar. vet inte hur det är när du är gravid.
Så här står det på fass om volaren gel.
Graviditet, amning och fertilitet
Om du är gravid eller ammar, tror att du kan vara gravid eller planerar att skaffa barn, rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du använder detta läkemedel.
Gravida kvinnor ska inte använda Voltaren gel under de tre sista månaderna av graviditeten. Användning av Voltaren gel ska undvikas av kvinnor som planerar graviditet eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten ska endast ske efter läkares ordination.
Därför undrar jag,.,
Hör med dem på apoteket eller ring din läkare. ????????????
Du behöver inte vänta. Det som kan hända är att Ibuprofen kan störa så det blir svårare att bli gravid. Men det är inte farligt att bli gravid med Ibuprofen i kroppen.
Jag tror inte du behöver vänta alls, det jag hört är att voltaren innehåller diklofenak som är ett NSAID-preparat och att detta preparat gör att ägget har svårare att fästa i livmodern då det ska ha en antiinflammatoriskt effekt.
Acetylsalicsyra som finns i treo är likadant och när jag skulle skaffa barn blev jag avråd av läkare att ta det då det kunde försvåra chanserna. Men så fort effekten är ute ur kroppen så är allt som normalt igen