• Äldre 30 Aug 22:05
    2492 visningar
    2 svar
    2
    2492

    Mitt hjärta brister i stycken

    Hej allihopa! Jag skulle verkligen uppskatta råd, tips och stöd från flera erfarna .Jag befinner mig i en jätte svår situation då jag och min fru nyligen skildes. Vi var gifta i ca 6 månader och separerades för ca 5 månader sen. Problemet var att jag började missbruka steroider och detta gjorde att hon inte ville fortsätta med mig då jag blev aggressiv och betedde mig hotfullt mot henne.

    Jag har tidigare varit världens ödmjukaste kille innan steoriderna tog över mig. Jag har inte haft ett missbruk tidigare utan började ca 3 månader innan giftermålet (detta visste hon om men ändå valde hon sig att gifta sig med mig då jag lovat att sluta). Jag har åkt fast flera gånger under giftermålet. Jag har lovat att sluta men fortsatt i smyg tills hon upptäckte senaste gången.

    Hon har förlåtit mig flertal gånger och tillslut fick hon nog. Vi har varit tillsammans i ca 6 år innan vi gifte oss och hon var som nykär för varje dag som gick. Vi hade ett jätte fint liv ihop, vi planerade barn och allt möjligt. Nu har vi inte haft kontakt på 5 månader.

    Jag har lovat att komma tillbaka med papper på att jag är friskförklarad (hennes närstående och även hon begär detta i och med att jag försummat mitt förtroende men å andra sidan vill hon inte ge "garantin på att vi kommer återförenas igen även om jag blir friskförklarad).

    Hon älskar mig fortfarade och vill skriva (har hört det från hennes vänner) men hon vill verkligen ge detta tid då hon dels inte vill svika sina närstående som inte vill att vi har kontakt under behandlingen.

    Behandlingen tar ca 1 år. Jag är inne på min 5e månad av behandlingen och mitt gamla jag har återkommit. Ilskan och aggressionen är helt borta och jag känner som som förr igen. Aldrig varit så lugn tidigare.

    Jag har inte kontaktat henne under dessa månader sedan vi separerades men gjorde det för ca 1 vecka sen då jag kände enorm saknad. Men hon brast och skrek "stick härifrån, jag vill inte ha nåt med dig att göra. Jag älskar inte dig längre". I början av separationen vart hon arg med blandade känslor. Sedan jag slutat visa att jag är desperat så har ilskan hos henne sjunkit. känslor men det känns som om jag återupplivade dem igen och rubbat min chans nu. Det verkar som om vi är på ruta 1 igen då hon känner ilska mot mig.

    Mina frågor är: Har jag förstört min chans igen för att jag försökte prata med henne? Menar hon verkligen det när hon säger att hon inte vill ha något med mig att göra och att hon inte älskar mig längre?

  • Svar på tråden Mitt hjärta brister i stycken
  • Anonym (J)
    Äldre 2 Sep 22:12
    #1

    Hej! Att du inte fått några svar kan bero på att tråden ligger i Änglarum!

    Jag har inte varit i din/er situation, men vill ändå skriva vad jag tror. Beklagar det ni har gått igenom.

    Ingen mer än hon kan ju veta vad hon känner. Om det hade varit jag så hade jag nog reagerat precis som din fd fru, dvs stött bort dig, även om jag fortfarande älskat dig. Det hade liksom inte varit möjligt för mig att ta tillbaka dig så lätt. Du hade nog fått visa väldigt många gånger att du hade förändrats, att du verkligen älskade mig och ville ha tillbaka mig. Jag hade inte velat gå på en mina en gång till. Det blir liksom en försvarsmekanism att stöta bort den jag älskar, i alla fall för min del.

    Om du nu har fått reda på genom vänner att hon fortfarande älskar dig, så kan du ju inte ge upp. Fortsätt att uppvakta henne försiktigt, visa att det är på riktigt riktigt den här gången! Fortsätter hon att skrika att hon inte älskar dig längre, så får du nog inse att hon inte vill ha dig tillbaka, även om hon kanske älskar dig.

    Det här är bara vad jag tror, hoppas i alla fall att det blir bra för er båda i framtiden!

  • Äldre 6 Sep 10:05
    #2

    Hej Gladiator350,

    Vad bra att ditt beroende är borta, bra jobbat!

    Jag gissar att de som hjälper dig med detta är proffs som vet vad de gör. Jag har en fundering att dela med mig av som kanske kan vara dig behjälplig:

    Ofta känns det som man missar att ta upp den bakomliggande anledningen till att man trillade dit och började missbruka från första början. Ligger den anledningen fortfarande kvar har jag svårt att se annat än att man har en rejält förhöjd risk att trilla dit igen på en eller annan drog.

    Det är mycket möjligt att hon valt att gå vidare, baserat på din beskrivning av ditt beteende tycker jag att hon borde det. Om så är fallet, acceptera att allt inte är inom din kontroll, att det kommer göra ont, och att det är en normal process alla går igenom, ibland många gånger, i sitt liv.

Svar på tråden Mitt hjärta brister i stycken