• telly

    Ni med tre barn, hur är åldersskillnaden?

    Jaaa, och finns det nån speciell anledning till varför det blev så? Är du nöjd eller hade du kanske velat haft större/mindre åldersskillnad?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni med tre barn, hur är åldersskillnaden?
  • scanmia

    Vi har ganska precis 3 1/2 år mellan barnen. Det slår på någon vecka. Jag hade nog planerat att få barnen tätare, men det var innan vi fick barn. Äldste sonen var en krävande bebis och väldigt intensiv som liten så vi skaffade väl tvåan först när vi kände oss redo att ta oss an en bebis till. Sedan tyckte vi att det funkade bra med just det intervallet och när vi började tala om en trea så ville vi ha samma igen.

    Det positiva är att man inte har två bebisar samtidigt. De äldre är ganska stora när de får småsyskon och konkurrerar inte om samma resurser, om du förstår hur jag menar. De kan också många av de praktiska sakerna själv som att klä på sig, ta sig runt utan vagn och gå på toaletten, och går att prata och förhandla med. Våra barn leker även förvånansvärt bra med varandra och får mycket ut av varandra trots lite större åldersskillnad. Och eftersom de är så pass fysiskt olika i storlek så blir bråken inte så handgripliga (logiken är inte solklar för mig heller här, ehrm, men de tufsar inte till varandra på samma sätt som deras kompisar med syskon i nära ålder) och tävlingar och konkurrens måste alltid anpassas så att alla kan vara med på sina villkor. 

    Det negativa är väl att ibland så känns det svårt att hitta aktiviteter som passar hela familjen. Biofilmer, museer, mm... Men barn är ju ändå individer så det finns ju ingen garanti att de gillar samma saker bara för att de är närmre i ålder. 
    Och att om det finns något stadium som man som förälder tycker är extra jobbigt så drar man liksom ut på det hela över fler år än om man har dem tätt. Andra sidan av myntet är förstås att man får njuta av de stadier man gillar länge med!
    Man får hålla koll på att de stora inte topprider de små för de är ju inte riktigt jämspelta. 

    Just nu är barnen 10, 6 och 3 år. Någon fyra är inte planerad

  • milli79

    Mellan de 2 första är det 18månader och mellan mellantjejen och yngsta är det 2år och 4mån.

    Trean var inte planerad men de två första hade vi planerat tätt

  • SweetSandy

    Det är 1 år och 11 månader mellan 1:an och 2:an.

    Mellan 2:an och 3:an är det 3 år och 1 månad för att vara exakt ;)

  • mammalovis

    Vi har 2,5 år mellan första och andra och kommer ha cirka 2 år och 4 månader mellan andra och tredje. Visst yngsta barnet är ofta i trotsåldern när småsyskonet kommer, men klarar å andra sidan av att äta själv, gå i trappor, klä på sig enklare klädesplagg och sysselsätta sig själv mycket lekmässigt, så det mesta bärandet har passerat. Sedan hur länge trotset varierar är ju olika från barn till barn. Den yngsta nu är envis som synden, så det kan nog vara länge, men tack och lov är hon pappas flicka, så han får ta de flesta dusterna. Tätare hade jag nog inte fixat då vi bor i hyreshus utan hiss, så att bära två barn hade inte varit någon hit.

    Nu när barnen är 2 och 4,5 kan de faktiskt klara av att leka på den äldstas rum ganska mycket, även om det är en hel del konflikter när lillasyster lyckas ta "fel" saker av storasysters och storasyster glömmer att vänta på att hon får tillbaks saker efter hon frågat, då lillasyster ofta är snabb att vara generös. Men det är ju en träningssak för den äldsta att allt inte prompt är hennes jämt och att inte rycka det till sig. Lillasyster är ju mer van att dela redan från början även om hon lärt sig vara envis för att få sin vilja igenom ibland.

  • Flickan och kråkan

    16 månader mellan våra första. Båda var planerade men vi kanske inte trodde att det skulle bli riktigt så tätt. Det är sedan 4 respektive 5,5 år ner till trean. Vi hade först bara planerat två barn, men så ångrade vi oss. Bra beslut . Jättespännande att få uppleva så olika syskonskap....både tätt och med ett par år mellan.

  • Flickan och kråkan

    Ska tillägga att det varit oerhört praktiskt att ha lite längre till trean. De stora klarade mycket själva och förstod ju så mycket. Samtidigt smidigt att de äldsta var två och täta....alltid varandra att leka med när jag var tråkig med bebis-lilebror .

  • Pappa2006

    Nu har vi ju fler än tre barn men mellan nr 1 och nr 2 var det 2 år på dagen. De delar födelsedag. Mellan nr 2 och nr 3 var det 2 år och 25 dagar. Lagom mellanrum tycker jag.

  • WSalma

    23 månader mellan första och andra, och drygt 14 månder mellan andra och tredje. Jag hade ett missfall mellan första och andra barnet, annars hade det varit 18 månader emellan. Men då hade vi sannolikt inte fått en trea så tätt inpå!

    Nu är de drygt 1, 2,5 och 4,5 och vi är inne i jobbigaste perioden hittills. Varje barn har en krävande fas just nu, men samtidigt s
    å börjar de två yngsta leka med varandra nu och alla tre är väldigt tajta med varandra. Jag ångrar ingenting och skulle inte heller vilja ha någon annan ålderskillnad - det här passar för oss.

  • Flisan79

    2,5 år mellan 1 och 2

    22 mån mellan 2 och 3.

    Föredrog definitivt 2,5 år. Med facit i hand hade nr 2 behövt få vara minst ett tag till.

    Fördel: de har mycket gemensamt
    Nackdel: de har mycket gemensamt....vilket betyder att de alltid vill ha samma sak. Man måste köpa 3 av allt eller ständigt förhandla. Kanske hade varit mindre så om de varit olika kön men alla tre är töser

  • löpartjejen

    Har iofs fyra barn dock är de yngsta tvillingar så tre graviditeter. Mellan 1:an och 2:an är det 2 år och 1 månad, mellan 2:an och 3+4:an är det 3 år och 9 månader.

    Väldigt skönt att storasyskonens var nästan 4 och 6 när tvillingarna föddes, då de kunnat hjälpa till och klarar sig bra själva, leker bra med varandra stundvis. Nackdelen är väl trotsåldrarna barnen är inne i. En fyraåring och en sexåring samtidigt kan tära på krafterna och tålamodet.

  • Kina79

    Har tre döttrar.
    Födda feb 2004
    April 2006
    maj 2010.

    Gillade att ha tätt mellan de två äldsta, de har alltid varit väldigt tajta och lekt jättebra ihop. Sen var de tillräckligt stora för att kunna hjälpa varandra, leka självständigt mm när lillan föddes.
    Nu är de 11, 9 och 5.

  • Jag8710

    Det är exakt 3 år och 3 månader mellan äldsta och mellanbarnet. Sen väntar jag nu en 3:e och det blir 9 år och 3 månader mellan yngsta och äldsta o 6 år o 6 månader mellan mellersta och yngsta.

    Känns lite tråkigt eftersom jag alltid velat ha rätt rätt mellan barnen men o andra sidan var inte den kommande bebisen planerad :)

  • Flisan79
    Jag8710 skrev 2015-10-29 09:01:17 följande:

    Det är exakt 3 år och 3 månader mellan äldsta och mellanbarnet. Sen väntar jag nu en 3:e och det blir 9 år och 3 månader mellan yngsta och äldsta o 6 år o 6 månader mellan mellersta och yngsta.

    Känns lite tråkigt eftersom jag alltid velat ha rätt rätt mellan barnen men o andra sidan var inte den kommande bebisen planerad :)


    När jag var 8 och min syster 12 fick vi en lillasyster. Jag har alltid varit närmare min lillasyster och vi både lekte som barn och umgås som vuxna så även ganska stor ålderskillnad behöver inte spela någon roll.
  • Jag8710
    Flisan79 skrev 2015-10-29 09:09:19 följande:

    När jag var 8 och min syster 12 fick vi en lillasyster. Jag har alltid varit närmare min lillasyster och vi både lekte som barn och umgås som vuxna så även ganska stor ålderskillnad behöver inte spela någon roll.


    Känns kul att höra :D . Jag har tyvärr bara min egen syskonskara att gemföra med och den är inte bra :( Där är det 9 år mellan min syster och bror, jag som är mellan barnet är 5 år yngre än syster och 4 år äldre än bror. O syrran samt brorsan kan knappt prata med varandra alls o de har nästan alltid varit så. Hoppas innerligt att de inte blir så mellan mina barn. För det är skit tufft för min del..
Svar på tråden Ni med tre barn, hur är åldersskillnaden?