• Karin10

    Anmälan föräldrarpenning

    Hej! 
    Kommer from idag att gå ner till 80% från heltid på mitt jobb. Har tänkt täcka upp det med föräldrardagar så jag får behålla mitt sgi. Jag har idag på morgonen varit inne och gjort en anmälan om föräldrarpenning med min e-legitimation. Blir det rätt att jag gjorde det idag, första dagen jag går ner i tid? Har tänkt ansöka om lördagar med lägsta dag, så första dagen jag ansöker om blir alltså på lördag. Funkar det att jag gjorde anmälan idag ändå? Har inte tagit ut dagar sen december så då blir det väl att jag ska göra en anmälan?

    Sedan när jag ansöker om föräldrardagar, nu på morgonen gick inte det, måste det göras med en gång? 

    Sedan undrar jag om jag har fattat det rätt. I ansökan ska man fylla i sin årsinkomst som man vill ha ersättning för. Stämmer det att jag ska fylla i min årsinkomst på min 80% tjänst så kommer ni iaf se att jag med föräldrardagar täcker upp till heltid och jag får behålla mitt 100% sgi? Har förstått det så på er tidigare.

  • Svar på tråden Anmälan föräldrarpenning
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Anmälan du gjorde för föräldrapenning (FP) är rätt om du gjorde det senast första dagen du kommer att ta ut FP. Du får göra en ansökan om FP på datorn (fungerar ej via appen på mobil eller i surfplatta) när du är inloggad på Mina sidor med din bank id.
    Du kan ansöka om FP max 90 dagar bakåt i tiden. Men det går bra att ansöka om FP framåt i tiden.

    På din ansökan om FP ska du uppge din faktiska inkomst, den du nu har på 80 %. Sedan när vi handlägger din ansökan utreder vi om du har ett SGI-skydd så att du får behålla din heltids-SGI.

    Hälsningar
    Clara, handläggare

Svar på tråden Anmälan föräldrarpenning