• KrabbanKrabat

Hur länge jobbar ni?

Hejsan!

Lite nyfiken hur länge ni har kunnat jobba under er graviditet? Vad har ni för yrken & på vilket sätt har jobbet varit svårt när magen har blivit större? Har ni blivit sjukskrivna, isf för vad eller har ni fått havandeskapspenning? Har hört att det är ganska klurigt att lyckas få det sistnämnda, känns smidigare att bli sjukskriven, men vilket är bäst ekonomiskt av sjukskrivning eller havandeskapspenning? Havandeskapspenning kan man ju endast få två veckor innan beräknad förlossning men hur funkar sjukskrivning, är det samma sak?

Jag är själv förskollärare & arbetar med de yngsta barnen 1-3 år. Ännu är det inga problem då jag bara är i vecka 15+3, men med tunga lyft & mycket stress känns det som att det kommer bli tuffare längre fram i graviditeten.

• Svar på tråden Hur länge jobbar ni?
  • niinnii87

Havandeskapspenning har Du rätt att få från 60 dagar innan bf. Fram till 10 dagar innan bf.
    Det är inte så klurigt att få det om man har ett fysiskt ansträngande jobb. Mkt beror på hur din chef formulerar sig ang dina arbetsuppgifter, och huruvida du kan bli omplacerad till andra uppgifter mm.
    Däremot, att få sjukskrivning är ju inte lika lätt. Speciellt om du inte har några besvär.

Nu arbetade jag i butik med väldigt mkt tunga lyft, mkt spring mm. Å dessutom har jag en chef som är duktig på att formulera.
    Sen hade jag mycket sammandragningar & tidig foglossning. Samt även väldigt stor om magen tidigt, så jag fick ju knappt plats i kassan å de tunga lyften va de ingen tala om att jag kunde..

• Absolut rent

Jobbade fram till 1 månad innan bf - skulle jobbat längre men vikariat tog slut och min fasta anställning började inte förrän efter barnledigheten.
    Andra barnet jobbade jag fram fredagen som hen sedan är född nästa fredag en dag före beräknat.