• KrabbanKrabat

Hur länge jobbar ni?

Hejsan!

Lite nyfiken hur länge ni har kunnat jobba under er graviditet? Vad har ni för yrken & på vilket sätt har jobbet varit svårt när magen har blivit större? Har ni blivit sjukskrivna, isf för vad eller har ni fått havandeskapspenning? Har hört att det är ganska klurigt att lyckas få det sistnämnda, känns smidigare att bli sjukskriven, men vilket är bäst ekonomiskt av sjukskrivning eller havandeskapspenning? Havandeskapspenning kan man ju endast få två veckor innan beräknad förlossning men hur funkar sjukskrivning, är det samma sak?

Jag är själv förskollärare & arbetar med de yngsta barnen 1-3 år. Ännu är det inga problem då jag bara är i vecka 15+3, men med tunga lyft & mycket stress känns det som att det kommer bli tuffare längre fram i graviditeten.

• Svar på tråden Hur länge jobbar ni?
  • niinnii87

Havandeskapspenning har Du rätt att få från 60 dagar innan bf. Fram till 10 dagar innan bf.
    Det är inte så klurigt att få det om man har ett fysiskt ansträngande jobb. Mkt beror på hur din chef formulerar sig ang dina arbetsuppgifter, och huruvida du kan bli omplacerad till andra uppgifter mm.
    Däremot, att få sjukskrivning är ju inte lika lätt. Speciellt om du inte har några besvär.

Nu arbetade jag i butik med väldigt mkt tunga lyft, mkt spring mm. Å dessutom har jag en chef som är duktig på att formulera.
    Sen hade jag mycket sammandragningar & tidig foglossning. Samt även väldigt stor om magen tidigt, så jag fick ju knappt plats i kassan å de tunga lyften va de ingen tala om att jag kunde..

• Absolut rent

Jobbade fram till 1 månad innan bf - skulle jobbat längre men vikariat tog slut och min fasta anställning började inte förrän efter barnledigheten.
    Andra barnet jobbade jag fram fredagen som hen sedan är född nästa fredag en dag före beräknat.
    Jobbade som föreståndare/ arbetsledare på ett äldreboende, jobbade var 3:dje helg och då var jag en hel del ute på "golvet" med lyft och spring, i veckorna var det mycket skrivbordsjobb men en hel del hembesök också så bilkörning därtill.
    Mådde jättebra och hade inga problem att röra mig eller lyfta trots 18 kg uppgång första barnet och 12 andra.
    Den jobbigaste tiden vid båda graviditeterna var mellan 1-3 mån då jag var makalöst trött / sömnig.

• Gladskit

Jag har ett vanligt "kontorsjobb", administrativt, så det var inte aktuell med vare sig Gravidpenning eller att sjukskriva sig. Men då hade jag förmånen att må väldigt bra också.

Jag jobbade till ca 10 dagar innan bf. Men hade jag vetat att jag skulle gå 15 dagar över tiden hade jag lätt fortsatt att jobba för jag mådde så pass bra.

• Fian88

Jobbade fram till en månad innan bf. Jobbar i matbutik och fick beviljad graviditetspenning. Mådde väldigt bra hela tiden men till sist fanns det liksom inget jag kunde göra..

• malmen

Jag är gravid i vecka 16 nu med nr 3 och jobbar som ambulanssjuksköterska. Har börjat känna av fogarna och höft redan, ffa vid lyft i trappor.

I övrigt har jag väldigt liten mage än så plats får jag ett tag till.

Har tänkt försöka jobba till v 25 om fogarna håller, sen har jag lite komp och semester jag kan ta ut innan jag kan gå på gravidpenningen. Att jag inte skulle få grav.penning skulle förvåna (väldigt tunga lyft, bära upp till 200kg ner för trappor mm, oregelbundna tider dygnstjänstgöring, risker som tex hot och våld, kemikalier/gaser, smittor, bilkörning i höga hastigheter mm mm).

När jag väntade nr 2 jobbade jag som sjuksköterska i kommunen och då jobbade jag till två veckor innan BF. Inga tunga lyft osv, gick jättebra.

♥♥ Storebror: 2006 ♥♥ Lillebror 2010 ♥♥ Knoddas BF feb 2016 ♥♥
  • amalie79

Jag är i v 21 och jobbar med utemiljö. Hade nog fått gravidpenning ganska enkelt men har inte tänkt söka. Ska jobba 50% ute 50% med hyresgästinflytandefrågor. Min chef frågade hur jag tänkt mig och jag sa att jag vill jobba till jul, minst. Hade jag bett henne skriva ett bra intyg åt mig hade hon gjort det istället...

Sa till min chef att jag vill inte ha någon terapitjänst men jag skulle fått göra detta andra jobbet ändå sa hon. Klart man är lite tröttare än vanligt på fredag nu och lite stel i ryggen ibland men nu börjar ju vår lugna årstid, bara lite gräsklippning kvar sedan kan man klippa lite grenar, rensa lite och ta det ganska lugnt.

Sedan väntar projektet på mig igen när mannen tar över föräldraledigheten efter nästa sommar...

Hemma ska jag ju vara tids nog, jag vill vara bland vuxna så länge som möjligt. ;)

• KrabbanKrabat

Låter som alla ni har jobb som funkar även när man blir lite större. Tyvärr ser ju inte riktigt min situation ut så. Med många små barn & inte så mycket personal är det redan ansträngt så här kan man inte kräva att kollegorna ska kunna ta ett större last än de redan gör. Här hinns det knappt att gå på toa trots att jag är konstant kissenödig. Jag hoppas kunna jobba till två veckor innan bf men tror det kan vara svårt, fram till nån vecka in på nya året känns mer rimligt i min arbetsmiljö. Just nu mår jag toppen & så länge jag gör det är det inga problem men med en knäskada sedan tidigare är jag rädd att den kan orsaka problem längre fram när jag blir tyngre. Har dessutom problem med ischias sedan många år & är rädd att det kan bli värre, men ännu har jag inte känt något. Försöker att lyfta så lite som möjligt (som jag annars oxå gör) men det är svårt med 7 ledsna nya ettåringar. Min förhoppning är att kanske ev kunna bli omplacerad den sista tiden & få jobba med de äldre barnen istället där det inte är lika tungt, men det är ju upp till min chef att avgöra om det är lämpligt.

• KrabbanKrabat

Låter som alla ni har jobb som funkar även när man blir lite större. Tyvärr ser ju inte riktigt min situation ut så. Med många små barn & inte så mycket personal är det redan ansträngt så här kan man inte kräva att kollegorna ska kunna ta ett större last än de redan gör. Här hinns det knappt att gå på toa trots att jag är konstant kissenödig. Jag hoppas kunna jobba till två veckor innan bf men tror det kan vara svårt, fram till nån vecka in på nya året känns mer rimligt i min arbetsmiljö. Just nu mår jag toppen & så länge jag gör det är det inga problem men med en knäskada sedan tidigare är jag rädd att den kan orsaka problem längre fram när jag blir tyngre. Har dessutom problem med ischias sedan många år & är rädd att det kan bli värre, men ännu har jag inte känt något. Försöker att lyfta så lite som möjligt (som jag annars oxå gör) men det är svårt med 7 ledsna nya ettåringar. Min förhoppning är att kanske ev kunna bli omplacerad den sista tiden & få jobba med de äldre barnen istället där det inte är lika tungt, men det är ju upp till min chef att avgöra om det är lämpligt.

• Melinoe

Jag är egen företagare och sköter bokföring m.m åt andra företag, eftersom jag kan bestämma arbetstider, hemifrån eller kontoret och börda någorlunda så hoppas jag att jag kan jobba hela tiden. Är i vecka 28 nu.

Svar på tråden Hur länge jobbar ni?