• tvåsmåunderverk

Påverkad tapp vecka 22..

Var till gyn idag pga sammandragningar. Läkaren sa att min tapp var påverkad, den var 3 cm (vet inte vad som är normalt?) och funneling. Jag blev sjukskriven 50%, eget val. Men nu i efterhand så börjar jag fundera.. Borde jag ha blivit helt sjukskriven? Är det hör farligt?

• Svar på tråden Påverkad tapp vecka 22..
  • Qaroliine

3 cm är inte kort men funneling är ju inte bra!

Jag hade cervixpåverkan vid båda graviditeterna från v 17 resp 23 och var heltidssjukskriven, helt sängliggandes till v 34, 1 mån  på sjukhus.
    Men då var min tapp allt från 28-6 mm.

Tilde 101221 Juni 150119
  • natalia899

Ja, alltså det är ju inte bra... Dem jag har hört som haft en påverkad livmodertapp så tidigt har både blivit inlagda och fått sträng order om att vara sängliggandes.

• mammalovis

Jag hade mycket sammandragningar i vecka 34+2 och tappen kollades då. Den var opåverkad och 38-39 mm lång, jag hade heller inte börjat öppna mig. Vid promenad till jobbet fick jag varannan, var tredje minut ganska långa dessutom, så det var då jag ringde förlossningen på fredagen och fick boka läkartid via bm på måndagen. Vid vila lugnade det ner sig, men jag får nästan så fort jag reser mig, rör mig och ibland även vänder mig i sängen. Jag är sjukskriven 100%, då det inte hade hjälpt att jobba 50%, då jag ändå hade fått springa i samma trappor. Jag fick själv välja.

Så lite beror det ju på hur sjukskrivningen påverkar dig och dina arbetsuppgifter. Kan du få arbetsuppgifter så du inte får sammandragningar är det bra. Om sammandragningarna fortsätter får du ju söka läkare igen och då har de ju något att jämföra med om tappen påverkas mer, är oförändrad eller går tillbaks, som jag fattat det som.

Svar på tråden Påverkad tapp vecka 22..