Rh-immunisering
Jag är Rh negativ i min blodgrupp och i maj -09 föddes vår första son. Jag talade om att jag va negativ och min man va positiv och att det va viktigt att jag fick veta vilken blodgrupp vår son hade om det va så att jag behövde en immuniseringsspruta. Vi fick reda på att han va positiv men att jag inte behövde någon spruta. Han föddes i en annan stad och vi valde då att åka hem och ta efterkontroll etc. i vår hemstad ist. Jag ringde dom och talade om vad som hänt och att jag inte fått någon spruta. De tyckte det va galet och jag fick komma in på undersökning av både mig och sonen och de kunde då ordna en spruta åt mig då det fortfarande inte gått 48 timmar sedan förlossningen. Jag kommer dit, de undersöker oss men jag får ingen spruta. Då jag ändå har påpekat detta och fortfarande inte får någon spruta så antar jag då att jag inte ska ha den.
Hösten -10 blev jag gravid med son nummer 2 och redan i vecka 12 så visade mina antikroppsvärden ovanligt högt. Det blev genast fler prover och en kontakt med Örebro (det enda sjukhuset som har hand om immunisering) jag fick göra prover varje vecka för att hålla koll på värdena. I vecka 16 fick jag läggas in med fruktansvärda magsmärtor och vi befarade missfall. Bebisen såg frisk ut och inget konstigt, blev ordinerad vila. Då mina värden fortsatte öka så valde de att ta reda på bebisens blodgrupp, han va då positiv. Överläkaren i Örebro bekräftade att allt detta berodde på att jag aldrig fick sprutan efter vår första son. Jag gick på regelbundna kontroller i Örebro för att kontrollera blodflödet i bebisens hjärna då det finns risk för hjärnskador vid blodbrist. De berättade att beräknad förlossning är mellan vecka 25-35, man får ta det vecka efter vecka. I v 30 ökade det väldigt och man försökte då "rena" mitt blod, en behandling som kostar flera hundratusen kronor. Denna gjordes 2 ggr. Den misslyckades tyvärr. I slutet av vecka 33 beslutades det att han måste ut och jag blev inlagd för igångsättning. Han föddes i vecka 34+1 och var riktigt dålig! Han genom gick blodbyte 2 ggr och fick flera blodtransfusioner och solade många många timmar. Det tog nästan 6 månader innan han blev friskförklarad och hans egna kropp klarade av att producera eget blod.
Detta har anmälts till Socialstyrelsen och Patientförsäkringen och de anser att han eller jag ej har fått permanenta skador. Jag fick pengar för mina utlägg med resor etc. vår son fick ett par tusen för sveda och värk.
Vi märkte tidigt att han inte följde språkutvecklingen som jämnåriga och tog upp detta med förskolan och bvc. Han klarade inte språktestet på 2,5års kontrollen och de rekommenderade att få träffa en barnpsykolog för vidare utredning. Utredningen görs och hon väljer att skicka oss vidare till BUP. Efter nästan två år i kö har vi nu äntligen påbörjat en neuropsykiatriskutredning. De misstänker att han har Autistiskt spectrum. Vi känner ju vårt barn och på nått sätt hela tiden förstått att allt är inte som "vanligt". Detta beror troligtvis på immuniseringen, att han troligtvis haft blodbrist och fått en liten hjärnskada. Allt detta för att 2 sjukhus missade att ge mig en spruta. Jag blir så oerhört ledsen, arg och besviken. Är det någon som har varit med om liknande? Har hen fått bestående men? Ska man gå vidare i högre instanser? Domstol etc? Vi känner att vi måste få rätt och att detta aldrig händer igen.
Tacksam om ni vill dela med er.