• Anonym (fattig)

Men alltså, MÅSTE man bjuda alla i klassen på kalas?!

Blev för någon vecka sedan hintad av en mamma på skolgården att jag kommer få en utskällning av min dotters fröken om jag inte bjuder alla tjejjer i klassen på hennes 7-årskalas. Vi hade bjudit tre i klassen, eftersom det även kommer kusiner, syskon och andra kompisar på kalaset. Jag blev helt chockad. Nu har vi i alla fall bjudit alla tjejjer men jag bara tycker hela grejen är konstig.

Nr 1: Kan verkligen en lärare bestämma sånt här? Tydligen har det varit mycket på den här skolan att elever gått hem och gråtit för att de inte blivit bjudna på kalas hos klasskamrater. Men, vi hade bjudit TRE av 12 tjejjer.... Det kan väl knappast ses som mobbing eller?

Nr 2: Är det vanligt att man gör sådana här bestämmelser på en skola? Jag känner att jag inte kommer bjuda klasskompisar alls mer eftersom det blir otroligt dyrt och jobbigt att bjuda så många PLUS släktingar och andra runtomkring. Vi kommer bli 18 barn nu på söndag på grund av detta!

Nr3: hur gör man när barnet umgås både med killar och tjejjer? Min son börjar snart skolan och hans bästa kompis är tjej. Tänk om han har bästisar som både är tjejjer och killar, måste man bjuda hela klassen då eller ingen?

Någon som kan guida lite?

• Svar på tråden Men alltså, MÅSTE man bjuda alla i klassen på kalas?!
  • Spagettimonstret

Självklart kan man göra som du gjort! Det låter som att mamman var avundsjuk för att hennes dotter inte var bjuden. Det man ska undvika är att bjuda alla i en grupp utom en-två. Det är elakt. Men är de bjudna i minoritet i klassen ska ingen klaga. Tycker det är lite fånigt att bara bjuda tjejer eller bara killar (förutsatt att barnet inte leker könssegregerat, vilket vore tråkigt). 

• Mslove

Instämmer med ovanstående, bjuder man 3 av 12 är det ok, men inte att bjuda nästan alla.

Antingen bjuder man de som man faktiskt leker med (vilket ofta är några stycken) eller hela klassen.

• Aikido

Du kan göra som du vill. Skolan har inte med det att göra. Skulle ni bjuda alla utom en eller två vore det väl någonting att haka upp sig på men inte så som du presenterar det.

• Mslove

Instämmer med ovanstående, bjuder man 3 av 12 är det ok, men inte att bjuda nästan alla.

Antingen bjuder man de som man faktiskt leker med (vilket ofta är några stycken) eller hela klassen.

• Aniiee

Såvida det inte är 4 flickor i klassen....

Ni bjuder så många ni vill till en viss gräns. Det är helt ok att bjuda 10 i en klass på 20, men det är inte ok, i mina ögon, att bjuda 17 eller 18 eller 19.

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Aniiee

Såvida det inte är 4 flickor i klassen....

Ni bjuder så många ni vill till en viss gräns. Det är helt ok att bjuda 10 i en klass på 20, men det är inte ok, i mina ögon, att bjuda 17 eller 18 eller 19.

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Duckan

Jag tycker att det är svårt och vi har lagt oss lite platt genom att första året enbart bjuda alla flickor och året därpå gick vi ihop med en klasskompis och bjöd alla.
    De flesta som har kalas bjuder hela klassen hos oss.
    Första terminen var det några tjejer som hade kalas enbart för några i klassen och det blev ju lite ledsamheter och sådär, men inget som inte går att prata om.

• Aikido
    Anonym (fattig) skrev 2015-09-02 15:54:08 följande:
    Blev för någon vecka sedan hintad av en mamma på skolgården att jag kommer få en utskällning av min dotters fröken om jag inte bjuder alla tjejjer i klassen på hennes 7-årskalas. Vi hade bjudit tre i klassen, eftersom det även kommer kusiner, syskon och andra kompisar på kalaset. Jag blev helt chockad. Nu har vi i alla fall bjudit alla tjejjer men jag bara tycker hela grejen är konstig.

Nr 1: Kan verkligen en lärare bestämma sånt här? Tydligen har det varit mycket på den här skolan att elever gått hem och gråtit för att de inte blivit bjudna på kalas hos klasskamrater. Men, vi hade bjudit TRE av 12 tjejjer.... Det kan väl knappast ses som mobbing eller?

Nej åsikter kan de ha men de bestämmer inte. Tre av tolv låter helt ok. Hade inte varit bra om ni bjudit elva av tolv.
    Nr 2: Är det vanligt att man gör sådana här bestämmelser på en skola? Jag känner att jag inte kommer bjuda klasskompisar alls mer eftersom det blir otroligt dyrt och jobbigt att bjuda så många PLUS släktingar och andra runtomkring. Vi kommer bli 18 barn nu på söndag på grund av detta!

Er fritid. De bestämmer inte.
    Nr3: hur gör man när barnet umgås både med killar och tjejjer? Min son börjar snart skolan och hans bästa kompis är tjej. Tänk om han har bästisar som både är tjejjer och killar, måste man bjuda hela klassen då eller ingen?

Nej bjud de ungen är kompis med.

• Ess

Vi har regeln att bjuder man alla i klassen så får man dela ut inbjudningarna i skolan. Men bjuder man tex bara tjejerna eller ett par stycken, då delar man ut inbjudan direkt i brevlådan.

Annars delar jag de andras åsikt att tre av tolv är okej att bjuda, men elva av tolv är inte okej.

• Natulcien

Självklart kan du bjuda 3 av 12 tjejer!
    Men, som de andra skriver, hade ni bjudit 10-11 av de 12 tjejerna hade det ju varit taskigt. Men så var ju inte fallet nu, så jag förstår inte hur någon ens kan ha mage att ha åsikter om saken!?

Vår son har inte börjar skolan ännu, utan går på förskola. Men när han fyller 5 kommer vi bara att bjuda de tre pojkar i hans grupp som han själv vill bjuda och som han leker mest med. Det är ju hans kalas. Och han tycker dessutom inte om alltför stora barngrupper med alltför mycket stoj och stök. Det är totalt 10 pojkar i gruppen.

Svar på tråden Men alltså, MÅSTE man bjuda alla i klassen på kalas?!