Men alltså, MÅSTE man bjuda alla i klassen på kalas?!
Blev för någon vecka sedan hintad av en mamma på skolgården att jag kommer få en utskällning av min dotters fröken om jag inte bjuder alla tjejjer i klassen på hennes 7-årskalas. Vi hade bjudit tre i klassen, eftersom det även kommer kusiner, syskon och andra kompisar på kalaset. Jag blev helt chockad. Nu har vi i alla fall bjudit alla tjejjer men jag bara tycker hela grejen är konstig.
Nr 1: Kan verkligen en lärare bestämma sånt här? Tydligen har det varit mycket på den här skolan att elever gått hem och gråtit för att de inte blivit bjudna på kalas hos klasskamrater. Men, vi hade bjudit TRE av 12 tjejjer.... Det kan väl knappast ses som mobbing eller?
Nr 2: Är det vanligt att man gör sådana här bestämmelser på en skola? Jag känner att jag inte kommer bjuda klasskompisar alls mer eftersom det blir otroligt dyrt och jobbigt att bjuda så många PLUS släktingar och andra runtomkring. Vi kommer bli 18 barn nu på söndag på grund av detta!
Nr3: hur gör man när barnet umgås både med killar och tjejjer? Min son börjar snart skolan och hans bästa kompis är tjej. Tänk om han har bästisar som både är tjejjer och killar, måste man bjuda hela klassen då eller ingen?
Någon som kan guida lite?