• Anonym (afi)

Rätt till ledighet med betalning för flytt vid brandskadat hus

Någon som känner till regler vid fall som detta att familjen måste utrymmas snarast.
    Eller är det semester man får ta?

Arbetar som undersköterska på lanstinget

• Svar på tråden Rätt till ledighet med betalning för flytt vid brandskadat hus
  • Anonym (Inger)

Tror inte jobbet betalar för det.

Tjänstledigt eller semester.

Täcker inte er hemförsäkring detta?

• Brumma

Många företag (bland annat där jag arbetar) ger en dags betald ledighet vid flytt (liksom ledig dag vid eget bröllop, egen 60 års dag, begravning av närstående osv).

Kolla med din chef vad som gäller hos er.

• Brumma

Många företag (bland annat där jag arbetar) ger en dags betald ledighet vid flytt (liksom ledig dag vid eget bröllop, egen 60 års dag, begravning av närstående osv).

Kolla med din chef vad som gäller hos er.

• Anonym (afi)
    Anonym (Inger) skrev 2015-09-02 17:31:14 följande:

Tror inte jobbet betalar för det.

Tjänstledigt eller semester.

Täcker inte er hemförsäkring detta?

nej just den biten verkar de inte täcka.
    Ska kolla med min ag i morgon,
  • JPT

Det är nog väldigt olika. Vi får en dag ledigt vid flytt. 

• Anonym (Ffrlsk)

Du kan kanske ta obetald ledighet och få ersättning ur din husförsäkring som en kostnad i samband med skada. Vet inte om det ingår, men kolla.

• Anonym (afi)
    Anonym (Ffrlsk) skrev 2015-09-06 13:17:05 följande:

Du kan kanske ta obetald ledighet och få ersättning ur din husförsäkring som en kostnad i samband med skada. Vet inte om det ingår, men kolla.

Min försäkring täcker inte det som merkostnader i samband med evakuering av det som är kvar i huset. 
    JPT skrev 2015-09-04 23:10:38 följande:

Det är nog väldigt olika. Vi får en dag ledigt vid flytt. 

Nix det gjorde de inte.
    Obetald ledighet alltså  Obestämd
  • Anonym (Ffrlsk)

Synd att det inte ingick i försäkringen. Men det är ju knappast din arbetsgivare som ska stå kostnaden för att du har fått en skada på ditt hus, eller hur.

Bara bita i det sura äpplet och ta semester eller ledigt utan lön.

• Anonym (W)

En brand kostar väldigt mycket i obetald arbetstid. Det ska ringas försäkringsbolag, man ska träffa folk därifrån och gå igenom hemmet, släpa med sig saker därifrån som man vill behålla, tvätta allting (om inte saneringsfirman gör det), hitta evakueringsboende, etc etc etc.

• Anonym (afi)
    Anonym (Ffrlsk) skrev 2015-09-08 08:49:46 följande:

Synd att det inte ingick i försäkringen. Men det är ju knappast din arbetsgivare som ska stå kostnaden för att du har fått en skada på ditt hus, eller hur.

Det har jag ju aldrig sagt eller frågat efter. Men hos en del bolag o statliga organ har de en sån dag i sina avtal. Därav min fråga vi har det inte.

Jag har inge semesterdagar och det är upp till min chefs möjlighet att bevilja mig obetald tjänstledighet.

Bara bita i det sura äpplet och ta semester eller ledigt utan lön.

Anonym (W) skrev 2015-09-08 09:42:13 följande:

En brand kostar väldigt mycket i obetald arbetstid. Det ska ringas försäkringsbolag, man ska träffa folk därifrån och gå igenom hemmet, släpa med sig saker därifrån som man vill behålla, tvätta allting (om inte saneringsfirman gör det), hitta evakueringsboende, etc etc etc.

Ja samtidigt som det vanliga livet med barn dagsutflykter simskola föräldramöten och jobb rullar på.
  • Anonym (afi)
    Olympia skrev 2015-09-08 14:01:04 följande:

Har du ingen semester att ta ut?

Nej tyvärr därav problemet
  • Anonym (W)
    Anonym (afi) skrev 2015-09-08 10:54:24 följande:
    Anonym (W) skrev 2015-09-08 09:42:13 följande:

Ja samtidigt som det vanliga livet med barn dagsutflykter simskola föräldramöten och jobb rullar på.
    Japp, jag vet.
  • Olympia
    Anonym (afi) skrev 2015-09-08 14:08:33 följande:
    Nej tyvärr därav problemet

Har du ingen komptid att ta ut heller?

I värsta fall får du väl ta tjänstledigt.

• Anonym (Fa)

Kolla med ditt fack. Enligt Vårdförbundet så kan det finnas lokala regler som ger rätt till betald ledighet vid flytt.

• Anonym (afi)
    Anonym (Fa) skrev 2015-09-08 14:48:20 följande:

Kolla med ditt fack. Enligt Vårdförbundet så kan det finnas lokala regler som ger rätt till betald ledighet vid flytt.

Kollat . Inte hos oss. Går ta 5 dagars obetalt tjänstledighet
  • Anonym (Fa)
    Anonym (afi) skrev 2015-09-08 17:26:34 följande:

Kollat . Inte hos oss. Går ta 5 dagars obetalt tjänstledighet

Då är det vad du har som alternativ. På mitt jobb har vi istället rätt till 1 dags betald ledighet vid flytt. Så ditt jobb är på sätt och vis generösare. Du får kolla med försäkringsbolaget om de ersätter inkomstbortfall pga löneavdrag vid tjänstledighet vid flytt eftersom flytten är orsakad av ett olycksfall som bör täckas av din hemförsäkring.
  • Anonym (afi)
    Anonym (Fa) skrev 2015-09-09 03:57:20 följande:

Då är det vad du har som alternativ. På mitt jobb har vi istället rätt till 1 dags betald ledighet vid flytt. Så ditt jobb är på sätt och vis generösare. Du får kolla med försäkringsbolaget om de ersätter inkomstbortfall pga löneavdrag vid tjänstledighet vid flytt eftersom flytten är orsakad av ett olycksfall som bör täckas av din hemförsäkring.

Nej inte så. Jag har inte rätt t fem dagars tjänstledighet rätt av utan det är godtyckligt upp r chefen. O jag har lyckas få det för att han är schysst helt enkelt. Får dock ingen ersättning från försäkring för detta vilket förvånade mig.
Svar på tråden Rätt till ledighet med betalning för flytt vid brandskadat hus