• Tjockochlycklig

Vem ska anställa mig?

Är färdig med min utbildning som USKA i oktober och har BF 15 april. Innan utbildningen är slut kan jag inte ha ett jobb då jag har praktik på heltid resterande tid av skolan. När jag väl är utbildad är jag så nojig att inte få ett jobb. Ska man vara ärlig och säga redan i sin ansökan att man är gravid eller ska jag stampa in någonstans, få en anställning och säga det när papprena är påskrivna? Annars är alternativet att leva på min mans inkomst dessa månader, men det är inte heller kul. Hur har ni andra gjort? Detta måste ju vara ett vanligt problem? Kan jag få någon form av bidrag dessa månader?

• Svar på tråden Vem ska anställa mig?
  • viseversa

Du ska inte skriva varken i ansökan eller säga på intervjuven att du är gravid. Och dom får inte heller fråga såna frågor om du är gravid har barn eller planerar barn. Då det innebär stor risk för diskriminering. Jag var gravid på en intervju. Sa inte ett skit. Visserligen var det "bara" ett vikariat i 7mån. Men jag fick jobbet ändå och hann jobba upp en bra fp innan jag fick barn. Nu har jag 4 barn och fick just fast heltidsjobb dagen efter intervjuven. Dock visste chefen att jag hade 4 barn men gillade mig så mycket att jag fick jobbet ändå. det kändes väldigt bra.

• viseversa
    viseversa skrev 2015-09-03 07:28:41 följande:

Du ska inte skriva varken i ansökan eller säga på intervjuven att du är gravid. Och dom får inte heller fråga såna frågor om du är gravid har barn eller planerar barn. Då det innebär stor risk för diskriminering. Jag var gravid på en intervju. Sa inte ett skit. Visserligen var det "bara" ett vikariat i 7mån. Men jag fick jobbet ändå och hann jobba upp en bra fp innan jag fick barn. Nu har jag 4 barn och fick just fast heltidsjobb dagen efter intervjuven. Dock visste chefen att jag hade 4 barn men gillade mig så mycket att jag fick jobbet ändå. smile1.gif det kändes väldigt bra.

Kan väl tillägga att jag har haft väldigt lätta graviditeter och har kunnat jobba i stort sett tills det "ploppade" med första barnet jobbade jag till v 38.
  • Anonym (P)
    viseversa skrev 2015-09-03 07:28:41 följande:

Du ska inte skriva varken i ansökan eller säga på intervjuven att du är gravid. Och dom får inte heller fråga såna frågor om du är gravid har barn eller planerar barn. Då det innebär stor risk för diskriminering. Jag var gravid på en intervju. Sa inte ett skit. Visserligen var det "bara" ett vikariat i 7mån. Men jag fick jobbet ändå och hann jobba upp en bra fp innan jag fick barn. Nu har jag 4 barn och fick just fast heltidsjobb dagen efter intervjuven. Dock visste chefen att jag hade 4 barn men gillade mig så mycket att jag fick jobbet ändå. det kändes väldigt bra.

Stämmer verkligen det? Jag tror att frågan får ställas men att svaret inte får spela roll för ev. Anställning. (Och då kan man förstås fundera med poängen att fråga)
  • Ramborg

Grattis till graviditeten!

Jag skulle definitivt mörkat att jag var gravid, om jag var du. Jag skulle dessutom ljuga om de frågar. "nääää, jag har bara ätit lite för mycket glass i sommar."

Du behöver en anställning och en SGI, och det behovet väger tyngre än arbetsgivarens vilja att slippa hitta en vikarie.

42.
  • viseversa
    Anonym (P) skrev 2015-09-03 07:40:59 följande:
    Stämmer verkligen det? Jag tror att frågan får ställas men att svaret inte får spela roll för ev. Anställning. (Och då kan man förstås fundera med poängen att fråga)
    Googla vet jag. Jo det stämmer. Dom har inget med mina barn graviditet eller kommande barn att göra. Så varför fråga?
  • viseversa
    Ramborg skrev 2015-09-03 09:49:18 följande:

Grattis till graviditeten!

Jag skulle definitivt mörkat att jag var gravid, om jag var du. Jag skulle dessutom ljuga om de frågar. "nääää, jag har bara ätit lite för mycket glass i sommar."

Du behöver en anställning och en SGI, och det behovet väger tyngre än arbetsgivarens vilja att slippa hitta en vikarie.

42.
    Håller med!
Svar på tråden Vem ska anställa mig?