• Lysandestjärnan

inskolning

Min 19 månaders håller på skolas in på förskolan. Vi är inne på den andra veckan. mitt barn gråter vid varje lämning men efter en stund så brukar det lugna ner sig. Efter den första lämningen bad hans inskolning lärare att vi skulle ta med en vagn hemifrån då han verkar vilja sitta i förskolans vagn som någon slags trygghet.då hennes barn gjorde så, alltså satt i vagn i 3-4 veckor på inskolningen. Nu är vi inne på den andra veckan och det verkar som han bara sitter i vagnen och är uttråkad och somnar. Idag somnade mitt barn halv elva utan att få äta någon lunch innan. Jag har pratat med mitt barns inskolning fröken om att kanske prova ta bort vagnen, men då säger hon att att då vill då vill mitt barn bara vara i hennes famn, och det går ju inte säger hon. Är det inte något en inskolning fröken ska räkna med att ett barn blir beroende efter trygghet efter någon när föräldrarna är inte där? . Detta är mitt första barn så vet inte riktigt hur jag ska reagera på detta. Då jag inte vill att mitt barn ska sitta i en vagn hela tiden.

• Svar på tråden inskolning
  • Vanja
    Lysandestjärnan skrev 2015-09-03 18:13:50 följande:

Min 19 månaders håller på skolas in på förskolan. Vi är inne på den andra veckan. mitt barn gråter vid varje lämning men efter en stund så brukar det lugna ner sig. Efter den första lämningen bad hans inskolning lärare att vi skulle ta med en vagn hemifrån då han verkar vilja sitta i förskolans vagn som någon slags trygghet.då hennes barn gjorde så, alltså satt i vagn i 3-4 veckor på inskolningen. Nu är vi inne på den andra veckan och det verkar som han bara sitter i vagnen och är uttråkad och somnar. Idag somnade mitt barn halv elva utan att få äta någon lunch innan. Jag har pratat med mitt barns inskolning fröken om att kanske prova ta bort vagnen, men då säger hon att att då vill då vill mitt barn bara vara i hennes famn, och det går ju inte säger hon. Är det inte något en inskolning fröken ska räkna med att ett barn blir beroende efter trygghet efter någon när föräldrarna är inte där? . Detta är mitt första barn så vet inte riktigt hur jag ska reagera på detta. Då jag inte vill att mitt barn ska sitta i en vagn hela tiden.

Låter konstigt.. På vår förskola springer dom för jämnan runt och konkar på dom små i början. När dom blir för många tre st. Så sätter dom sig ner nånstans där dom kan ha dom nära och mysa med alla. Klart dom behöver närhet när mamma/pappa helt plötsligt försvinner! Min tjej var extremt klängig på pedagogerna i början men det fick hon vara och idag så har dom en jättefin relation. Ta bort vagnen om du känner så! :)
  • Milleman

Vi har också haft barn som gärna vill sitta i sin vagn en stund. Då får de överblick över gård och barn och sitter samtidigt i sin trygga vagn. Men såklart ska de inte bara sitta och somna.

Och att ta för givet att personalen ska gå runt och bära på 12-15 kilos barn hela dagarna är ju inte att tänka på arbetsmiljön. Vi vill ju gärna ha ryggar och knän som håller. Man får såklart sitta ner med barnen i knät. Är det mycket barn på lite personal på er förskola?

Det där med vagnen kommer nog fasas ut av sig själv. Ditt barn kommer knappast vilja sitta i den 8-10 timmar om dagen i 4 år till :) och jag hoppas verkligen att ditt barn får mat när hen vaknar :)

Svar på tråden inskolning