• vallakra

Perenner i pallkrage

Har för första gången odlat i pallkrage. Det var ett jättebra sätt eftersom vi har mycket sniglar och det är lättare att skydda växterna i pallkragar.

Nu undrar jag lite inför vintern. Jag har satt perenner i ett par av kragarna, kommer de att klara vintern tror ni? Eller måste jag övervintra dem på något annat sätt?

Någon som har testat att ha växter i pallkrage året runt?

• Svar på tråden Perenner i pallkrage
  • Eleonor01
    Eleonor01 skrev 2015-09-03 18:52:51 följande:

Det funkar absolut! Jag har jordgubbar i pallkragar. Vad e det du har sått?

Satt
  • vallakra

Jag har satt Rudbeckia, Temynta, Rosenkrage, Prästkrage och Höstaster. Tror du att de har en chans att klara sig? Jag bor i zon 3.

• Trassel14

Hur hög är pallkragen? 

Det kommer fungera om det inte blir en riktigt hård vinter. 

• Trassel14
    vallakra skrev 2015-09-04 15:17:32 följande:

Jag har två kragar på höjden, alltså 40 cm.

Då är det ingen fara, då klarar dom sig :) 
  • vallakra

Tack för era svar! Jag kan med andra ord se fram emot blommor även nästa årGlad.

• Eleonor01
    vallakra skrev 2015-09-04 15:40:32 följande:

Tack för era svar! Jag kan med andra ord se fram emot blommor även nästa årGlad.

Absolut! Det går jätte bra! Upphöjda bäddar värmer jorden fortare så buskarna vaknar tidigare. Det är då lätt att det resulterar i vår torka om det är buskar som inte vissnar ner helt. Hade det varit så är det bara att täcka dem m säckar för att de inte ska få ljus å vakna. Upphöjda bäddar är ett sätt att spränga zonerna å odla det som normalt inte går i sin zon annars.
Svar på tråden Perenner i pallkrage