• Justus Veritas

VD ställde in företagets Italienresa – skänker 400 000 till flyktingar /Metro

Metro:

Jonas ställde in företagets Italienresa ? skänker 400 000 till flyktingar
    www.metro.se/nyheter/jonas-stallde-in-foretagets-italienresa-skanker-400-000-till-flyktingar/EVHoid!qejZulZyx1H8s/
    bit.ly/1PPyOw2

Bilderna på den döde pojken Aylan som flöt i land på en strand har gjort att många har fått upp ögonen för den pågående flyktingkatastrofen.

Därför fick de 50 anställda på IT-företaget B3IT Connexions ett mejl under torsdagskvällen.

Han meddelade att företaget valt att prioritera om och istället lägga 400 000 kronor till flyktingar från Syrien ? pengar som kan ge tält och mat till 5 714 personer i en månad.

Han har också bestämt att helgen då företaget skulle ha åkt till Italien ska ägnas åt att samla in kläder till behövande. Han räknar med alla sina 50 anställda och deras familjer och att de ska ha detta som "kul aktivitet" tillsammans.

Företagets sajt: www.connexions.se/

Vad tycker du? Öppnade Jonas sitt hjärta? Agerade han kristligt? Vad tror du de anställda tycker? Ledningsgruppen och många fler verkar oerhört nöjda. Tror du att alla anställda är nöjda? Tror du att en sån här resa kan vara en bonus för många hårt arbetande som kanske jobbat hela sommaren och sett fram emot resan? Tror du att vissa tycker att stora företag som det går bra för hade kunnat skänka en större summa oavsett om Italienresan blev av eller inte? Att det är upp till dom själva? Tänk hur mycket t ex Apple eller Telenor eller andra företag skulle kunna ge. Gör de det? Om inte, varför tror du de inte gör det?

• Svar på tråden VD ställde in företagets Italienresa – skänker 400 000 till flyktingar /Metro
  • Hypnotica

"Tror du att en sån här resa kan vara en bonus för många hårt arbetande som kanske jobbat hela sommaren och sett fram emot resan?"

Stackars dem som inte får en nöjestripp. Buhu liksom.

Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Birgitta02

Tror nog de anställda är nöjda med sakernas gång. Och skitbra att initiativet kom i tidningen. Då kanske andra företag följer efter. Bra PR för företagen! Och pengar kommer in till flyktinghjälp. WIN-WIN.

• Anonym (fia)

Hade nog blivit besviken direkt men sen förhoppningsvis insett att det kommer påverka flera andras liv positivt än mitt kortvarigt negativt.

Bra gjort tycker jag.

• Justus Veritas
    Anonym (fia) skrev 2015-09-04 13:50:22 följande:

Hade nog blivit besviken direkt men sen förhoppningsvis insett att det kommer påverka flera andras liv positivt än mitt kortvarigt negativt.

Bra gjort tycker jag.

Fint tänkt. Men varför ska bara den här firman göra det när andra som kan, inte gör det? Ta ICA-koncernen t ex. Det går bra för dom. Eller varför inte fler IT-företag i Kista? Varför tar ingen upp stafettpinnen? Tror du.
  • Nerfherder
    Justus Veritas skrev 2015-09-04 14:36:30 följande:

Fint tänkt. Men varför ska bara den här firman göra det när andra som kan, inte gör det? Ta ICA-koncernen t ex. Det går bra för dom. Eller varför inte fler IT-företag i Kista? Varför tar ingen upp stafettpinnen? Tror du.

Bra initiativ, ska skänka lite pengar jag med
  • Anonym (fia)

Tror fler kommer skänka. Redan sett flera företag göra det. Senast barnklädeskedjan Villervalla.

På ett vis känns det konstigt det först är nu folk vaknar, redan för ett ä

år sedan samlades det in tex kläder till Syriens flyktingar här men känns som ingen brydde sig då.

• Anonym (fia)

Ikea verkar skänkt rätt mycket genom åren till välörenhet. Blr jureklam också för företaget.

• Anonym (Bra)

Han får göra vad han vill med sina pengar och det är väl en bra sak att lägga dem på.

Däremot inte ok att förvänta sig att sina anställda ska ta till sig hans pånyttfödelse och använda sin lediga tid med sina familjer för att samla in kläder. De är inte hans slavar.

• Justus Veritas
    Anonym (Bra) skrev 2015-09-04 14:53:51 följande:

Han får göra vad han vill med sina pengar och det är väl en bra sak att lägga dem på.

Däremot inte ok att förvänta sig att sina anställda ska ta till sig hans pånyttfödelse och använda sin lediga tid med sina familjer för att samla in kläder. De är inte hans slavar.

Det är ju lite så jag känner också. "Tyvärr så blir italienresan inte av. Men GISSA VAD, ungar, på ***dag så träffas vi allihop och samlar in kläder!"
  • Anonym (avis)
    Justus Veritas skrev 2015-09-04 15:05:07 följande:
    Det är ju lite så jag känner också. "Tyvärr så blir italienresan inte av. Men GISSA VAD, ungar, på ***dag så träffas vi allihop och samlar in kläder!"
    Dul åter avundsjuk
Svar på tråden VD ställde in företagets Italienresa – skänker 400 000 till flyktingar /Metro